یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - معصومه رشیدی: اخیرا مطالعه‌ای با نگاه به مدیریت و جنسیت انجام داد و نیاز فزاینده به یک مدل زنانه مدیریت ارتباطات را کشف نمود.

١۴ویژگی مدیریت ارتباطات و رهبری اثربخش

در این مطالعه، زنان بیشتر ویژگی‌های لازم برای رهبری موثر را دارا بودند و در 10 مورد از 14 ویژگی مورد مطالعه توسط KLCM در صدر قرار گرفتند.

براساس این مطالعه‌ که به نظرسنجی از شش هزار و 509 نفر از 13 کشور پرداخت، نظرات شرکت کنندگان در مورد ارتباطات و رهبری موثر و ارتباط بین این دو مورد ارزیابی قرار گرفت. سال گذشته در دومین بررسی سالانه، شش هزار پاسخ جمع آوری شد در حالیکه در سال اول و افتتاحیه این نظرسنجی تنها سه هزار و 700 پاسخ دریافت شد.

در این نظر سنجی 14 ویژگی مدیریت ارتباطات و رهبری اثربخش به شرح زیر مطرح شد:

  1. تصمیم گیری‌های دشوار
  2. استفاده از شعارهای الهام بخش
  3. ارایه چشم انداز روشن، کلی و بلند مدت
  4. اداره موضوعات بحث انگیز و یا بحران‌ها به شکلی مطمئن و با آرامش
  5. داستان سرایی فوری درباره سازمان خود
  6. هماهنگی آنچه که می‌گویند با آنچه که آنها و سازمانشان انجام می‌دهد
  7. برداشتن گام‌های موثر برای اطمینان از تنوع در سازمان خود
  8. هدایت و راهنمایی با نمونه‌ها
  9. احترام به تاریخ و فرهنگ سازمان
  10. نشان دادن توانایی کار با سبک‌های شخصیتی مختلف
  11. مشخص کردن بهترین‌ها از دیگران
  12. برقراری ارتباط به روشی شفاف و آشکار
  13. نشان دادن احترام به فرهنگ‌های مختلف - در سطح ملی و بین المللی
  14. پذیرفتن اشتباهات

در پاسخ به این 14 ویژگی مهم در مدیریت موثر و اینکه در هریک از این موارد کدام جنس (زنان و مردان) بهتر و موفق‌تر هستند؛ زنان
تقریبا در همه موارد بالاتر قرار گرفتند.

حدود 57 درصد پاسخ دهندگان، مدیریت زنان در هدایت و راهنمایی با نمونه‌ها را بالاتر ارزیابی کردند، 62 درصد معتقد بودند که زنان در برقراری ارتباط به روشی شفاف و آشکار بهتر هستند. 66 درصد بیان داشتند که زنان در پذیرش اشتباهات موفق‌ترهستند و 61 درصد در ویژگی مشخص کردن بهترین‌ها از دیگران به زنان رای دادند.

63 درصد پاسخگویان مدیران زن را در تصمیم‌گیری‌های دشوار و 52 درصد در اداره موضوعات بحث برانگیز و یا بحران‌ها به شکلی مطمئن بالاتر از مردان ارزیابی کردند.

راد کارترایت، مدیر و شریک شرکت جهانی Ketchum می‌گوید: این مقایسه در مورد اثر بخشی ادراکی مدیران زن در مقابل اثربخشی ادراکی مدیران مرد است و هیچ قضاوت ارزشی وجود ندارد. او می‌افزاید این نتایج به معنی آن نیست که همه مدیران باید زنان باشند اما مطالعه صورت گرفته نشان می‌دهد زمانی که شما به دیدگاه‌های جهانی در مورد ویژگی‌های رهبری موثر نگاه می‌کنید، پیروزی نسبتا با مدیران زن است.

همچنین الگوهای جغرافیایی غیرمنتظره‌ای در این مطالعه کشف شد. کارترایت اشاره می‌کند که چین، هند، سنگاپور و بریتانیا حمایت کلی خود را از مدیران مرد نشان دادند در حالیکه آفریقای جنوبی، اسپانیا، آلمان و برزیل طرفدار مدیریت زنان هستند.

این مطالعه درس‌های مهمی برای هر دو جنس مردان و زنان به همراه داشت و کارترایت ظهور یک مدل زنانه جدید را برای مدیریت ارتباطات اثربخش توضیح داد. اگر مدیران مرد می‌خواهند به موفقیت دست یابند، باید ببینند دنیا از آنها چه می‌خواهد و مدیران زن لازم است در برابر وسوسه پایبندی به یک مدل جاهلانه منسوخ مقاومت کنند.

منبع: کاوشگران روابط عمومی

کد خبر 272509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha