پارلمان ترکیه روز پنجشنبه طرح مداخله نظامی این کشور در عراق و سوریه را تصویب کرد تا نقش ترکیه در رابطه با داعش وارد فاز جدیدی شده و پیچیده‌تر از گذشته شود.

تانک

درحالي‌كه در زمان بحران سوريه گزارش‌هاي مختلفي درباره آموزش گروه‌هاي افراطي در داخل خاك تركيه، خريد نفت از آنها و عبور و مرور راحت آنها به سوريه با چراغ سبز آنكارا منتشر شده بود حالا نمايندگان پارلمان به دولت اين كشور مجوز عمليات نظامي در داخل خاك عراق و سوريه را داده‌اند كه با واكنش كشورهاي منطقه مواجه شده‌ است.

رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه به صراحت تلاش خود براي تغيير رژيم در سوريه را بارها اعلام كرده در سخنراني خود براي نمايندگان پارلمان حملات هوايي آمريكا و كشورهاي به‌اصطلاح ائتلاف را در عراق و سوريه بي‌فايده خواند و آن را تنها راه‌حلي موقت توصيف كرد. او با درخواست از نمايندگان براي دادن رأي مثبت به درخواست دولت براي مداخله نظامي گفت: ريختن چندين تن بمب در حملات هوايي تنها خطر و تهديد را به تعويق مي‌اندازد.

اين در حالي است كه مصوبه پارلمان به دولت تركيه اين اختيار قانوني را مي‌دهد كه علاوه بر عمليات نظامي در خاك سوريه و عراق، به نيروهاي خارجي اجازه دهد تا از خاك و پايگاه‌هاي نظامي اين كشور براي عمليات‌هاي احتمالي عليه داعش استفاده كنند. مقام‌‌هاي تركيه پيش از اين شركت در ائتلاف آمريكا براي حملات عليه داعش را رد كرده بودند؛ مسئله‌اي كه باعث شد ۴۹ تبعه اين كشور از سوي داعش آزاد شوند. هر چند كه از لحاظ حقوقي حالا دولت تركيه مجوز لازم را براي مداخله نظامي در سوريه و عراق گرفته است اما هنوز مشخص نيست كه مقام‌هاي اين كشور قصد دارند در عمل دست به چه اقدامي بزنند. عصمت ييلماز، وزير دفاع تركيه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره اقدام اين كشور گفته است كه نبايد منتظر اقدام فوري تركيه بود.

در متن اين لايحه كه با ۲۹۸ رأي موافق در مقابل ۹۸ رأي مخالف به تصويب رسيد آمده است كه ارتش تركيه اجازه دارد در عمليات‌ برون مرزي عليه «گروه‌هايي كه امنيت ملي تركيه را به خطر مي‌اندازند» مشاركت كند. به‌نظر مي‌رسد كه اردوغان با اين مصوبه در تلاش است تا به رؤياي خود براي ايجاد منطقه حائل در شمال سوريه برسد. درحالي‌كه تركيه پرونده‌اي ۳۰ ساله در جنگ با كردها دارد احمد داوود اوغلو، نخست‌وزير اين كشور روز گذشته اعلام كرده كه كشورش براي جلوگيري از تصرف شهر مرزي كردنشين كوباني توسط داعش دست به هر اقدامي خواهد زد. اين در حالي است كه مصوبه پارلمان براي مداخله نظامي باعث اعتراض‌هاي گسترده در داخل و خارج اين كشور شده است. در شهرهاي مختلف تركيه ازجمله استانبول و آنتاليا مردم اين كشور با برگزاري تظاهرات اعتراض خود را به مداخله نظامي اعلام كردند. دولت سوريه هم هر نوع مداخله نظامي تركيه در اين كشور را اقدامي خصمانه توصيف كرده است.

کد خبر 273853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha