یکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پزشکان زنی سوئدی که در سال ۲۰۱۳ رحم پیوندی دریافت کرده بود، روز جمعه ۳ اکتبر (۱۱ مهر) اعلام کردند که این زن در ماه سپتامبر نوزاد سالمی را به دنیا آورده است.

به گزارش لایوساینس این زن ۳۶ ساله به علت یک عارضه ژنتیکی بدون رحم به دنیا آمده بود، اما تخمدان‌هایی سالم داشت. پزشکان تخمک‌های این زن را از طریق لقاح آزمایشگاهی (IVF) بارور کرده و رویان‌های حاصل را منجمد کرده بودند. یک سال پس از پیوند یک رحم اهدایی بوسیله یکی از دوستان خانوادگی به این زن، پزشکان یک رویان منفرد را به این رحم جدید منتقل کردند و این زن باردار شد.

پزشکان به دقت جنین را در سراسر بارداری تحت نظر داشتند. این زن در هفته سی و یکم بارداری به علت عارضه‌ای به نام پره‌اکلامپسی در بیمارستان بستری شد. پره‌اکلامپسی عارضه‌ای است که شامل فشار خون بالا در دوران بارداری می‌‌شود و می‌تواند به عوارض وخیمی در زن باردار و جنینش منتهی شود. پزشکان با توجه به نگرانی که درباره سلامت جنین داشتند، با برش سزارین او را به دنیا آوردند.

بر اساس بیانیه خبری که این پزشکان منتشر کردند نوزاد پسر به سلامت متولد شد و حال هر دوی مادر و نوزاد خوب است و اکنون در خانه هستند.

این عمل تجربی بوسیله گروهی از پژوهشگران به سرپرستی ماتس برانستروم، استاد بیماری‌های زنان و زایمان در دانشگاه گوتنبورگ انجام شد.

جزئیات مربوط به این مورد تا روز یکشنبه ۵ اکتبر در ژورنال Lancet منتشر خواهد شد.

سال گذشته ۹ زن در سوئد با استفاده از اندام‌های اهدایی از بستگان نزدیک‌شان پیوند رحم شدند. اما موردی که روز جمعه ۳ اکتبر گزارش شد، نخستین مورد از به دنیا آمدن نوزاد از یک رحم پیوندی است.

پژوهشگران می‌گویند این مورد می‌‌تواند برای زنانی که که بدون رحم متولد شده‌اند یا رحم‌شان به علت سرطان گردن رحم خارج شده است، امید بخش باشد.

از هر ۴۵۰۰ دختر یکی بدون رحم متولد می‌شوند، نشانگانی که به آن سندرم «مه‌یر- روکیتسانسکی- کوستر- هاوزر» (MRKH)  گفته می‌شود، و حدود ۴۰ درصد زنانی که به سرطان گردن رحم مبتلا می‌شوند، در سنین باروری هستند.

به گفته پزشکان اهداکننده این رحم یک دوست خانوادگی ۶۱ ساله بود که هفت سال پیش از جراحی یائسه شده بود.

کد خبر 273947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha