شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۳
۰ نفر

مهیا ساعدی: تفاوتی نمی‌کند لباس سفید عروس از زمان عروسی ملکه الیزابت باب شده باشد یا ایرانیان از دیرباز لباس سفید را برای ازدواج خود انتخاب می‌کرده‌اند؛ مهم این است که پوشیدن لباس سفید عروسی از قدیمی‌‌ترین رویاهای هر دختری است؛ لباسی که از چند ساعت پیش از مراسم از جعبه‌‌اش بیرون آورده می‌شود تا یک شب لباس مخصوص شما باشد و شب بعد شاید بر تن عروس‌های دیگری بدرخشد و شاید در همان جعبه‌ مخصوص سال‌های بسیار در گنجه‌های لباس خاک بخورد.

گل عروسی

انتخاب و تهيه لباس عروس رؤيايي از خان‌هاي دشوار مراسم عروسي به شمار مي‌رود. سعي كرده‌ايم همه ريزه‌كاري‌هاي تهيه لباس عروس و گزينه‌هايي كه بعد از پايان مراسم داريد را مرور كنيم تا خودتان با يك حساب سرانگشتي بهترين راه را انتخاب كنيد.

1- اگر كرايه كنيد

شما يكي از مرسوم‌ترين روش‌هاي تهيه لباس عروس را انتخاب كرده‌ايد. در اين روش انتخاب‌هاي بيشتري داريد و درنتيجه كمتر مجبوريد نگراني قيمت بالا را داشته باشيد؛ البته ملاحظات و محدوديت‌هاي وي‍ژه‌اي هم خواهيد داشت. اكثر مزون‌هاي لباس عروس و آرايشگاه‌هاي تخصصي عروس اين گزينه را به شما پيشنهاد مي‌دهند. عروس‌سراها هم اصلا براي همين كار ساخته شده‌اند.

چه مزايايي دارد؟

از گرفتاري‌خريد پارچه و پروهاي وقت و بي‌وقت خبري نيست. بعد از عروسي هم نبايد دنبال جا براي لباس عروس‌تان بگرديد و مهم‌تر از همه‌ اينها، پول كمتري خرج مي‌كنيد.

چه معايبي دارد؟

اگر خداي نكرده بلايي سر لباس عروس بياوريد، چه افتادن آكسسوار و تزئينات لباس باشد چه سابيده شدن دنباله لباس بايد خسارت بپردازيد حتي اگر آسيب مختصر باشد. به اين جريمه اضافه كنيد هزينه‌ اتوشويي بردن لباس درصورت كثيفي را. پس اگر حس مي‌كنيد نمي‌توانيد از لباس امانتي به خوبي نگهداري كنيد از شيوه ديگري براي تهيه‌ لباس استفاده كنيد.

به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟

چند روز مانده به عروسي، دوباره لباس انتخابي خود را بپوشيد. بعضي از لباس‌هاي كرايه‌اي كهنه شده‌اند، حتما لباس‌هايي را انتخاب كنيد كه خيلي زياد پوشيده نشده باشند. لباس موردنظرتان را به خوبي بررسي كنيد تا اگر شكافتگي يا سابيدگي دارد به نام شما تمام نشود. اگر لباستان را چند ماهي قبل از عروسي انتخاب كرده‌ايد به صاحب لباس تأكيد كنيد كه از چند روز پيش از عروسي شما به كسي كرايه ندهد.

چقدر بايد هزينه كنيم؟

معمولا بايد بين 50تا 70درصد قيمت واقعي لباس را براي كرايه آن بپردازيد. لباس‌هايي كه براي نخستين تا سومين بار كرايه داده مي‌شوند مشمول 70درصد و باقي لباس‌ها 50درصد قيمت خريد كرايه داده مي‌شوند. كرايه‌ لباس هم از 80هزار تومان شروع مي‌شود و به 850تا يك ميليون تومان هم مي‌رسد.

2- اگر بدوزيد

يكي از اختصاصي‌ترين روش‌هاي تهيه‌ لباس عروس را انتخاب كرده‌ايد. براي اين كار حتما مزوني را انتخاب كنيد كه پيش از اين كار لباس عروسش را ديده و پسنديده باشيد.

چه مزايايي دارد؟

لباسي كه براي شما و به تن شما دوخته شده احتمالا بهتر از هر لباس ديگري به شما مي‌آيد. شما مي‌توانيد هر طرح و نظري كه براي لباس عروستان داريد پياده كنيد و نگراني‌اي براي آسيب‌هاي سطحي لباستان نداشته باشيد.

چه معايبي دارد؟

بدقولي بعضي خياط‌ها نكته نگران‌كننده اين روش است؛ اتفاقي كه در برنامه‌هاي فشرده عروسي مي‌تواند شما را تا مرز جنون ببرد. به اين اتفاق اضافه كنيد پرو‌هاي مقدماتي، ميانه و پيشرفته‌ لباس را كه به اندازه چند دست لباس خريدن از شما وقت مي‌برد. قاعدتا هزينه خريد لباس هم بيشتر از كرايه است اما نگران پرداخت خسارت نيستيد.

به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟

مدلي را انتخاب كنيد كه يقين داشته باشيد به شما مي‌آيد. حتما به خياط خود اعتماد كامل داشته باشيد و مدل موردنظرتان را به تأييد او برسانيد تا اگر نتيجه چندان مطلوب نبود نتواند تقصير را متوجه خود شما و مدل انتخابي‌تان كند. مجبور نيستيد يكي از مدل‌هاي ژورنال‌ها را انتخاب كنيد، دست به خلاقيت بزنيد و مثلا مدل بالاتنه‌ يك لباس را به دامن لباس ديگري بدوزيد.

چقدر بايد هزينه كنيم؟

پول دوخت لباس عروس از 250هزار تومان تا يك ميليون تومان متغير است. مابقي قيمت لباس هزينه پارچه‌اي است كه شما براي لباستان انتخاب مي‌كنيد. اگر خودتان از عهده‌ خريد پارچه برمي‌آييد حتما مسئوليت خريد آن را به گردن بگيريد اما پيش از آن، اندازه دقيق پارچه را از خياط‌تان بپرسيد كه مجبور به دوباره كاري نشويد. البته اگر به خياط‌تان اعتماد داريد بگذاريد پارچه را خودش تهيه كند. قيمت پارچه هم براساس جنس و رنگ متفاوت است. در نهايت قيمت يك لباس خوب حدود 700هزار تومان براي شما آب خواهد خورد. اين روش يك گزينه متفاوت ديگر هم دارد؛ خيلي از مزون‌ها لباسي را به سايز شما اما براي خودشان مي‌دوزند و شما آن را براي نخستين بار مي‌پوشيد اما پول كرايه‌ يك شب آن را مي‌پردازيد و لباس شما در آرشيو مزون براي كرايه به عروس‌هاي ديگر، قرار مي‌گيرد.

3- اگر بخريد

يكي از بي‌دردسر‌ترين روش‌هاي تهيه لباس عروس را انتخاب كرده‌ايد. همه‌ مراكز دوخت و كرايه‌ لباس عروس، لباس عروس‌هايي براي فروش هم دارند. با فراغ بال به فروشگاه‌ها و مزون‌ها و عروس‌سراها سر بزنيد و لباس پرو كنيد!

چه مزايايي دارد؟

فقط كافي است لباس دلخواهتان را پيدا كنيد. از آن لحظه تا زماني كه لباس مال شما شود كمتر از 10دقيقه زمان مي‌برد. دغدغه‌هاي خوب درآمدن لباس دوخته شده يا كهنه بودن لباس هم آزارتان نخواهد داد.

چه معايبي دارد؟

اصولا وزن عروس‌خانم‌ها در هفته آخر عروسي به واسطه فشارهاي مختلف پايين مي‌آيد، آن وقت شما روز عروسي لباسي را خريده‌ايد كه دقيقا همين يك شبي كه به كارتان مي‌آيد به تنتان گريه مي‌كند. به اين عيب اضافه كنيد هزينه پرداختي را؛ چون اصولا خريد لباس عروسي برخلاف تصور عام از دوخت آن گران‌تر تمام مي‌شود.

به چه نكاتي بايد توجه كنيم؟

پيش از خريد،كفش را متناسب با قد آقاي داماد بخريد تا بلندي لباس‌تان در حد طبيعي باشد. همينطور لباس عروس منتخبتان را براي حداقل 15دقيقه بر تن خود نگه‌داريد تا همه‌ عيوب پنهانش از سنگيني بيش از حد گرفته تا دست و پا گير بودن آن بر شما آشكار شود.

چقدر بايد هزينه كنيم؟

قيمت لباس عروس مثل هر لباس ديگري بستگي به مارك و جنس پارچه و طراحي آن دارد. قيمت خريد لباس عروس هم از 800هزارتومان شروع مي‌شود و بايد گفت كه پاياني بر آن نيست.

 

کد خبر 273158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha