نرخ رشد اقتصادی ۴.۶ درصدی در بهار سال‌جاری که از سوی بانک مرکزی اعلام شد، از سوی برخی کارشناسان مورد تردید واقع شد و این انتظار ایجاد شد که مرکز آمار به ابهامات در این زمینه پایان دهد.

بانک مرکزی

به گزارش همشهري اما مركز آمار كه در يك‌ماه گذشته ترجيح داده بود سياست سكوت را در پيش گيرد بالاخره اعلام كرد كه قصد دارد آمارهاي اعلام‌شده درباره رشد اقتصادي را دوباره مرور و اعلام كند.در تازه‌ترين اظهارنظر عادل آذر رئيس اين مركز اعلام كرده است كه نبايد براي انتشار آمار نرخ رشد اقتصادي عجله كرد به همين دليل اين مركز قصد دارد آمار 6ماهه را در اين زمينه منتشر كند.

اين مقام مسئول تأكيد كرده است: برخي از آمارها مقدماتي بوده و بايد با مرور زمان اسناد و مدارك آنها تكميل شود. بنابراين اگر ما هم در اين شرايط آماري را براي رشد اقتصادي فصل بهار اعلام مي‌كرديم مشكلاتي را ايجاد مي‌كرد، ازاين‌رو تصميم گرفتيم تا به جاي اينكه دچار مسائل رسانه‌اي شويم تمام هم و غم خود را براي جمع‌آوري اسناد و ارقام مستندتري گذاشته تا آمار دقيقي را اعلام كنيم.

اين اظهار نظر عادل آذر نشان داد كه برآورد مركز آمار از نرخ رشد اقتصادي در فصل بهار با آنچه بانك مركزي اعلام كرده، متفاوت بوده و از اعلام آن صرف‌نظر شده است. رئيس مركز آمار هم اختلاف آماري با بانك مركزي را قبول دارد اما آن را ناشي از تفاوت فرمول‌هاي محاسبه مي‌داند.

در اين شرايط بايد ديد آمار 6ماهه نرخ رشد اقتصادي كه از سوي مركز آمار اعلام مي‌شود، مي‌تواند براي فضاي اقتصادي كشور اقناع‌كننده باشد؟ يكي از اصلي‌ترين انتقادها به آمار4.6 درصدي رشد اقتصادي در بهار بر عدم‌اعلام جزئيات آمار در بخش‌هاي مختلف اقتصاد متمركز شده بود اما در حال حاضر مركز آمار قصد دارد بررسي دقيقي در اين زمينه داشته باشد.

  • نرخ رشد سالانه ملاك است

يك كارشناس مسائل اقتصادي معتقد است كه عدم اعلام جزئيات رشد توليد ناخالص داخلي در فصل بهار، ابهامات آن را افزايش داده است. جمشيد پژويان به همشهري گفت: رشد اقتصادي از روي متوسط رشد توليد ناخالص داخلي در بخش‌هاي مختلف اقتصادي استخراج مي‌شود به همين دليل بايد سهم اين بخش‌ها در اين ميزان رشد اعلام مي‌شد تا آمار ميانگين را توجيه كند و موضوع شفاف شود. عدم اعلام دقيق اين آمار موجب تشكيك روي آن شد.

وي ادامه داد: ممكن است مركز آمار ايران برآورد ديگري از اين شاخص داشته باشد و به همين دليل آن را اعلام نكرده باشد اما از آنجا كه اعلام 3ماهه اين شاخص از سوي اين مركز متداول نبوده است، نمي‌توان با قطعيت از دليل عدم‌اعلام آمار سخن گفت اما به‌طور كلي هميشه ميان آمارهاي اين دو نهاد تفاوت‌هايي وجود دارد.

حتي آمارهاي اين دو نهاد با آنچه وزارتخانه‌ها در مورد بخش خود اعلام مي‌كنند نيز متفاوت است كه يك دليل آن تمايل دستگاه‌ها به مطلوب نشان دادن وضعيت توليد در زيرمجموعه‌شان است و دليل ديگر آن مي‌تواند بازي با ارقام باشد. اين اقتصاددان تأكيد كرد كه اعلام آمار فصلي براي رشد اقتصادي نمي‌توان ملاك باشد.

پژويان گفت: آمار رشد اقتصادي سالانه قابليت بررسي دارد چراكه معيارهاي آن صحيح است و نوسانات فصلي در آن كنترل مي‌شود. توليد در برخي بخش‌ها طي فصل‌هاي مختلف ممكن است متفاوت باشد. حتي مجموع توليدات نيز در برخي فصل‌ها بالاتر و در برخي فصول پايين‌تر است به همين دليل برآورد آمار رشد توليد ناخالص داخلي يا همان رشد اقتصادي به‌طور سالانه، معقول و منطقي است و قابليت تحليل دارد.

کد خبر 278077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha