سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: وزیر محیط‌زیست عراق طی اظهارات انتقادی نسبت به عملکرد ارتش ایالات‌متحده در عملیات نظامی اشغال عراق در ماه مارس سال 2003 میلادی، استفاده از تسلیحات حاوی اورانیوم غنی‌شده از سوی نظامیان آمریکایی را عامل افزایش شدید موارد سرطان در این کشور معرفی کرد.

به گزارش شبکه خبری ریانووستی، نرمین عثمان در نشست‌ وزرای محیط‌زیست کشورهای عضو اتحادیه عرب تأکید کرد: به‌دلیل آلودگی زیست‌محیطی ناشی از بمباران عراق با تسلیحات حاوی اورانیوم غنی شده ضعیف این کشور هم‌اکنون با بروز 140 هزار مورد سرطان مواجه شده است درحالی‌که سالانه 7 تا 8 هزار مورد جدید سرطان نیز شناسایی می‌شود.
او همچنین از تخریب تعداد قابل‌توجهی از تأسیسات نفتی و کارخانجات تولید فرآورده‌های شیمیایی این کشور در دو جنگ پی‌درپی سال‌های 1991 و 2003 از سوی ائتلاف تحت رهبری ایالات‌متحده و اثرات زیست‌محیطی مخرب این جنگ‌ها ابراز تأسف کرد.
اولین تحقیق فراگیر سازمان ملل متحد پیرامون تبعات استفاده از اورانیوم غنی شده با درجه خلوص پایین در سلاح‌های جنگی و استفاده از سلاح‌های حاوی این ماده در سال 2003 و در سایه عملیات ناتو در کوزوو، بوسنی و مونته‌نگرو انجام شد.
برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) مدتی بعد اعلام کرد: نتایج این تحقیق نشان داد چنانچه بقایای سلاح‌های حاوی اورانیوم غنی شده جمع‌آوری شود خطر زیست‌محیطی چندانی نخواهد داشت.
در بیانیه‌ای که در سال 2004 میلادی از سوی این نهاد منتشر شد، تصریح شده میزان آسیبی که این سلاح‌ها به سلامت افراد می‌زنند تابعی از میزان آگاهی آنان از لزوم دوری جستن از بقایای تسلیحات حاوی اورانیوم غنی شده خواهد بود.
ارتش ایالات‌متحده هیچگاه پس از پایان جنگ عراق اقدام به جمع‌آوری بقایای سلاح‌های حاوی اورانیوم غنی‌شده نکرد.
گروه‌های حقوق بشر به دنبال انتشار اظهارات عثمان عملکرد آمریکا در این حیطه را ناشی از بی‌توجهی واشنگتن به حقوق مردم عراق توصیف کردند. ایالات متحده به همراه اسرائیل از معدود اعضای سازمان ملل هستند که معاهده منع استفاده از تسلیحات غیرمتعارف و سلاح‌های خوشه‌ای را امضا نکرده‌اند.
کد خبر 27399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز