یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

مریم سعیدنژاد: پا، قلب دوم انسان‌هاست؛ برای همین باید حسابی از آن حفاظت کرد و کفش مناسب برایش خرید.

کفش

حالا اگر پاي كودكان در ميان باشد كه در سن رشد هستند و خيلي آسيب‌پذيرتر از بزرگ‌ترها، خريد پوشش مناسب براي اين قلب دوم حساس‌تر هم مي‌شود. خريد كفش براي بچه‌ها آن هم از نوع مناسب و بادوامش يكي از دغدغه‌هاي هميشگي پدر و مادرهاست. كفش بچه‌ها هم بايد بادوام و استاندارد باشد و هم زيبايي داشته باشد. سري زديم به بازار كفش‌هاي كودكان تا سر از چند و چونشان دربياوريم.

كفش‌هاي بند انگشتي

حتي اگر آدم بزرگ باشيد و اگر بچه هم نداشته باشيد، از ديدن يك عالم كفش رنگارنگ و خوشگل بچگانه پشت ويترين مغازه‌ها ذوق زده خواهيد شد. در بازار كفش‌هاي بچگانه همه مدل كفشي براي همه سني پيدا مي‌كنيد. معمولا كفش‌ها 2دسته اسپرت و مجلسي را تشكيل مي‌دهند كه باز خودشان به 2دسته دخترانه و پسرانه تقسيم مي‌شوند. كفش‌هاي اسپرت مدل‌هاي مختلفي دارند، كتاني‌هاي بندي، كتاني‌هاي چسبي، كفش‌هاي اسپرت چسبي - بندي، كفش‌هاي اسپرت بدون بند و كفش‌هاي تابستاني رو باز زيرگروه اين دسته هستند. كفش‌هاي مجلسي هم بيشتر از جنس‌هاي چرم، جير، ورني و... هستند. معمولا بند يا چسب ندارند و تزئيناتي مثل سگك يا گل دارند. اين كفش‌ها از نوزادي تا حدود 10سالگي با تنوع زيادي در بازار وجود دارند. كفش‌هاي بچگانه موجود در بازار هم ايراني هستند و هم خارجي. كفش‌هاي ايراني‌ قيمت‌هاي مناسب‌تري دارند و هنوز هم برندهاي قديمي مثل كفش بلا، ملي، نهرين و... به توليد انواع كفش‌هاي بچگانه مي‌پردازند و گزينه‌هاي خوبي براي خريد هستند.

موقع خريد كفش بچه‌ها نكات زير را درنظر داشته باشيد:

كفش بچه‌ها در هر سن و سالي هم بايد زيبا باشد و هم استاندارد تا مشكلي براي پاهاي كوچكشان ايجاد نكند. چون بچه‌ها در سن رشدند و پاها در حال شكل گرفتن هستند، بايد با دقت زيادي كفش‌شان را انتخاب كنيد تا سلامت پاها حفظ شود.

شايد فكر كنيد كفش نوزاداني كه راه نمي‌روند فقط جنبه زيبايي يا نهايتا گرم نگه داشتن پا را دارد و جنس و فرم آن مهم نيست ولي سخت در اشتباهيد چون ماهيچه و استخوان پاي نوزاد نرم است و توانايي تطبيق با كفش را ندارد و اگر كفش سفت و نامناسب باشد پاي بچه را فشرده مي‌كند. پس براي نوزادان زير 6‌ماه حتما از كفش‌هاي نرم و مناسب استفاده كنيد.

بچه‌هاي نوپا علاقه زيادي به راه‌رفتن دارند. براي حفظ سلامت و همچنين بالا بردن اعتماد به نفس‌شان در راه رفتن بايد كفشي را انتخاب كنيد كه كف آن ليز نباشد و موجب سر خوردن كودك نشود. كفش‌هاي شياردار اصطكاك خوبي با زمين ايجاد مي‌كنند و مناسب اين سن هستند.

بچه‌ها در سال‌هاي اوليه عمرشان خيلي زود بزرگ مي‌شوند و تقريبا هر 4‌ماه يك‌بار كفش‌شان تنگ مي‌شود. پس سعي كنيد كفش‌هاي خيلي گران قيمت نخريد و به جاي آن كفش‌هاي ارزان‌تر ولي مناسب بخريد تا موقعي كه كوچك شد خيلي ضرر نكرده باشيد. خريد يك كفش مناسب به جاي چند كفش رنگارنگ كار بهتري است چون ممكن است اصلا وقت نكنيد تا قبل از بزرگ‌شدن پا همه كفش‌هاي بچه را استفاده كنيد. هرگز براي صرفه‌جويي كفش بزرگ‌تر از پاي كودك نخريد چون باعث ناراحتي پاي فرزند دلبندتان مي‌شود.

كفشي را انتخاب كنيد كه حتما بند يا چسب داشته باشد تا بتوانيد متناسب براساس اندازه‌ پا بند يا چسب‌ها را اندازه كنيد. وقتي بچه‌ها به سني رسيدند كه بتوانند خودشان كفش بپوشند، بهتر است برايشان كفش چسبي بخريد. بستن بند براي بچه‌ها كمي سخت است اما چسب كفش را مي‌توانند خودشان به راحتي بچسبانند. سپردن اين كار به كودك، باعث اعتماد به نفس او خواهد شد.

كفش‌هاي جلو باز بعضا زيبا هستند اما ممكن است باعث پيچ خوردن پاي كودك يا زخمي‌شدن آن در اثر برخورد پنجه‌ها با سنگ و ديگر اشياي خطرناك كف خيابان بشوند.

كف كفش بايد محكم باشد و رويه آن نرم. براي همين وقتي به خريد مي‌رويد كفش را با دست خم و راست كنيد تا از راحتي خم شدن آن مطمئن شويد. بهتر است داخل كفش يك لايه پارچه‌اي داشته باشد تا از عرق كردن و اذيت شدن پا جلوگيري شود. عرق كردن پا در كفش مخصوصا كفش‌هاي لاستيكي يا چرمي بدون لايه پارچه‌اي باعث به‌وجود آمدن مشكلات پوستي مي‌شود.

بچه‌ها مثل بزرگ‌ترها به راحتي نمي‌توانند متوجه كوچكي يا بزرگي اندازه كفش موقع خريد شوند. براي تشخيص درست اندازه كفش چند راه داريد؛ اول اينكه 2 لنگه كفش را پاي بچه كنيد تا با آن راه برود. دقت كنيد كه موقع راه رفتن كفش از پا خارج نشود.

بعد با انگشت، جلوي پاي كودك را لمس كنيد. انگشت پا بايد حدود يك سانتي‌متر از جلوي كفش فاصله داشته باشد. راه ديگر اين است كه انگشت كوچك‌تان را از پشت در كفش فرو كنيد و ببينيد در پشت كفش جا مي‌گيرد يا نه. بعضي از بچه‌ها پاهاي تپلي دارند، نبايد كفش روي پاي آنها فشار بياورد. جمله معروف  «جاباز مي‌كند» را از هيچ فروشنده‌اي قبول نكنيد. علاوه بر اين، فراموش نكنيد كه مخصوصا براي كفش‌هاي زمستاني، بايد حتما كفش را با جوراب ضخيم امتحان كنيد، چون ممكن است بعد از پوشيدن جوراب، كفش پاي بچه را اذيت كند.

كفش‌هاي دور دست دوز نسبت به چسبي‌ها براي بچه‌هايي كه جنب و جوش زيادي دارند بهتر و مناسب‌ترند و ديرتر خراب مي‌شوند. يادتان باشد پاشنه يا ساير قسمت‌هاي كفش نبايد ميخ داشته باشد چون ممكن است در اثر بازي و فعاليت زياد بچه‌ها، ميخ پاشنه كفش‌شان دربيايد و به آنها آسيب برساند.

هميشه سعي كنيد 2 جفت كفش براي بچه‌ها بخريد. يكي كفش راحتي كه قرار است طولاني مدت با آن راه برود و بايد ويژگي‌هاي خاص داشته باشد و يكي هم كفش مهماني كه قرار است مدت كوتاهي به پا كند و زيبايي آن از اهميت بيشتري برخوردار است.

براي بچه‌ها هرگز كفش‌هاي نوك باريك كه فقط ظاهر زيبايي دارند نخريد. اين كفش‌ها باعث فشردگي پاها و به‌وجود آمدن انحرافات در انگشتان پا از كودكي مي‌شود. سركفش بايد حتما گرد يا چهارگوش باشد.

كودكان را وادار نكنيد كه كفش‌هاي بچه‌هاي بزرگ‌تر را بپوشند. اين كفش‌ها قالب پاي صاحب اوليه را به‌خود گرفته‌اند. در ضمن خريد كفش را به ساعات آخر روز موكول كنيد زيرا پا در متورم‌‌ترين حالت روزانه قراردارد. هنگام خريد، هر دو لنگه كفش را امتحان كنيد، معمولا يك پا از پاي ديگر كمي بزرگ‌تر است و بايد كفش بچه را به اندازه پاي بزرگ‌تر انتخاب كنيد.

نكته آخر هم اينكه هميشه نظر بچه‌ها را در خريد كفش بپرسيد تا كفش‌شان را دوست داشته باشند و با رضايت بيشتري از آن استفاده كنند.

 

کد خبر 272549

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha