چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

دکتر حسین رویوران: یکی از بدترین مسائل باقیمانده از رژیم سابق عراق، شکاف مذهبی بین شیعه و سنی و شکاف قومی بین عرب‌ها و کردهاست.

دکتر حسین رویوران

اين دو شكاف به‌دليل سركوب شديد صدام عليه شيعيان و كردها به‌وجود آمده و متأسفانه در اين شكاف اجتماعي سياسي طيف وسيعي از احزاب با ماهيت شيعي و كردي به‌وجود آمدند. در 11سال گذشته يعني از سقوط رژيم صدام تا الان به‌دليل كاركردهاي منفي اين دو شكاف، وحدت اجتماعي در عراق وجود نداشت و درست است كه شيعه و سني و كرد در كنار هم بودند اما با هم نبودند. در داخل پارلمان و دولت دعوا بود و در خيابان‌ها انفجار بود.

اين نشان‌دهنده شدت تضادهايي است كه رژيم سابق به‌ وجود آورده و نظام جديد عراق موفق به پركردن اين شكاف‌ها نشده است. آنچه اكنون پيش آمده بحث داعش است كه تهديدي است جدي براي همه عراقي‌ها؛ از شيعه و سني گرفته تا كرد و عرب. عراق اكنون در برابر فرصتي تاريخي است. اين فرصت تاريخي مي‌تواند در چارچوب مقابله با تهديد جديد، عناصر شكل‌دهنده عراق يعني شيعيان و اهل سنت و عرب‌ها و كردها را در كنار هم و در ظرفي ذوب كند و نوعي از همكاري ميان آنها را نهادينه سازد.

اكنون فرصتي جديد به‌وجود آمده و دولت عبادي مي‌تواند دولتي باشد كه هم فرماندهي جنگ عليه داعش را داشته باشد و هم در فرايند مبارزه اين وحدت اجتماعي را نهادينه سازد. اگر اين وحدت اتفاق افتاد فكر مي‌كنم عراق مي‌تواند از بزرگ‌ترين چالش‌ها عبور كند. لذا دولت عبادي براساس ضرورت‌هاي سياسي و يك مشاركت ملي براي مقابله با يك تهديد جدي ملي شكل گرفته و اين يك فرصت است.

روحيه عبادي هم روحيه تقابلي نيست و تصور مي‌كنم مي‌تواند اين فرايند همگرايي و آشتي ملي و وحدت اجتماعي را به خوبي رهبري كند و عراق با وجود اين بحران امنيتي، هم بتواند از اين بحران و هم از بحران سياسي خارج شود.اما در تركيب دولت تحول زيادي ايجاد نشده و اكنون 30وزير در آن حضور دارند از شيعيان و سني‌ها و كردها؛ تقريبا مي‌توان گفت كپي‌برداري كابينه‌هاي قبلي با نوعي جابه‌جايي است. همانطور كه وزير خارجه قبلا كرد بوده اكنون وزير دارايي يك كرد است.

اما تركيب، همان تركيب اصلي عراق است؛ يعني شيعه، ‌سني و كرد. من تصور مي‌كنم خود تركيب اهميت ندارد، بلكه عزم اعضاي اين ائتلاف اهميت زيادي دارد. همگان الان احساس خطر مي‌كنند و هم از موضع خطر احساس مي‌كنند كه وحدت يك ضرورت و اولويت است و اين يك فرصت‌سازي‌ است براي مردم عراق.

  • كارشناس مسائل خاورميانه
کد خبر 271573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha