روز گذشته پارک پردیسان میزبان یکی از هنرمندان برجسته کشور بود. استاد محمود فرشچیان که هنر مینیاتور با نام او گره خورده است، در مراسمی که باعنوان نشست هم‌اندیشی نقاشی ایرانی و محیط‌زیست در آثار فاخر استاد فرشچیان برگزار شد شرکت کرد تا از اهمیت حفاظت محیط‌زیست بگوید.

استمداد  استاد فرشچیان از مردم برای حفظ محیط‌زیست


فرشچيان كه شهرت او سال‌هاست از مرزهاي ايران عبور كرده ديروز خاضعانه از مردم خواست تا محيط‌زيست را حفظ كنند. او گفت كه «محيط‌زيست را حفظ كنيد و مطمئن باشيد آن زمان خدا هم به ما رحم خواهد كرد.»فرشچيان در ادامه گفت كه «دست فرد فرد هموطنان عزيزم را مي‌بوسم و از صميم قلب مي‌گويم بايد همه ما به مملكتمان كمك كنيم تا محيط‌زيست را تميز نگه داريم».

او بي‌هيچ تكلفي گفت كه « انسان مي‌تواند محيط‌زيست را تميز نگه دارد و نبايد اتفاقات نادرستي را رقم بزند. » اين هنرمند پر آوازه با اشاره به اينكه «بارها در خيابان مشاهده كرده‌ام كه بعضي از هموطنان آشغال‌هاي خود را به بيرون پرت مي‌كنند و اين كار درستي نيست» در واقع به رفتارهايي اشاره كرد كه در خور و ‌شأن يك شهروند ايراني نيست. استاد فرشچيان در اين مراسم از سوي 2 محيط بان مورد تقدير قرار گرفت و پس آن وي 2 تابلوي خود را به‌صورت نمادين به اين محيط‌بانان اهدا كرد. در ادامه نيز از كتاب خيام كه نقاشي‌هاي آن متعلق به استاد محمود فرشچيان است رونمايي شد.

آثاري براي حفظ محيط‌زيست

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست هم دراين مراسم گفت: آثار استاد فرشچيان زنگ بيدار باش براي حفظ محيط‌زيست و حفاظت از گونه‌هاي در خطر انقراض است. ابتكار با اعلام اينكه آثار اين استاد بزرگ بر حفاظت از محيط‌زيست در ابعاد مختلف تأكيد مي‌كند، تصريح كرد: امروزه رفتار انسان با طبيعت مناسب نيست و در بسياري موارد منجر به شكارهاي بي‌رويه مي‌شود درحالي‌كه تعمق در آثار استاد فرشچيان قطعا انسان را از اين كار باز مي‌دارد.

او گفت: هنري كه بتواند با الهام گرفتن از طبيعت حفاظت از محيط‌زيست را به تصوير بكشد يك معجزه‌گري است كه در آثار استاد فرشچيان به خوبي قابل رويت است. قطعا از اين آثار ارزشمند مي‌توان براي يك حركت اجتماعي مانند حفاظت از محيط‌زيست و جلوگيري از نابودي گونه‌هاي در خطر انقراض استفاده كرد.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در ادامه تصريح كرد: امروزه مسئله محيط‌زيست يك مسئله جهاني است از اين‌رو مي‌توان با الهام از آثار متعدد استاد فرشچيان كه بسيار دقيق و علمي حفاظت از محيط‌زيست در آن به تصوير كشيده شده است استفاده كرد.

ابتكار گفت: طبيعت در تمام آثار استاد فرشچيان ديده مي‌شود اما برخي از تابلوهاي ايشان چنان با طبيعت آميخته شده كه مي‌توان آنها را تابلوي محيط‌زيستي نامگذاري كرد و در ابعاد بين‌المللي از آنها بهره برد.

حفاظت از محيط‌زيست وظيفه همه انسان‌ها است

مدير و نماينده دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران نيز در اين مراسم گفت: محافظت از محيط‌زيست و اطلاع‌رساني در مورد معضلات زيست‌محيطي كه اكنون با آن مواجه هستيم مسئوليت و وظيفه تك‌تك انسان‌هاست.

استركيش لاروش با اشاره به اينكه فرهنگ و هنر نقش عمده‌اي در فعاليت‌هاي يونسكو براي پيشبرد صلح و توسعه پايدار ايفا مي‌كند، گفت: گاهي اوقات هنر زيست‌محيطي به‌عنوان هنري كه به بهبود رابطه ما با جهان طبيعي مي‌انجامد تعريف مي‌شود، بعضي از هنرهاي زيست‌محيطي به ما كمك مي‌كنند تا در مورد طبيعت و روند آن مطلع شده و در مورد چالش‌هاي محيط‌زيستي آموزش ببينيم.

لاروش باتأكيد بر بحراني بودن وضعيت محيط‌زيست دردنيا، گفت:نقاشي‌هاي زيباي استاد فرشچيان به زيبايي ارتباط بين انسان‌ها، حيوانات و طبيعت پيرامون ما را نشان مي‌دهد.

او افزود: من معتقدم كه استاد فرشچيان با آثار فاخرشان به ما راه جديدي براي زندگي كردن به‌صورت هماهنگ با محيط‌زيست نشان مي‌دهد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي هم در سخناني در هم‌انديشي نقاشي ايراني و محيط‌زيست در آثار استاد فرشچيان گفت: ميراث فرهنگي ما شهادت مي‌دهد كه ايرانيان هيچگاه در پي مداخله سلطه‌جويانه در محيط‌زيست نبوده‌اند.

مسعود سلطاني‌فر با اشاره به اينكه محيط‌زيست در ايران متنوع و غني است، افزود: فلات ايران از ديرباز به محلي براي سكونت انسان بدل شد. به گفته او، از هزاره‌هاي ديرين انسان و محيط‌زيست در ايران با هم تعاملِ تنگاتنگ داشته‌اند. به اين اعتبار بايد گفت كه ميراث فرهنگي در ايران تنيده در ميراث طبيعي است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي گفت: در دوران معاصر به دلايل متعدد جامعه جهاني دچار اين توهم شده است كه مي‌تواند در طبيعت تصرف جبري و رفتار مداخله‌جويانه كند.

 

کد خبر 273384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha