مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

محدثه قیدی: حدود ۱۵درصد از مساحت ۷۳۰کیلومترمربعی شهر تهران را پادگان‌ها و مراکز نظامی تشکیل داده‌اند رقمی که از نظر بسیاری از کارشناسان مسائل شهری بسیار بالاست اما واقعیت این است که سال‌ها پیش هنگام تاسیس این پادگان‌ها ملاحظات لازم درنظر گرفته شده بود ولی این گسترش بی‌رویه شهر بود که باعث شد برخی از این مراکز نظامی امروزه در داخل بافت شهری قرار گیرند.

يكي از دلايلي كه از سوي منتقدين وجود پادگان‌ها در سطح شهر به آن پرداخته مي‌شود اين است كه اساسا ضرورتي به‌وجود اين پادگان‌ها در شهر نيست و چون تهران ازكمبود انواع سرانه‌هاي ورزشي، فضاي سبز، تفريحي، فرهنگي و... رنج مي‌برد، مي‌توان از فضاي خالي بجا مانده از انتقال پادگان‌ها براي همين استفاده كرد. همين بحث‌ها و اظهارنظرات بالاخره منجر به تصويب طرحي از سوي مجلس شوراي اسلامي در بهار 1388شد. براساس ماده يك اين قانون، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح مكلف است با درخواست ستاد كل نيروهاي مسلح، دولت يا شهرداري‌ها (از طريق وزارت كشور) و درصورت موافقت فرماندهي كل قوا نسبت به فروش (از طريق مزايده يا توافق) و انتقال پادگان‌ها و ساير اماكن تحت تملك با توافق وزارت يا شهرداري‌ها يا ساير دستگاه‌هاي اجرايي اقدام كند.

اين پشتوانه محكم قانوني وقتي با سخنان 2سال پيش يكي از فرماندهان نيروي نظامي (سرتيپ احمدرضا پوردستان) هنگام بازديد از پايگاه هوانيروز آبيك قزوين همراه شد به دلگرمي دست‌اندركاران مسائل شهري انجاميد. اين فرمانده ارشد نظامي گفته بود: ارتش درنظر دارد تمام پادگان‌هاي خود را تا سال 1395از درون شهرها خارج سازد. اين خبر گرچه در زمان خودش بسيار داغ بود ا‌ما امروز كه بيشتر از 2سال واندي تا پايان اين مهلت باقي نمانده، اما و اگرهاي بسياري هم برسر راه آن مشاهده شده و ديگر به آن داغي نيست. گواه اين امر هم اظهارات مرتضي تمدن استاندار پيشين تهران است كه از مقاومت پادگان‌ها براي خروج از تهران گلايه كرده بود.

صرفه و صلاح شهر كدام است؟

ابوالفضل قناعتي، سخنگوي كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي شهر تهران معتقد است، براي انتقال پادگان‌ها ومراكز نظامي يك كار كارشناسي فني دقيق بايد صورت گيرد. به همين دليل وي از لزوم تشكيل جلسات مشترك ميان مسئولان شهري و حوزه امنيتي و نظامي سخن گفت. البته وي افزود: يكسري از پادگان‌ها كه ماموريت‌هاي لجستيكي و پشتيباني دارند مي‌توانند درحاشيه شهرها باشند اما يكسري پادگان‌ها ماموريت امنيتي براي جامعه دارند؛ پس بايد اينها را از هم تفكيك كرد. محمد مهدي تندگويان نيز به‌عنوان سخنگوي كميسيون معماري وشهرسازي اما گفت: طبق طرح جامع و تفصيلي يكسري جابه‌جايي‌ها پيش‌بيني شده و براساس اسناد فرداست بايد عمل شود.

به گفته وي، موضوع جابه‌جايي پادگان‌ها مباحث امنيتي دارد كه خارج از حيطه اختيار مديريت شهري است. وي گفت: تشخيص اينكه كدام‌يك از اين پادگان‌ها صرفا مركز تسليحات است و كدام محلي براي استقرار نيروهايي است كه در مواقع خاص و بحراني كار خدمات رساني به مردم را دنبال مي‌كنند حتي از اختيار دولت هم خارج است.

به گفته محمد حقاني رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر نيزپادگان‌ها تنها فضاهاي بازي هستند كه در شهر وجود دارند زيرا اين اراضي به‌دليل در اختيار بودن، كمتر مورد آسيب و ساخت‌وساز قرار گرفته‌اند. وي ادامه داد: برابر اسنادفرادست نظير طرح جامع و تفصيلي ما حدود 300تا 400طرح موضعي و موضوعي داريم كه اگر از سوي مقامات مربوطه تكليف خروج اين پادگان‌ها مشخص شود براساس اين طرح‌ها مي‌توانيم تصميم‌گيري كنيم كه با اراضي به جا مانده چه‌كار كنيم كه البته هم‌اكنون درمركز مطالعات شهرداري و همچنين معاونت شهرسازي و معماري بررسي‌هاي لازم دراين باره در حال انجام است.

پرويز سروري رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر نيز با اشاره به اينكه منطقه 13يكي از مناطقي است كه سطح وسيعي از آن توسط پادگان‌ها اشغال شده است افزود: خوشبختانه با توجه به رويكرد شهردار تهران اين حركت به‌صورت گسترده در شهر تهران در حال اجراست اما بايد مشكلات نيروهاي مسلح را نيز درنظر گرفت.

آنهايي كه رفتند

تهران در چند سال اخير تجربه‌اي جديد از بابت اضافه شدن برخي زمين‌هاي شهري داشته است. به‌عنوان نمونه فرودگاه قلعه‌مرغي به شهرداري تهران واگذار شد كه نتيجه آن ساخت بوستان ولايت در جنوب تهران بود. همچنين خروج زندان قصر از تهران كه محدوده بزرگي در قلب تهران را با معضلات خاص خود درگير كرده بود، موجب شد تا فضاي فرهنگي و تفريحي باغ موزه قصر جايگزين آن شود. خروج محوطه‌هاي نظامي و پادگان‌هاي فعلي از شهر هم مي‌تواند منجر به آزادسازي برخي از فضاهاي شهري شود كه هم‌اكنون هيچ فايده‌اي براي شهروندان ندارند.

 

کد خبر 271820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha