علی ابراهیمی: روند روبه رشد مصرف و هدر روی بالای انرژی در کشورمان موجب شده تا سیاستگذاران با ابراز نگرانی‌ نسبت به این امر از احتمال تبدیل شدن کشورمان به وارد‌کننده بزرگ انرژی در افق ۱۴۰۴ خبر داده و تدوین و ابلاغ تکالیفی برای بهینه‌سازی‌ و کاهش مصرف سوخت و سایر حامل‌های انرژی را در دستور کار قرار دهند

چرا كه اكنون شدت مصرف انرژي در ايران 9برابر ژاپن و نروژ، 7برابر كشورهاي پيشرفته اروپايي، 3برابر عربستان سعودي و 4برابر تركيه و متوسط جهاني است. ايران با جمعيت يك درصد دنيا بيش از 4درصد از ميزان گاز دنيا را مصرف مي‌كند و حدود 40درصد از كل گاز كشور در خانه‌ها مصرف مي‌شود. به‌رغم توليد 600ميليون مترمكعب گاز و بالغ بر 71هزار مگاوات برق در كشور، ميزان مصرف انرژي كشور نيز بيانگر رشد سالانه حدود 1.6درصدي است. برون‌رفت از بحران مصرف‌بي‌رويه انرژي در ايران با بخشي‌نگري نمي‌شود و شدت مصرف انرژي در ايران آن هم 3برابر بالاتر از متوسط جهاني زنگ خطري است كه نه آيندگان كه نسل حاضر را هم تهديد مي‌كند.

آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد: درحالي‌كه در دنيا به‌طور متوسط براي توليد ۱۰۰۰ دلار توليد ناخالص داخلي 0.19تن معادل نفت‌خام انرژي مصرف مي‌شود در ايران، براي توليد هر هزار دلار توليد ناخالص داخلي 0.36تن معادل نفت خام انرژي مصرف مي‌شود به گزارش همشهري، تدابير انديشيده شده از سوي نهادهاي تصميم ساز ازجمله دولت و مجلس تاكنون چندان در اجرا با سرعت مطلوب پيش نمي‌رود و سازوكارهاي پيش‌بيني شده براي بهينه‌سازي مصرف انرژي در ايران آن‌هم در قالب قراردادهاي بيع‌متقابل پيچيدگي‌هاي زيادي را در مسير اصلاح رفتار كنوني مصرف انرژي ايجاد مي‌كند.

انرژی

در يك سال اخير وزارت نفت به‌عنوان متولي اصلي بهينه‌سازي مصرف انرژي، طرح‌هاي متفاوت و متنوعي را ارائه كرده و حتي براي بهبود وضعيت مصرف انرژي در پايتخت، بيژن زنگنه وزير نفت راهي شوراي شهر تهران شد و برنامه‌هايش را اعلام كرد. چندي بعد، او در حضور شهردار تهران با همتاي خود در وزارت كشور تفاهمنامه امضا كرد تا بلكه تحولي در بهينه‌سازي مصرف انرژي در بخش‌هاي حمل‌ونقل عمومي و ساختمان ايجاد شود.

افزون بر اينها، انتظار اين است كه دست‌كم دولت و مجلس از ورود كالاهاي پرمصرف انرژي و يا توليد آن در داخل كشور جلوگيري كنند و استانداردهاي ناظر بر الزام استفاده از برچسب انرژي هم سريع‌تر و جدي‌تر اجرايي شود. ايران با بحران مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف مواجه است و دولت هم مصمم است تا به جاي حذف مستقيم يارانه‌هاي انرژي به روش گذشته، همزمان از سياست‌ها و ابزارهاي غيرقيمتي و فاقد اثر تورمي استفاده كند وليكن اين راهي است دشوار و طولاني كه نيازمند يك اراده ملي و فرابخشي است و همراهي همگاني را طلب مي‌كند. ادامه روند فعلي مصرف انرژي در ايران يعني اينكه روزي بايد نفت وارد كنيم و وابسته شويم و نجات از اين خطر، بستگي دارد به مشاركت ملي و عزم واحد همه دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي.

کد خبر 271805

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha