همشهری‌آنلاین: برنامه پژوهش و تجلیل از هنرمندان موسیقی دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس در موزه موسیقی برگزار شد.

هنرمندان موسیقی دفاع مقدس تجلیل شدند

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه موسیقی، در این برنامه هنرمندان و حاضران به احترام شهدای هشت سال دفاع مقدس ایستادند و فاتحه‌ای برای روح شهدای جنگ تحمیلی قرائت کردند.

این برنامه که به همت موزه موسیقی، دفتر موسیقی ارشاد و انجمن موسیقی ایران و با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد و مدیر موزه موسیقی، شهرام ناظری، حسین خواجه‌امیری، داریوش طلایی، نادر گلچین، حسن ریاحی، محمد میرزمانی، هادی آرزم، هوشنگ ظریف، رشید وطن‌دوست، حمید شاهنگیان، داوود گنجه‌ای، حمیدرضا نوربخش، پیروز ارجمند (مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد)، علی ترابی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و ... در فضای باز موزه موسیقی برگزار شد، علی مرادخانی با اشاره به هفته دفاع مقدس و برگزاری چنین برنامه‌هایی گفت: ما امروز به احترام بزرگانی دور هم جمع شده‌ایم که با سعی و تلاش و فداکاری خود زندگی آرام امروز را برای ما فراهم کرده‌اند . در این زمان هنرمندانی بودند که در این رخداد بزرگ فعالیت­‌های ارجمند و بزرگی را برای دین و باورهایشان انجام دادند.

وی ادامه داد: ما در موزه موسیقی به نوعی تاریخ نگار و مستند نگار حوزه موسیقی هستیم. از آنجایی که بخش عمده‌ای از انقلاب تاکنون به دفاع مقدس تعلق دارد، وظیفه خود می‌دانیم که کارهای موسیقی مرتبط با این ایام را مستندنگاری کنیم تا در قاب تاریخ بماند تا بتوانیم در مجموعه فعالیت‌هایمان ادای دینی به شهدا و هنرمندانی کنیم که در این عرصه تلاش کرده­‌اند.

مدیر موزه موسیقی تهران با اشاره به ورود هنرمندان تمام دنیا به مقولاتی چون جنگ بیان داشت: همه جای دنیا هنرمندان برای این گونه مباحث کارهای بسیاری انجام می‌دهند و ما نیز وظیفه داریم در این خصوص کارهای عمیق و ریشه­‌ای انجام بدهیم.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما به عنوان موزه موسیقی وظیفه تاریخ‌نگاری داریم. بخش عمده‌ای از هنر بعد از انقلاب را دوران دفاع مقدس به خود اختصاص داده است و ما در اینجا وظیفه داریم تا رخدادهای موسیقایی در دوران دفاع مقدس مستندنگاری کنیم. کارهای اینچنینی را در همه دنیا انجام می‌دهند اما متأسفانه ما در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم.

مرادخانی در پایان تأکید کرد: باید کسانی که در راه موسیقی ملی ایران گام برداشته‌اند را ارج بنهیم تا بدانند که ارج کارشان را می‌دانیم. امروز اینجا جمع شده‌ایم تا هنر مردانی را پاس بداریم که در دوران دفاع مقدس با ایران همراه بودند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: ما با برگزاری این برنامه سعی کردیم یادآوری کوچکی از این رشادت‌ها و کارهای ارزشمند هنرمندان داشته باشیم و امیدوارم در آینده بیشتر و عمیق‌تر به موضوع دفاع مقدس بپردازیم تا بتوانیم ابعاد متفاوت‌تری از این رخداد را به نمای بگذاریم.

در ادامه این برنامه حسن ریاحی آهنگساز با اشاره به خاطرات خود از ساخت آثار موسیقایی با مضمون جنگ گفت: من در سال‌های خیلی دور و در دوران جنگ در این منطقه زندگی می‌کردم و هر روز از کوچه پس کوچه‌ها عبور می‌کردم و با گذشتن از کنار مغازه مرحوم استاد عشقی به سمت بازار تجریش می‌رفتم. یک روز در همین مسیر به پوستری برخورد کردم که در آن عکس یک جوان برومندی که شهید شده بود را به تصویر کشیده بود و در زیر آن این شعر را "بگذار تا بگریم چون ابر در بهاران / کز سنگ نالیه خیزید روز وداع یاران" نوشته بودند. با دیدن این پوستر احساسی خاصی به من دست داد و در نهایت باعث ساخت و شکل‌گیری اثر "ساربان" شد.

این آهنگساز بیان داشت: من در مدت جنگ روی نوحه‌های بسیاری کار کردم و در سمفونی سازندگی نیز از تم "ای لشکر صاحب زمان" بهره بردم.

ریاحی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت هنرمندان موسیقی در عرصه جنگ و دفاع مقدس گفت: در دوره جنگ هنرمندان زیادی همچون فریدون شهبازیان، شهرام ناظری، همایون رحیمیان، هادی آرزم و دیگران زحمات بسیاری کشدیدند و آثار ماندگاری خلق کردند در واقع همه این فعالیت‌ها از یک انگیزه ملی نشات گرفته شده بود که در آن زمان بین هنرمندان زنده شده بود.

خالق سرود جمهوری اسلامی ایران افزود: شهدا باعث افتخار ما هستند، آنها بودند که با رشادت‌های خود باعث شدند ما امروز زندگی راحت‌تری را داشته باشیم بر این اساس من معتقدم همچنان هم می‌شود روی موسیقی جنگ کار کرد و جا دارد در این زمینه آثار ماندگارتری را خلق کنیم.

در ادامه این برنامه پژوهشی حمید شاهنگیان نیز گفت: در این ایام وقتی یاد یاران‌مان می‌افتیم که چگونه غریبانه رفتند، غم ما را می‌گیرد. ولی وقتی آثار این حرکت را می‌بینیم که ذره‌ای از خاک کشورمان از ما جدا نشد به خود می‌بالیم.

وی افزود: ما در زمان جنگ در دو جبهه متفاوت و متضاد با هم در جنگ بودیم یک جبهه‌ای که هنوز هم وجود دارند که موسیقی را به طور کامل حرام می‌دانستند و در آن زمان به من به عنوان مسئول موسیقی کشور فشار می‌آوردند که باید موسیقی تعطیل شود و یک جبهه دیگر که با انقلاب هم قدم نبودند و نمی‌خواستند از موسیقی برای پیشبرد موسیقی استفاده شود. در آن زمان و با آن شرایط کار سخت بود اما خوشبختانه هنرمندان بسیاری با همان شرایط کار کردند و آثاری خلق کردند که بسیار ماندگار شدند.

پس از صحبت‌های شاهنگیان و با حضور شهرام ناظری، داریوش طلایی، رجبی معمار و فریدون شهبازیان، از هنرمندان عرصه دفاع مقدس همچون مجتبی میرزاده، محمد میرزمانی، هادی آرزم ، همایون رحیمیان و فیروز برنجان تجلیل شد. سپس ارکستر کوچک به خوانندگی علی چراغی به اجرای قطعاتی از موسیقی دفاع مقدس پرداخت.

در ادامه این اجرا فیروز برنجان سازنده قطعه "خلبانان ، ملوانان" به ارکستر پیوست و برای اولین بار این قطعه را با صدای خودش اجرا کرد. او بعد از اجرای این اثر به خاطره گویی از روند ساخت این اثر پرداخت. برنجان پارتیتور و شعر این قطعه را به عنوان اولین سرود دفاع مقدس به موزه موسیقی اهدا کرد.

عباس سجادی مدیر مرکز آفرینش‌های هنری نیاوران و مجری این برنامه نیز با ذکر خاطره ای از خلبانان شهید از همه حاضران خواست به احترام خون شهدای دفاع مقدس یک دقیقه بایستند و فاتحه‌ای برای روح این شهدا قرائت کنند.

کد خبر 273134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha