گروه ادب و هنر: 3 روز دیگر نخستین سمپوزیوم بین‌المللی نقاشی در موزه امام علی ع آغاز می‌شود تا قطار سمپوزیوم‌ها و دوسالانه‌ها در عرصه هنرهای تجسمی‌کشور کامل شود.

پیش از این سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی، دوسالانه گرافیک، دوسالانه پوستر، دوسالانه عکس، دوسالانه پوستر جهان اسلام، دوسالانه نقاشی، دوسالانه نقاشی جهان اسلام و... این حوزه را به متنوع‌ترین و پرتعدادترین حوزه‌های هنری از نظر تعداد جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها تبدیل کرده بود، اما جالب آن که همه این‌ها معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌را راضی نکرده و او را به فکر راه‌اندازی مسابقه بزرگ و همه‌گیر دیگری انداخته است که به جای حرفه‌ای‌ها، جوانان را وارد میدان کند؛ چیزی شبیه یک المپیاد: «المپیاد عرصه رقابت جوانان برای بروز و ظهور خلاقیت‌های آن‌هاست و ما در رشته‌های مختلف علمی المپیاد برگزار می‌کنیم، اما به نظر می‌رسد جای هنر در المپیادها خالی است و به همین دلیل پیشنهاد برگزاری این المپیاد را به دولت نهم می‌دهیم.»
البته محمدحسین ایمانی خوشخو برگزاری المپیاد هنر را فعلا در حد یک پیشنهاد می‌داند، اما ظاهرا قصد کرده است که به عنوان پیشگام این عرصه در دنیا قضیه را جدی بگیرد:«کشور ما با توجه به جایگاه رفیع فرهنگی و هنری که در دنیا دارد، می‌تواند در برگزاری المپیاد هنر پیشقدم شود. این طرح را آماده می‌کنیم و از همین جا از همه استادان و هنرمندان می‌خواهم ما را راهنمایی کنند تا با حمایت‌های دولت نهم که همیشه مشوق جوانان بوده، المپیاد بین‌المللی هنر در کشور برگزار شود.»
البته همین حالا هم یکی از دوسالانه‌های گوناگون هنری به جوانان یا به عبارت بهتر، دانش‌آموزان این عرصه اختصاص دارد و قرار است 18 روز دیگر به مدت 3 روز، چهارمین دوره‌اش در همدان برگزار شود. به گفته معاون دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی آموزش‌های هنری وزارت ارشاد، در چهارمین دوسالانه هنرهای تجسمی هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور، 1800 اثر تجسمی از 40 هنرستان در سراسر کشور شرکت کرده‌اند که 120 اثر در مرحله نهایی حضور خواهند داشت.
اما این دوسالانه داخلی است و مسئولان هنری ارشاد و سازمان فرهنگی-هنری شهرداری، یعنی 2 برگزارکننده اصلی این جشنواره‌ها را راضی نمی‌کند. مسئولان این 2 نهاد، حالا مدتی است که دریافته‌اند ایران جزیره‌ای در دل اقیانوس نیست و رقابت با سطح جهانی و روز در هر عرصه‌ای، رشد سریع‌تری را به دنبال خواهد داشت، ضمن آن که موفقیت‌های بین‌المللی، در ارتقای چهره فرهنگی ایران به طور کلی بسیار موثر خواهد بود. آن چنان که این اتفاق به خوبی در عرصه کاریکاتور افتاده است و اکنون دوسالانه کاریکاتور ایران، به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای کاریکاتور در جهان جایگاه مناسبی یافته و سبب شده است که هنر کاریکاتور نیز در ایران تا سطح بین‌المللی رشد یابد. کارلوس آلبرتو آموریم، کاریکاتوریست برجسته برزیلی در این باره می‌گوید: «دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران مهم‌ترین مسابقه بین‌المللی کارتون در سطح جهان است و برای من افتخار بزرگی است که به عنوان شرکت‌کننده در تمام دوره‌های این دوسالانه حضور داشته‌ام.»
 آموریم 43 ساله که یکی از چهره‌های جهانی و مطرح کاریکاتور محسوب می‌شود، جدی بودن و برگزاری منظم را 2 عامل اصلی در موفقیت این دوسالانه می‌داند و ادامه می‌دهد: « کیفیت بالای آثار و همچنین حضور داوران و هنرمندان برجسته دنیا از دیگر نقاط قوت دوسالانه کاریکاتور تهران است.»
اگر برگزاری منظم همچنان از ویژگی‌های دوسالانه باشد، هشتمین دوره‌اش 28 آبان‌ تقریبا بلافاصله پس از پایان دومین جشنواره عکس کودک و معنویت در مرکز فرهنگی هنری صبا افتتاح خواهد شد تا هنرهای تجسمی‌عملا روز بدون جشنواره نداشته باشد. البته جشنواره عکس کودک و معنویت که نخستین دوره‌اش آذرماه 85 برگزار شد، امسال اسمش را عوض کرده است و قرار است به نام «کودک؛ آینه معنویت» برگزار شود. هدف شورای سیاستگذاری جشنواره از این تغییر نام، «معطوف ساختن نگاه عکاسان به معنویت و ارتباط آن با کودک به عنوان مفهومی‌فراگیر در همه جنبه‌های زندگی» اعلام شده است. جالب آن که در دوره اول، 3000 عکس از 26 استان کشور به فرهنگسرای کودک رسیده بود که حاصلش برگزاری 7 نمایشگاه با حضور نزدیک به 700 عکاس در تهران و شهرستان‌ها بود.
اما در حوزه عکاسی، همواره مناسبت‌های خبرساز و تاریخی، انگیزه مناسبی برای برگزاری نمایشگاه و جشنواره و مسابقه است. از جمله سالروز حمله رژیم اشغالگر قدس به لبنان که علت برگزاری نمایشگاه عکسی با عنوان لبنان است. در این نمایشگاه که از امروز در خانه عکاسان دایر می‌شود، 30 قطعه عکس از حساس‌ترین لحظه‌های مقاومت مردم لبنان، آسیب مردم بی‌دفاع، خرابی ساختمان‌ها، بازگشت مردم به سرزمین ویرانه‌ و لحظه‌های شاد پیروزی به مدت چهار روز در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود. البته این تنها فعالیت تجسمی‌در حوزه مقاومت نیست. 20 روز پس از پایان این نمایشگاه یعنی 26 و 27 مرداد در موزه‌ هنرهای معاصر فلسطین، نخستین کارگاه هنر مقاومت با نام خط، رنگ و حضور، هم‌زمان با اولین سالگرد مقاومت 33روزه لبنان برگزار می‌شود. اما این 20 روز نیز خالی نیست؛ نهمین دوسالانه‌ پوستر و گرافیک ایران که قرار بود با پایان یافتن تیر به کار خود پایان دهد، تا دهم مرداد در نگارخانه‌های مجموعه‌ صبا برقرار است. همان طور که نخستین سمپوزیوم بین‌المللی نقاشی نیز از 6 تا 12 مرداد در موزه امام علی ع برپا خواهد بود. در این سمپوزیوم 11 هنرمند خارجی از 8 ملیت و 7 هنرمند ایرانی به خلق آثار خود می‌پردازند و پس از آن، آثار خلق شده از 12 مرداد به مدت دو هفته به نمایش گذاشته می‌شوند تا روزهای خالی بین دوازدهم تا بیست‌وششم نیز پر شود و عملا در تقویم ایران هیچ روزی بدون هنرهای تجسمی‌باقی نماند.
کد خبر 27396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز