مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

خیابان آفریقا حدفاصل جهان‌کودک به سمت شمال تا بزرگراه شهید مدرس به نام نلسون ماندلا نامگذاری شد.

خیابان آفریقا به نام نلسون ماندلا شد


ديروز طي مراسمي كه با حضور مرتضي طلايي نايب‌رئيس شوراي شهر، غلامرضا انصاري عضو كميسيون برنامه وبودجه شورا و سفير آفريقاي جنوبي برگزار شده بود خيابان آفريقا به نام نلسون ماندلا تغيير يافت. طلايي نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه ملت‌هاي ايران و آفريقاي جنوبي به سبب مبارزه با نظام خودكامه و پيروزي‌هاي شكوهمندشان قرابت نزديكي با هم دارند گفت: پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي ايران آغازگر راهي شد تا ملت آفريقاي جنوبي نيز بتواند آپارتايد را به زانو در آورد. وي در ادامه از نقش رهبراني همچون امام خميني(ره) و نلسون ماندلا به‌عنوان 2رهبر بزرگ و بي‌نظير قرن معاصر به نيكي ياد كرد و گفت: اين دو شخصيت برجسته توانستند در حوزه علوم انساني و اجتماعي در كشور‌هاي خود نگاه انسان‌مدارانه و اخلاق‌مدارانه را حاكم كنند. به گفته طلايي، نلسون ماندلا متعلق به يك ملت نيست بلكه متعلق به همه بشريت، تاريخ و سرزمين‌هاست و ما در شوراي اسلامي شهر تهران افتخار مي‌كنيم كه در بيستمين سالگرد انقلاب آفريقاي جنوبي و نخستين سالگرد وفات ماندلا يكي از بهترين خيابان‌هاي تهران را به نام اين رهبر فقيد نامگذاري كرده‌ايم.

نايب‌رئيس شوراي اسلامي شهر تهران افزود: آزادي به گردن ماندلا و ماندلا به گردن آزادي حق دارند و بايد گفت ماندلا آزادي را معنا كرد. طلايي اظهار اميدواري كرد كه روزبه‌روز شاهد پيشرفت، آزادي، آباداني و سربلندي 2ملت ايران و آفريقاي جنوبي باشيم.

ماندلا نام درخشان تارك بشريت

ديروز همچنين عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به‌علت اين نامگذاري گفت: شعار انقلاب اسلامي ما استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي بود، شعار و آرماني كه بايد تلاش كنيم تا در طول تاريخ از ياد نرود و محقق شود. غلامرضا انصاري افزود: هم‌اكنون كه شهر تهران به‌عنوان يك شهر فرهنگي و انقلابي مطرح است بايد چنين شعائر و آرمان‌هايي در آن طنين‌انداز باشد و بهتر از نام ماندلا چه نامي را مي‌توان يافت كه معناي آزادي را در ذهن شهروندان متبادر كند. وي گفت: نام ماندلا نامي درخشان در تارك بشريت است و من فكر مي‌كنم با توجه به روحيه آزادي خواهي شهروندان تهراني اين نامگذاري مي‌تواند بهترين اتفاق باشد.

قدرداني از اقدام شهرداري تهران

دكتر موحدي معاون آفريقاي وزارت امور خارجه نيز در اين مراسم ضمن تقدير از اقدام ارزشمند شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران براي نامگذاري اين خيابان گفت: امروز ما افتخار مي‌كنيم كه نام يكي از خيابان‌هاي تهران به نام اسطوره صبر و بزرگ‌ترين قهرمان آپارتايد ثبت مي‌شود و بي‌شك اين اقدام تجليل از آزادي، صبر و مقاومت است.

گشتاسب مظفري، معاون بين‌الملل مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز در ابتداي اين مراسم گفت: بسيار مفتخر هستيم كه خياباني در تهران، پايتخت جمهوري اسلامي را به نام مرد تاريخ‌سازي‌ همچون نلسون ماندلا نامگذاري مي‌كنيم. يقيناً، نام ماندلا از امروز در كنار نام‌هاي بزرگ ديگري كه در خيابان‌هاي تهران نقش بسته است براي هميشه در خاطره شهروندان ماندگار خواهد شد.

مظفري بيان كرد: نامگذاري خياباني در تهران با نام نلسون ماندلا تنها با هدف گراميداشت ياد و خاطره رهبر فقيد قاره آفريقا و كشور آفريقاي جنوبي صورت پذيرفته است. مظفري در ادامه با بيان اينكه شوراي شهر و شهرداري تهران در تلاش هستند تا تهران را به محل مناسبي براي تجليل از مردان بزرگ تاريخ تبديل كنند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر خيابان‌هاي بسياري در تهران با اسامي شخصيت‌هاي تاريخي بزرگ چون گاندي، محمد علي جناح، بابي ساندز، سيمون بوليوار و... نامگذاري شده است. اين اقدام در راستاي تجليل از خدمات، شايستگي‌ها و مبارزان راه آزادي است كه تأثير بزرگي در مسير كشورها در طول قرن‌ها داشته‌اند.

خيابان ماندلا هديه به ملت آفريقاي جنوبي

سفير آفريقاي‌جنوبي در مراسم ديروز ضمن اشاره به اينكه انقلاب آفريقاي جنوبي در سال 1994شكل گرفت و امروز ما بيستمين سالگرد آن را گرامي مي‌داريم، گفت: نبايد از نظر دورداشت كه اين انقلاب در نتيجه ارتباط با انقلاب اسلامي ايران و شخصيت امام (ره) به وقوع پيوست. وايت هد افزود: به واسطه نوع ارتباط 2كشور ايران و آفريقاي جنوبي و 2شخصيت امام خميني(ره) و نلسون ماندلا ارتباط 2ملت تعميق پيدا كرد و امروز ما مسئول هستيم كه ژرفا و عمق اين ارتباط را بيشتر كنيم. سفير آفريقاي جنوبي خطاب به شركت‌كنندگان در تغيير نام خيابان آفريقا به نلسون ماندلا گفت: من به‌عنوان نماينده آفريقاي جنوبي از اين اقدام شگفت زده شدم و بايد مراتب قدرداني خود را از مديريت شهري تهران به جا آورم. وي اين نامگذاري را هديه ارزشمند مديريت شهري تهران به ملت آفريقاي جنوبي دانست و گفت: من از صميم قلب و از طرف ملت آفريقاي جنوبي از اين اقدام مديريت شهري تهران تشكر مي‌كنم.

کد خبر 280667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha