معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به طرح تحقیق وتفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی به مهر گفت که مسئولان این سازمان در هر زمان و هر لحظه آماده پاسخگویی به نمایندگان برای طی این مسیر هستند کمااینکه در یک‌سال گذشته در صدها مورد سؤالات کتبی و شفاهی از سوی نمایندگان برای سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌صورت نامه ارسال شده و در تمام موارد مسئولان سازمان به‌طور کامل پاسخگو بوده و جلسات متعددی با نمایندگان توسط رئیس سازمان و معاونان برگزار شده است

محیط زیست

سيدمحمد مجابي در پاسخ به اينكه چرا آتش‌سوزي جنگل‌ها يكي از مهم‌ترين محورهاي طرح تحقيق و تفحص مجلس از اين سازمان است، تصريح كرد: با توجه به اينكه با خشكسالي مواجه هستيم، ميزان آتش‌سوزي‌ها در سال‌جاري افزايش يافته و از نظر زماني نيز زودرس بوده است به‌طوري كه طي ماه‌هاي گذشته با موارد متعددي آتش‌سوزي مواجه بوده‌ايم كه بسياري از اين آتش‌سوزي‌ها به‌دليل بي‌مبالاتي افرادي كه در مناطق حضور داشته‌اند، بوده است.

به‌گفته وي، در حال حاضر تعدادي از نمايندگان مجلس، طرح تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت‌محيط‌زيست را مطرح كرده‌اند كه مراحل آن در حال پيشرفت است. اين طرح ابتدا به هيأت رئيسه مجلس تقديم و بعد در كميسيون تخصصي بررسي و پس از آن در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود.

مجابي درباره اينكه چرا سازمان، مسئوليت تمام آتش‌سوزي‌ها را به‌عهده گردشگران و شكارچيان مي‌اندازد و كار خاصي براي مقابله با آتش‌سوزي انجام نمي‌دهد، گفت: اينكه عامل انساني مهم‌ترين نقش را در آتش‌سوزي جنگل‌ها در سال‌جاري داشته، غيرقابل انكار است، با وجود اين، سازمان حفاظت محيط‌زيست تلاش مي‌كند براي جلوگيري از گسترش آتش‌سوزي‌ها نقش خود را به درستي ايفا كند.

معاون حقوقي و امور مجلس سازمان محيط‌زيست افزود: هفته گذشته مصوبه‌اي در هيأت دولت تصويب شد تا اعتباري حدود 30ميليارد تومان در اختيار سازمان جنگل‌ها و استانداري‌هاي سراسر كشور براي اطفاي حريق در جنگل‌ها قرار گيرد. مجابي يادآور شد: مهم‌ترين مسئله در مقابله با آتش‌سوزي در جنگل‌ها گسترش آگاهي بازديدكنندگان و همچنين در مواردي انتقال جاده‌ها در داخل مناطق جنگلي براي جلوگيري عبور و مرور بيش از حد گردشگران است.

يكي ديگر از مواردي كه در بحث تحقيق و تفحص از سازمان محيط‌زيست مطرح شده، منفعل بودن سازمان حفاظت محيط‌زيست و انجام ندادن اقدام خاص درخصوص احياي درياچه اروميه طي يك‌سال گذشته بوده است؛ مجابي در اين‌باره هم گفت: درياچه‌اي كه طي چندين دهه به‌دليل ساخت بيش از حد سدها در بالادست و نحوه كشت نامناسب كشاورزي به اين روز افتاده، مسئله كوچكي نيست كه نمايندگان انتظار داشته باشند سازمان حفاظت‌محيط‌زيست در مدت كوتاهي آن را برطرف كند.

کد خبر 274006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha