سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

انتقاد صریح حسن روحانی در مورد عملکرد بانک‌ها کارساز شد.

بورس

31 شهريورماه بانك صادرات نخستين بنگاه اقتصادي زيرمجموعه‌اش را مي‌فروشد و 10درصد از سهام شركت سرمايه‌گذاري غدير معادل 1383ميليارد تومان را راهي ميز فروش مي‌كند.به گزارش همشهري، دولت محمود احمدي‌نژاد كه بيش از هزاران ميليارد تومان بدهي براي بانك‌ها برجاي گذاشت، به جاي بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها سهام داد. حال دولت جديد مانده است با كلي بدهي و مشكل بانك‌هايي كه تبديل به بنگاه‌دار شده‌اند. اين موضوع شرايط پيچيده‌اي را به‌وجود آورده، به‌طوري كه منجر به واكنش صريح حسن روحاني در مورد بانك‌ها شده‌است.

ميزان بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها در پاييز سال گذشته به 65هزارو620ميليارد تومان و در بهمن92 به 74هزارو563ميليارد تومان رسيده بود. حال دولت مي‌گويد كه بانك‌ها بايد دست از بنگاه‌داري بردارند و سهامي را كه دولت قبلا به جاي بدهي به آنها داده بود، بفروشند. دولت ‌ماه گذشته در حكمي اعلام كرد كه سرمايه‌گذاري بانك‌ها در بخش غيربانكي نمي‌تواند بيش از 40درصد سرمايه آنها باشد و به بانك‌ها 3سال فرصت داد تا ساختمان‌ها، زمين‌ها و سهام متعلق به شركت‌هاي تابعه‌شان را بفروشند.

در حال حاضر 8 بانك دولتي و 19 بانك خصوصي در ايران فعالند كه مالك شركت‌هاي بورسي و غيربورسي زيادي هستند. اطلاعات دقيقي در مورد ميزان سهام تحت تملك بانك‌ها در دست نيست اما كارشناسان بر اين باورند كه بنگاه‌هاي اقتصادي تحت مالكيت بانك‌ها به بيش از هزاران شركت مي‌رسد كه ارزش تقريبي آن بيش از چند ده ميليارد دلار است. بانك مركزي هنوز اطلاعاتي در مورد ميزان سهام تحت تملك بانك‌ها ارائه نكرده است. اين در حالي است كه نگاهي به تركيب سبد سهام بانك‌ها نشان مي‌دهد كه مقصر اصلي در تبديل شدن بانك‌ها به بنگاه‌دار خود دولت بوده است.

  • بانك صادرات غدير را مي‌فروشد

در نخستين گام بانك صادرات در اطلاعيه‌اي كه از طريق سايت رسمي بورس تهران منتشر شد، اعلام كرد كه قصد دارد بلوك 10درصدي سهامش را در شركت سرمايه‌گذاري غدير بفروشد، به اين ترتيب با فروش اين ميزان سهام بانك صادرات براي هميشه از تركيب سهامداري شركت سرمايه‌گذاري غدير كه در حال حاضر با ارزشي معادل 3.8ميليارد دلار در رديف 6شركت بزرگ بورس تهران است، خارج مي‌شود.

بانك صادرات در گذشته مالك اصلي سرمايه‌گذاري غدير بود كه در طول چند سال گذشته بخش عمده سهامش را در آن به سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح(ساتا) واگذار كرد. در حال حاضر شركت سرمايه‌گذاري تأمين اجتماعي نيرو‌هاي مسلح به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم بيش از 75درصد از سهام سرمايه‌گذاري غدير را در اختيار دارد.

ارزش پايه 10درصد از سهام سرمايه‌گذاري غدير كه قرار است بانك صادرات آن را بفروشد 1383ميليارد تومان است كه پيش‌بيني مي‌شود در روز 31شهريورماه متقاضياني بالاتر از اين رقم هم داشته باشد. گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه مجموعه صندوق بازنشستگي نفت كه در حال حاضر نزديك به 7درصد از سهام غدير را در اختيار دارد، مشتري اين بلوك سهام است. درصورت خريد اين ميزان سهام توسط صندوق نفت مجموع سهام اين شركت در سرمايه‌گذاري غدير به 17درصد خواهد رسيد.

در چنين شرايطي گمانه‌زني‌ها در مورد فروش سهام زيرمجموعه ساير بانك‌ها هم در بورس آغاز شده‌است. در حال حاضر تعداد زيادي از بانك‌ها از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري زيرمجموعه‌شان در بورس و همچنين خارج از بورس سهامدار‌ند.

کد خبر 271465

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha