یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بچه‌گربه‌ها یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های موضوعات آنلاینی هستند که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند، و حتی سنگدل‌ترین افراد دنیا نیز با مواجهه با موجودی به بانمکی یک بچه‌گربه، دلش نرم می‌شود.

حیوان

انسان عاشق موجودات زيبا يا بانمك است، به خصوص بچه‌هاي حيوانات كه چهره‌اي معصوم‌تر و بدني نرم‌تر و كركي‌تر دارند، از بچه‌خرگوش‌هاي كوچك گرفته تا بچه خارپشت‌هاي توپي شكل.

با اين‌همه صفت Cute به معني جذاب، زيبا، دلفريب، تنها موجب افزايش توجه انسان به حيوانات و كودكان نشده‌است، محصولات بي‌جاني مانند خودروها نيز به واسطه جذابيت ظاهري در بازارهاي جهاني موفق‌تر از ديگر محصولات عمل كرده‌اند. براي مثال، ميني‌كوپر خودرويي است كه به واسطه جذابيت ظاهري‌اش توانسته به خودرويي پرفروش تبديل شود. در حقيقت صفت جذابيت ظاهري در ميان حيوانات، انسان‌ها و كالاها از قدرتي بين‌المللي برخوردار است.

دليل توجه انسان به اين صفت ريشه در تلاش براي بقاي او دارد: انسان فريفته جذابيت و زيبايي ظاهري است زيرا اين ضعف در برابر زيبايي ظاهري توجه انسان را نسبت به نوزادش افزايش مي‌دهد. نوزاد انسان كه از زمان تولدش به شدت آسيب‌پذير است، به واسطه جذابيت و معصوميت ظاهري خود واكنش محافظتي شديدي را در والدينش برمي‌انگيزاند.

همين تاثيرپذيري انسان نسبت به اين صفت است كه او را به محافظت از كودكان خردسال متمايل مي‌كند. در حقيقت اين ويژگي نوعي بيمه عمر دروني است كه بقا و تداوم نسل بشر را تضمين مي‌كند.

نياز به جذب شدن به سوي كودكان به اندازه‌اي در انسان شديد است كه باعث شده وي نسبت هر جسم و جانداري كه از معيارهاي جذابيتي برابر با كودكان برخوردار باشد،‌مورد توجه او قرار مي‌گيرد. دانشمندان دريافته‌اند انسان‌ها نسبت به فرزند هرنوع جانداري واكنش يكسان نشان مي‌دهد.

از كليدي‌ترين خصوصيات ظاهري فرزندان حيوانات كه موجب جلب توجه انسان‌ها مي‌شود، چشمان درشت كه در ميان صورت قرار گرفته‌اند، پوست بدن نرم و كركي، گونه‌هاي گرد، پيشاني بلند و بدن گرد هستند، كه به شماي كودكانه مشهورند. ديدن اين خصوصيات سيستم مزوكورتيكوليمبيك را فعال مي‌كند، سيستمي كه در انسان احساس رضايت و خشنودي را برمي‌انگيزاند. اين سيستم با فعال‌سازي گيرنده‌هاي گلوتامات در مغز، حس رضايت و خشنودي را ايجاد كرده و به اين شكل انسان بيشتر و بيشتر به دنبال ديدن، لمس كردن و در آغوش گرفتن موجوداتي با چنين خصوصياتي مي‌گردد.

اين فرايند باعث شده تا هر جسمي كه با چنين موجودي در ارتباط باشد نيز براي انسان جذاب به نظر بيايد. براي مثال بادكنك‌ها، و يا سنگ‌هايي كه به شكل آدم‌برفي روي هم انباشته شده‌اند. در حقيقت هرچه خصوصيات ظاهري هر جسم يا موجود به جذابيت ظاهر معصوم كودكان باشد، واكنش بيشتري از سوي انسان دريافت خواهد‌كرد.

منبع: howstuffworks

کد خبر 271872

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha