اعلام نرخ ۴.۶ درصدی رشد اقتصادی در بهار ۹۳ از سوی بانک مرکزی همچنان بازتاب دارد و در این میان مقامات اقتصادی دولت تلاش دارند تا با ارائه استناداتی پاسخ منتقدین را بدهند.

در تازه‌ترين اظهارنظر، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور با شركت در يك برنامه‌ تلويزيوني به برخي ايرادات پاسخ داد. وزير صنعت نيز ديروز در حاشيه افتتاح نمايشگاه صنعت بردرستي آمار بانك مركزي صحه گذاشت. محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اينكه آمار رشد اقتصادي فصل بهار درست است در مورد وضعيت صنعت گفت: در سال‌هاي قبل بخش صنعت رشد منفي را تجربه كرد. در سال91 رشد بخش صنعت منفي 9.5درصد و در سال92 حدود صفر درصد بوده كه اين نرخ در 3ماهه امسال به 10درصد رسيده است.

به گزارش همشهري، مسعود نيلي، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور يكشنبه شب در برنامه تلويزيوني پايش، رشد اقتصادي 4.6درصدي را به‌معناي رونق اقتصادي ندانست و گفت: حجم اقتصاد ايران هنوز با زمستان سال1390 فاصله زيادي دارد و رشد اقتصادي بهار تنها به منزله نشانه‌اي مبني بر آغاز خروج از ركود بوده است.

نيلي با اشاره به اينكه شيوه محاسبه نرخ رشد اقتصادي در ايران مطابق استانداردهاي جهاني بوده و اين روش در ساير كشورها نيز رايج است، گفت: بين نرخ رشد اقتصادي و نرخ بيكاري در بلندمدت رابطه وجود دارد ولي در دوره ركود اين رابطه لزوما وجود ندارد. وي افزود: 4 و 6دهمي كه از سوي دولت اعلام شد با مقايسه بهار سال گذشته كه بدترين فصل اقتصادي در دوره ركود بوده به‌دست آمده است. اگر كل عدد توليد ناخالص داخلي را به قيمت سال 83بگيريم، معني آن اين است كه از زمستان سال90 روند نزولي را طي كرديم و در زمستان امسال به حداقل خودش مي‌رسد. وي تأكيد كرد: موضوع خروج از ركود و رونق اقتصادي نيز 2 موضوع متفاوت از يكديگر هستند.

وي افزود: اندازه اقتصاد ايران از بهار91 تا زمستان92 حدود 8.6درصد كوچك‌تر شد. از سوي ديگر رشد بخش نفت كشور از زمستان90 تاكنون منفي بوده است. بخش نفت نخستين بخشي بود كه وارد ركود شد و حالا نيز نخستين بخشي است كه در حال خروج از ركود است. بعد از نفت نيز بخش‌هاي صنعت و خدمات در حال خروج از ركود هستند. زمستان92 و بهار93 فصول خروج تدريجي اقتصاد كشور از ركود هستند. نيلي ادامه داد: در فصل زمستان سال92 رشد اقتصادي بخش نفت مثبت شد و درآمد ارزي كشور افزايش پيدا كرد كه به‌دنبال آن صنعت نيز از ركود خارج شد و رشد داشت.

به گزارش همشهري، در نظرسنجي برنامه پايش بيش از 74درصد (150هزار نفر) اعلام كردند كه امسال نسبت به سال92 رونق قابل توجهي در اشتغال و كسب وكارها را احساس نكرده‌اند. همچنين 89درصد از اقتصاددانان، نمايندگان مجلس و خبرنگاران اقتصادي اعلام كردند كه آمار بانك مركزي غيرواقعي است.

کد خبر 274122

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha