دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۲
۰ نفر

هنوز ۲‌ ماه از آغاز جنگ آمریکا و تشکیل به‌اصطلاح ائتلاف علیه داعش در عراق و سوریه نگذشته، اختلافات میان اعضای این ائتلاف علنی شده و نوعی نزاع میان آمریکا و متحدانش از یک سو و میان خود مقام‌های واشنگتن از سوی دیگر درگرفته است.

اردوغان

ماجرا از سخنان كوتاه شنبه‌شب جو بايدن معاون رئيس‌جمهور آمريكا در دانشگاه هاروارد شروع شد. او گفت: آمريكا هر چه مي‌كشد از دست متحدانش است، متحداني كه در 3سال گذشته با پافشاري روي بركناري حكومت سوريه، به جنگ شيعه و سني دامن‌زدند و موجب قدرت گرفتن داعش شدند. بايدن در سخناني درباره سياست خاورميانه‌اي آمريكا در دانشگاه هاروارد در ايالت ماساچوست، تأكيد كرد كه مشكل اصلي آمريكا متحدانش در منطقه بودند.

بايدن گفت: تركيه، عربستان و امارات و ديگر كشورها دوستان خوبي بودند اما تنها مشغله آنها سرنگوني بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه است و به جنگي به نيابت از شيعه و اهل سنت وارد شدند. صدها ميليون دلار كمك مالي و ده‌ها هزار تن سلاح را ميان تمام كساني كه موافق جنگ عليه اسد بودند، توزيع كردند.

بايدن تأكيد كرد كه دريافت‌كنندگان اين كمك‌ها، اعضاي جبهه النصره، القاعده و گروه‌هاي افراط گرايي بودند كه از ديگر نقاط دنيا به سوريه آمده بودند. وي افزود: اكنون متحدان آمريكا در منطقه اشتباهات خود را دريافته و با پيوستن به ائتلاف بين‌المللي موافقت كرده‌اند. اما آنان دير به اين امر پي برده‌اند.اظهارات بايدن واكنش‌هايي را در ميان متحدان آمريكا برانگيخت و باعث شد تا اختلافات ميان ائتلاف نوپا عليه داعش به رسانه‌ها كشيده شود. رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهور تركيه ضمن انتقاد از اظهارات بايدن‌ خواستار عذرخواهي وي از آنكارا شد. بعد از واكنش تند تركيه، بايدن در تماسي تلفني از اردوغان عذرخواهي كرد.

دفتر رياست‌جمهوري تركيه اعلام كرد: بايدن از سخناني كه از آنها اشاره به متهم كردن تركيه به حمايت از تروريسم در سوريه دريافت مي‌شود، عذرخواهي كرده است.

  • انتقاد امارات

امارات در مقام يكي ديگر از متحدان آمريكا ضمن ابراز شگفتي درباره سخنان بايدن، خواستار ارائه توضيحات رسمي دراين باره شد. انور بن محمد قرقاش وزير مشاور در امور خارجي امارات با اشاره به سخنان بايدن، تأكيد كرد كه چنين سخناني دور از حقيقت بوده و گام‌ها و اقدامات فعالانه امارات و مواضع تاريخي‌اش درباره حمايت مالي از تروريسم را ناديده مي‌گيرد.

اما دعوا درون ائتلاف فقط به درگيري ميان آمريكا و متحدانش محدود نشده بلكه در داخل آمريكا هم به تازگي انتقادها از اوباما به‌خاطر عملكردش در قبال داعش بالا گرفته‌‌است. در تازه‌ترين اين واكنش‌ها، پانتا وزير دفاع و رئيس سابق سازمان اطلاعات آمريكا در كتابي كه قرار است به‌زودي منتشر شود، ضمن انتقاد از سياست خارجي اوباما، گفته است كه اگر اوباما به توصيه‌هايش درباره ماندن نيروهاي آمريكايي درعراق گوش مي‌داد، اوضاع اينگونه نابسامان نمي‌شد. پانتا در اين كتاب، اوباما را به‌خاطر سياست‌هاي منفعلانه‌اش، در قدرت گرفتن داعش مقصر دانسته‌است.

کد خبر 273987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha