۳۱شهریورماه ارسلان فتحی‌پور یکی از نمایندگان مجلس از تقدیم درخواست تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و گفت این درخواست که به امضای ۲۲ نماینده مجلس رسیده ذیل ۸محور تنظیم شده است.

سازمان حفاظت محیط زیست

 ارسلان فتحي‌پور، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس با اعلام اين خبر گفته بود كه وضعيت منابع حياتي تحت مسئوليت اين سازمان اعم از حوزه‌هاي مراتع و جنگل‌ها، زمين‌هاي كشاورزي، موضوع آلودگي هوا، كشته‌شدن محيط‌بانان، رها شدن پسماندها در رودخانه‌ها و آتش‌سوزي وسيع جنگل‌ها باعث بحراني‌شدن وضعيت محيط‌زيست شده و از اين‌رو جمعي از نمايندگان مجلس خواهان تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط‌زيست شده‌اند.

در عين حال امضاي هيچ‌يك از اعضاي فراكسيون محيط‌زيست مجلس زير درخواست طرح تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط‌زيست به چشم نمي‌خورد. فراتر از اين، اغلب اعضاي فراكسيون محيط‌زيست و كميسيون كشاورزي، ‌آب و منابع طبيعي مجلس از طرح تحقيق و تفحص بي‌اطلاع هستند.

روزگذشته اما ميرهادي قره سيدرومياني، عضو كميسيون حقوقي و نظارت مجلس و از موافقان طرح تحقيق و تفحص در گفت‌وگو با مهر به آتش‌سوزي اخير جنگل‌هاي ارسباران و اقدام داوطلبانه مردمي براي مهار آتش اشاره كرده و گفته است كه كوتاهي سازمان محيط‌زيست در مواردي چون مهار آتش‌سوزي در ارسباران مهم‌ترين موضوعي است كه باعث طرح بحث تحقيق و تفحص شد.

نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه در مجلس هم از مجوزهاي زيست‌محيطي كه در دوره مديريت سابق رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست براي سدسازي در آذربايجان‌شرقي و كردستان صادر شده، انتقاد مي‌كند و مي‌گويد كه هدف از تحقيق و تفحص از سازمان حفاظت محيط‌زيست شفاف‌كردن دلايل ضعف اين سازمان در مهار آتش‌سوزي‌هاي اخير، نابودي درياچه‌ها، تالاب‌ها و ساير مسائل مخرب زيست‌محيطي است.

اين عضو كارگروه نجات درياچه اروميه تأكيد مي‌كند: هر چند با تغيير مديريت سازمان محيط‌زيست براي احياي درياچه اروميه اقداماتي شده اما هنوز كاري كه نتيجه مؤثر و چشمگيري داشته باشد انجام نشده و روزبه‌روز حال اين درياچه بدتر مي‌شود.

كمال‌الدين پيرموذن اما با بيان اينكه با طرح تحقيق و تفحص از سازمان محيط‌زيست به‌شدت مخالف است، مي‌گويد كه ابتكار و همكارانش با درك عميق از چالش‌هاي زيست‌محيطي و مسئوليتي كه بر عهده دارند در برابر بمباران مشكلات زيست‌محيطي مقاومت مي‌كنند و طي يك‌سال گذشته توانسته‌اند مسائل زيست‌محيطي را در كانون توجه افكار عمومي و هيأت دولت قرار دهند.

کد خبر 273268

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha