سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

پریسا شبانی: مسئولین شهر نیویورک تصمیم گرفته‌اند مردم را به مصرف بیشتر آب لوله‌کشی به جای آب بطری تشویق کنند.

 شهرداری نیویورک با آغاز تبلیغات در سراسر شهر از مردم خواسته است برای حفاظت از محیط زیست از بطری‌های آب، کمتر استفاده کنند. رستورانهای نیویورک هم برای همراهی با این پروژه تشویق شده‌اند.

مقامات نیویورک می‌گویند استفاده کمتر از بطری‌های آب، هم برای محیط زیست بهتر است، هم برای جیب مردم و هم برای سلامت مردم. اما همان دلیل اول هم به تنهایی برای این‌که بپذیریم آب را در لیوان بنوشیم و نه در بطری‌های پلاستیکی کافی است.

 بر اساس مطالعات انجام شده توسط گروه‌های محیط زیستی، از هر ۵بطری آب، ۴ بطری بدون امکان بازیافت، دور انداخته می‌شود. این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که فرایند تولید و توزیع بطری‌های آب به پدیده گرمایش کره زمین کمک می‌کند.

 البته ساکنان نیویورک که این روزها با گرمای طاقت فرسای تابستان دست و پنجه نرم می‌کنند همه‌شان نتوانسته‌اند این توصیه را بپذیرند، چرا که معتقدند آب لوله‌کشی شهر نیویورک سالم نیست. البته در کالیفرنیا مدتی است که بسیاری از رستورانها تنها آب لوله‌کشی به مردم می‌دهند.

 در نیویورک هم برخی رستورانها فروش بطری‌های آب را متوقف کرده‌اند. اما طرفداران «آب بطری شده» در آمریکا این خواسته شهرداری نیویورک را غیرمنصفانه دانسته و اعلام کرده‌اند که نباید تنها علیه این صنعت اقدامی صورت گیرد.

واقعیت این است که صنعت آب بطری هدف بزرگترین شرکت‌ها در جهان شده است. شرکت کلراکس، پپسی‌کولا و کوکاکولا فقط چند تایی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در این بازار هستند. کلراکس بزرگترین تولیدکننده آب بطری در ایالات متحده است.

 Aquafina که بطری آب تولید شرکت پپسی کولا و Dasana که بطری آب کوکاکولاست، تقریباً سودآورترین محصول هرشرکت شده‌اند. میلیون‌ها و میلیون‌ها دلار هرهفته در فعالیت‌های تبلیغاتی خرج می‌شوند تا این تصور را در مصرف‌کنندگان ایجاد کنند که این آب‌های بطری شده از بعضی چشمه‌های کوهستانی دست نخورده می‌آیند، در حالیکه در واقع بسیاری از آنها از یک سیستم آب شهرداری درست مثل آب شیر شما می‌آیند.

در آمریکا، مقرراتی که برای آب بطری است فقط تولیدکنندگان را موظف می‌کند که این آب به خوبی آب شیر باشد و هیچ اطمینان یا الزاماتی وجود ندارد که آب بطری کیفیت بالاتری از آب شیر داشته باشد.

 در ماه مارس سال 1999، شورای دفاع ذخایر طبیعی (NRDC) گزارشی به نام «آب بطری، نوشیدنی خالص یا اعتیاد خالص؟» منتشر کرد و به اداره غذا و داروی ایالات متحده ارائه کرد. گزارش NRDC نشان می‌داد تا 40 درصد از همه آب بطری در واقع آب شیر در یک بطری است.

این گزارش همچنین نشان می‌داد 60 تا 70 درصد از همه آب بطری‌های فروخته شده درآمریکا عاری از استانداردهای آب بطری FDA است. طبق مطالعه NRDC، حتی قوانین استاندارد در مورد آب‌های بطری در بسیاری موارد ضعیف‌تر از قوانین EPA هستند که در مورد آب شیر شهرهای بزرگ کاربرد دارند. برای مثال، آب شیر شهری نمی تواند دارای هیچ اشریشیا کولی یا باکتری کولیفورم مدفوع تایید شده باشد، ‌اما قوانین آب بطری شده FDA شامل این ممنوعیت نیست و یک مقدار بخصوص از هر نوع باکتری کولیفورم در آب بطری شده مجاز است.

همچنین آب شیر شهری، از آب سطحی، باید تصفیه و ضدعفونی شود. اما هیچ الزامات تصفیه فدرال یا گندزدایی برای آب بطری شده وجود ندارد. به هرحال مردم آمریکا برای آب بطری شده، بین 1 تا 4 دلار در هر گالن می‌پردازند، در حالیکه در خوش‌بینانه‌ترین حالت، باید گفت کیفیت آب‌های بطری شده « ناشناخته» است!

کد خبر 27332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز