شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

مرضیه موسوی: از دوست داشتن و عشق ورزیدن که نمی‌شود گذشت، از ازدواج و تشکیل خانواده هم نمی‌شود گذشت اما از یکسری چیز‌ها به‌راحتی می‌شود گذشت؛ مثل تجملات، خرج‌های اضافه و هدرکردن سرمایه.

عروسی

 نبايد زود قضاوت كنيد. منظور ما اين نيست كه بي‌خيال عروسي و مرسومات ازدواج شويد بلكه توجه به امر عروسي به ما انگيزه داد تا براي شما از راه‌هاي ارزان و ساده عروسي گرفتن بگوييم؛ راه‌هايي كه به شما كمك مي‌كند تا به‌خاطر مشكلات مالي و خرج‌هاي سنگين به‌راحتي از عروسي گرفتن و حتي تشكيل زندگي عقب نكشيد. قرار نيست در اين بخش حرف‌هاي عجيب بزنيم و پيشنهادهاي خيلي پيچيده و غريب داده شود بلكه چند ايده و نظر ساده داريم كه با انجام آنها از مخارج اضافي عروسي جلوگيري مي‌شود. البته اين پيشنهاد‌ها براي همه افراد در تمام سطوح مالي سفارش مي‌شود.

محل برگزاري مراسم

آمار نشان مي‌دهد بخش عمده‌اي از هزينه‌هاي عروسي (حدود ۳۰درصد) مربوط به هزينه محل برگزاري مراسم است. بنابراين در انتخاب باغ يا تالار محل برگزاري جشن عروسي‌تان بيشتر دقت كنيد؛ به‌عنوان مثال اگر تعداد مهمانان شما كم است، چه لزومي دارد كه يك تالار بزرگ ‌انتخاب كنيد. برخي از باغ‌ها نيز به‌دليل اينكه در اطراف شهر‌ها واقع هستند و در ضمن هزينه‌هاي كمتري دارند، با قيمت‌هاي مناسب‌تري با شما قرارداد مي‌بندند. اگر مي‌خواهيد هزينه‌هاي مراسم عروسي خود را كاهش دهيد، نخستين قدم را مي‌توانيد در بخش انتخاب محل مناسب و رزرو آن در تاريخ مناسب برداريد. براي انتخاب محل برگزاري عروسي زود‌تر اقدام كنيد. بسياري از خدمات مرتبط با برگزاري مراسم عروسي، در روزهاي وسط هفته، ايام غيرتعطيل و برخي فصل‌ها ارزان‌تر هستند؛ به‌عنوان مثال، تالار‌ها و باغ‌هاي محل برگزاري مراسم، گلفروشي‌ها، مؤسسه‌هاي عكاسي و فيلمبرداري، آرايشگاه‌هاي عروس و... همگي در روزهاي مياني هفته، تخفيف‌هاي قابل توجهي به مشتريان خود مي‌دهند.

ماشين عروس

گل‌آرايي و تزئين ماشين عروس يكي از مواردي است كه به‌راحتي نمي‌توان از آن گذشت اما مي‌توان با كمي فكر و خلاقيت هزينه‌هاي آن را كاهش داد يا حتي خلاق‌تر از بقيه عمل كرد و ماشين عروسي شيك و متفاوت داشت. هزينه كرايه ماشين بالاست و شما حتما نبايد ماشين خاص و گران‌قيمت‌ براي عروسي داشته باشيد. الان ديگر تابوي ماشين‌هاي آنچناني و گران‌قيمت شكسته است و بيشتر تزئين ماشين است كه مهم است. شما مي‌توانيد از آ‌شنايان و فاميل ماشين قرض بگيريد؛ حتي لازم هم نيست داماد پشت فرمان بنشيند. با نشستن عروس و داماد در كنار هم و عقب ماشين، هم كلاس بيشتري به‌كار خود داده‌ايد و هم در ترافيك تهران خسته نمي‌شويد. براي تزئين ماشين هم شما مي‌توانيد متناسب با رنگ ماشين خود يك پارچه شيك انتخاب كنيد و با تبديل كردن آن به پاپيون يا گل و نصبش روي ماشين يك ماشين عروس شيك داشته باشد. اگر هم به زدن گل روي ماشين اصرار داريد، مي‌توانيد با حذف برخي از گل‌هاي گران‌قيمت و جايگزين كردن آنها با گل‌هاي ارزان‌تر، هزينه‌هاي تزئين ماشين عروس را كاهش دهيد.

تزيين سفره عقد و سالن

مواردي مثل بادكنك‌آرايي و گل‌آرايي سالن پذيرايي اگر حذف شوندنيزتأثير چنداني بر گرمي مجلس شما نخواهند گذاشت‌ بعضي‌برنامه‌ها توسط نزديكان شما با هزينه‌هاي بسيار كمتر قابل اجرا هستند. برگزاري مراسم عقد در كنار سفره عقد، جزو سنت‌هاي پيشين ما و البته ارزشمند است. در بعضي از سالن‌ها قيمت استفاده از اتاق عقد جدا محاسبه مي‌شود. شما براي حذف اين هزينه مي‌توانيد در خانه سفره عقدي طراحي كنيد و با دعوت از مهمانان نزديك‌تر چند ساعت قبل از برگزاري مراسم عروسي، يك مراسم عقد خوب داشته باشيد. براي تزيين و طراحي سفره عقد هم نياز به مخارج اضافه نيست. شما با كمي صرف وقت مي‌توانيد زيبا‌ترين سفره‌هاي عقد را طراحي كنيد. براي استفاده از ايده‌هاي به‌روز و زيبا مي‌توانيد سري به اينترنت بزنيد. مطمئن باشيد كه دنياي مجازي شما را دست خالي نخواهد گذاشت. براي آينه و شمعدان هم با خريد يك جفت شمعدان استيل شيك كار تمام مي‌شود. براي داشتن آينه‌اي شيك هم، يك آينه مناسب سفارش بدهيد و قاب آن را متناسب با لوازم دكور‌ منزلتان سفارش بدهيد.

عكاسي و فيلمبرداري عروسي

عكاسي و فيلمبرداري مجلس عروسي يكي از قسمت‌هايي است كه اگر كمي دقت كنيد، مي‌توانيد حسابي در هزينه‌هاي آن صرفه‌جويي كنيد. در درجه اول سعي كنيد با چندين مؤسسه مذاكره كنيد و از قيمت‌ها و همچنين كيفيت كار آنها مطلع شويد. سعي كنيد سراغ جاهايي برويد كه مجوز توليدي دارند و تقريبا همه مراحل كار، از فيلمبرداري و عكسبرداري گرفته تا ميكس و مونتاژ و چاپ و... را خودشان انجام مي‌دهند اما نكته قابل توجه در بحث عكاسي و فيلمبرداري اين است كه اگر ۶ تا ۸‌ماه زود‌تر از تاريخ عروسي اقدام به عقد قرارداد كنيد، تخفيف‌هاي قابل توجهي دريافت خواهيد كرد. ايام تعطيلات زمان شلوغي براي عكاسي و فيلمبرداري است پس در انتخاب زمان دقت كنيد. در مورد عكاسي و فيلمبرداري، افراد خلاق و با استعداد خانواده را بهتر است از ياد نبريد. افراد بسياري هستند كه در امر طراحي، عكاسي و حتي فيلمبرداري داراي استعداد و توانايي هستند‌ اما فرصت يا توان مالي پرداختن به اين كار‌ها را آن هم به‌صورت تجاري نداشته‌اند. شما با اجاره تجهيزات براي اين افراد مي‌توانيد از استعداد آنها بهره ببريد. ضمن آن كه خيالتان هم كاملا از بابت عدم پخش عكس‌هايتان راحت مي‌شود.

ميوه و شيريني و كارت عروسي

ميوه و شيريني خوردني‌هاي جدانشدني برگزاري جشن هستند كه با وجود تنوع بسيار به سليقه شما بستگي دارند. پيشنهاد ما اين است كه از ميوه‌هاي رسمي هميشه در مهماني‌ها استفاده كنيد و فصل ميوه مورد نظر را هم درنظر بگيريد. شيريني عروسي نبايد بسيار متنوع و گران باشد. كيك هم جزو ملزومات عروسي نيست و با وجود خوردني‌هاي متنوع اكثرا مورد استقبال مهمانان قرار نمي‌گيرد. كارت عروسي هم يكي ديگر از مواردي است كه براي سفارش آن با كمي دقت مي‌توانيد از خرج‌هاي اضافه جلوگيري كنيد. نوع كارت عروسي خود را براساس سايز بزرگ بودن و در چشم بودن و موارد ديگر اتنخاب نكنيد. كارت‌هاي عروسي پس از مراسم دور ريخته مي‌شوند. علاوه بر اين كارت عروسي هر چه ساده‌تر باشد شكيل‌تر و حرفه‌اي‌تر به‌نظر مي‌رسد. نكته مهم درباره كارت عروسي اين است كه اين كارت‌ها اگر در دفا‌تر خدمات پرينت و چاپ آماده بشوند، خرج كمتري دارند و شما حتي اگر جزو افرادي هستيد كه تا حدودي با طراحي آشنا هستيد مي‌توانيد براي طراحي كارت خودتان اقدام كنيد و به‌عنوان طراح كارت امضايتان را زير آن بگذاريد.

تهيه لباس و خريد عروسي

لباس عروس پس از جشن بايگاني مي‌شود و سال‌هاي سال در گنجه خاك مي‌خورد. بيشتر عروس‌خانم‌هاي منصف و البته منطقي ترجيح مي‌دهند لباس عروس را براي شب عروسي اجاره كنند تا آنكه بخرند. مزون‌هاي لباس عروس پراكنده در شهر هم براي پاسخ به اين تقاضا، با توجه به سليقه عروس و سايز او لباسي تهيه مي‌كنند و آن را براي يك شب به او اجاره مي‌دهند. لازم نيست لباسي تهيه كنيد كه افراد فاميل دوست داشته باشند، سليقه عروس و داماد مهم است؛ چون شما هرچقدر هم كه يك لباس خاص، فاخر و گران‌قيمت‌ بگيريد باز هستند كساني كه سليقه شما را نمي‌پسندند و حتي از آن ايراد هم مي‌گيرند. شما حتي مي‌توانيد لباس دوستي را قرض بگيريد كه مي‌دانيد فاميل‌هايتان در عروسي او حضور نداشته‌اند؛ البته به شرط سايز. در هر صورت اين را درنظر بگيريد كه اين لباس تنها چند ساعت به تن شما خواهد بود و درحد چند عكس يادگاري به ياد‌ها مي‌ماند. بعضي از خريد‌هاي عروسي مثل ساعت عروسي و خريد‌هاي جزئي را هم مي‌توانيد سال‌ها بعد از عروسي انجام دهيد. ما قول مي‌دهيم كه هيچ خللي در زندگي‌تان پيدا نشود.

عطر گل‌هاي ياس
مديريت شهري، سالن‌هايي را براي كاهش هزينه‌هاي مراسم ازدواج ساخته است

شايد تا همين چند سال پيش بيشتر عروسي‌هاي پايتخت در خانه‌هاي بزرگ و كوچك و باغچه‌هاي خانوادگي برگزار مي‌شد، تشريفات آنچناني در كار نبود و همه‌‌چيز خيلي ساده برگزار مي‌شد‌ اما با تغيير سبك زندگي، كوچك شدن خانه‌ها و افزايش خواسته‌هاي مربوط به ازدواج، كم كم اين مراسم‌ شادي از خانه‌ها به تالار‌ها عزيمت كرد اما اين كوچ نسبتا اجباري هزينه‌هاي عجيب و غريبي را براي خانواده‌هاي ميزبان به همراه داشت.‌ چند سالي مي‌شود كه با اقدام‌شهرداري تهران، سالن‌هايي در نقاط مختلف شهر احداث شده و در اختيار زوج‌هاي جوان قرار مي‌گيرد؛ سالن‌هايي كه با عنوان زيباي «ياس» آماده خدمت‌رساني به همه شهروندان و مخصوصا به خانواده‌هاي نيازمند به حمايت مالي هستند.

تهران چند سالن ياس دارد؟

شهرداري تهران طي ‌ سال‌هاي اخير تلاش مضاعفي براي احداث سالن‌هاي ياس در نقاط مختلف شهر صورت داده است. يكي از مهم‌ترين اين سالن‌ها در محدوده محله هرندي قرار گرفته است. ۳ سالن ياس هم به‌صورت قراردادي و با نظارت شهرداري و تحت مديريت پيمانكاران بخش خصوصي اداره مي‌شود. البته تعداد سالن‌هاي ياس كنوني جوابگوي نياز شهر بزرگي مانند تهران نخواهد بود. به همين دليل شهرداري قصد دارد تعداد اين سالن‌ها را به بيش از 40 باب برساند. اين سالن‌ها عمدتا در نقاط جنوبي شهر ساخت شده‌اند. شهرداري منطقه ۱۹ با ميزباني ۵سالن در اين زمينه صاحب ركورد است. بوستان ولايت، شهرري، بلوار الغدير و بوستان توسكا ازجمله ديگر مناطقي هستند كه سالن‌هاي ياس در آنجا ساخته شده‌اند.

 

کد خبر 273162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha