دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

بنیامین صدر: طبق آمار، طلاق در کشور 12 درصد رشد و ازدواج 22 درصد کاهش داشته که بازتاب عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌است.

سید حسن موسوی مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی با اعلام این آمار گفت: آمار آسیب‌های اجتماعی در کشور به شکل نگران کننده‌ای بالا رفته است به‌طوری که در سال‌های گذشته با نوعی رشد خزنده مواجه بوده‌ایم.

عدم تعادل جنسی و پیشی گرفتن جمعیت دختران نسبت به پسران، فشارهای اقتصادی و معیشتی تأمین یک زندگی، شرایط فرهنگی جامعه و قواعد و سنت‌هایی که کارکرد جامع خود را از دست داده است.

این در حالی است که به گفته مدیرکل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی، آسیب‌های اجتماعی از ماهیت فرابخشی برخوردارند، از این رو سازمان بهزیستی به‌تنهایی نمی‌تواند گامی موثر بردارد و باید با کمک همه سازمان‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی به خدمت مشغولند، این حساسیت را در مسئولان همه حوزه‌ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: کنترل و کاهش آسیب‌ها بدون شناخت و شفاف‌سازی وضعیت موجود امکان‌پذیر نیست از این رو تشکیل بانک اطلاعات و آسیب‌های اجتماعی در استان‌های کشور کاملاً ضروری است.

در حال حاضر اعتیاد، طلاق، خشونت‌های خانگی، فرار از منزل، اقدام به خودکشی، زنان خیابانی و افراد دارای اختلالات جنسی بیشترین آسیب‌های اجتماعی کشور را تشکیل می‌دهند.

موسوی در ادامه گفت: طلاق مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور است به‌طوری که رشد آن نسبت به ازدواج 12 درصد بیشتر شده و در سال گذشته 788 هزار و 23 مورد ازدواج و 94 هزار و 40 مورد طلاق ثبت شد که بر اساس این آمار نسبت رشد طلاق نسبت به ازدواج 1/12 درصد است در حالی که این میزان در سال 84 ،‌ 7/10 درصد بود.

شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه به دلیل نابسامانی از یک‌سو و پیچیدگی از سوی دیگر زمینه‌های لازم را برای یک ازدواج واقعی و سالم فراهم نمی‌کند.

گروهی در حسرت عدم امکان ازدواج با فرد مطلوب خویش تن به ازدواجی اجباری می‌دهند که با پوششی از منع و محدودیت‌های فرهنگی و فشارهای اجتماعی و خانوادگی همراه است و جسورتر و پشیمان از ازدواجی از روی عدم شناخت و ناآگاهی، راه دادگاه‌های خانواده را پیش می‌گیرند و ماه‌ها و سال‌ها در راهرو‌های دادگستری سرگردانند تا حکم طلاق بگیرند.

برخی به قول خودشان می‌سوزند و می‌سازند اما دم بر نمی‌آورند چرا که عهد کرده‌اند با لباس سفیدی که به خانه بخت می‌روند به زندگی ‌پایان دهند.

اما گروهی دیگر متاثر از هنجارشکنی‌ها خیلی سریع مناسبات را مخدوش می‌کنند.

اشکال و انواع ازدواج‌های نامطلوبی که ریشه‌های طلاق و جدایی را در خود دارند.‌

به همین دلیل است میانگین سن ازدواج در گروه زنان اکنون 9/27 سال و در گروه مردان 7/29 سال است،‌52 درصد مراجعه کنندگان برای طلاق کمتر از 5 سال از زمان ازدواج آنها گذشته است، ‌افرادی که از همان زمان پس از عقد دچار مشکل منجر به طلاق شده‌اند نیز در سال گذشته 65/14 درصد کل طلاق‌ها بوده است که این میزان در سال ماقبل آن 7/5 درصد بود.

نبود آموزش‌های قبل از ازدواج یکی از عوامل مهم طلاق و آسیب‌های اجتماعی پس از آن است در حالی که برای هر کاری حتی رانندگی باید از هفت‌خوان رستم برای گرفتن یک گواهی گذشت اما برای امر مهمی مانند ازدواج هیچ نوع آموزشی وجود ندارد.

موسوی می‌افزاید:‌ 48 درصد متقاضیان طلاق زن هستند، ‌23 درصد مرد و در 29 درصد موارد نیز هر دو طرف متقاضی طلاق بوده‌اند. بیشترین آمار درخواست طلاق نیز در تهران و کمترین آن در ایلام است؛ ضمن این‌که آمارها نشان می‌دهد هرچه تعداد فرزندان بیشتر می‌شود میزان طلاق کاهش می‌یابد.

احمد قشمی، مدیرکل ثبت احوال استان تهران هم گفت: ‌تعداد واقعه ازدواج در سال گذشته و در تهران  3 درصد کاهش و موارد طلاق 9 درصد افزایش داشته است.

وی آمار نگران‌کننده طلاق را در حال افزایش خواند و گفت: در سال85 ، 114 هزار و 900 رویداد ازدواج رخ داد که این تعداد نسبت به 118هزار و 552 واقعه ازدواج سال 84 ، سه درصد کاهش داشته است.

این در حالی است که تعداد واقعه طلاق در سال 85 به رکورد 24هزار و 664 مورد رسیده و نسبت به 22 هزار و 493 واقعه طلاق سال 84 ، 9 درصد افزایش داشته است.

با این همه شاید بتوان با جرأت گفت که همه زندگی‌های از هم گسیخته و ناموفق یک پیام دارند؛ ازدواج نامطلوب ریشه جدایی است.

کد خبر 27283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز