با طولانی شدن دوره نزول شاخص بورس و رکود در سایر بازار‌های سرمایه‌گذاری، میزان مهاجرت نقدینگی به سمت اوراق مشارکت افزایش یافت به‌طوری که براساس آمار موجود ۲۳درصد از کل معاملات بازارسرمایه در هفته گذشته به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافت، از این بازار به پارکینگ پول تعبیر می‌شود.

بورس

به گزارش همشهري، با دامنه‌دار شدن نزول بازارسهام، سرمايه‌گذاران ترغيب شده‌اند سرمايه‌هايشان را دراوراق با درآمد ثابت سرمايه‌گذاري كنند، تورم درمحدوده23درصداست اما سرمايه‌گذاران از ابتداي سال تاكنون به‌طور ميانگين 9درصددربورس زيان‌كرده‌اند. درچنين شرايطي جذابيت خريد سهام در بورس از بين رفته است.

پرسش اين است كه با وجود ركود در بازار مسكن و نبود فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار‌هاي طلا و ارز، نقدينگي به غيراز بورس به سمت چه بازار‌هايي حركت كرده است؟ برآورد‌ها نشان مي‌دهد نرخ سود بانكي نيز متناسب با تورم موجود نمي‌تواند انتظار سرمايه‌گذاران را برآورده كند. در چنين شرايطي بازار خريد اوراق مشاركت روزبه‌روز داغ‌تر مي‌شود. از اين بازار به‌عنوان پاركينگ بورس ياد مي‌شود چرا كه نزديك‌ترين محل براي بازگشت دوباره سرمايه‌ها به بورس است.

سرمايه‌گذاراني كه محلي امن براي سرمايه‌گذاري پيدا نكرده‌اند ترجيح مي‌دهند دارايي هايشان را در پاركينگ بورس تبديل به اوراق مشاركت كنند تا به محض بهتر شدن شرايط بار ديگر به بورس بازگردند. اين علامت آشكاري است كه نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران بي‌صبرانه در انتظار مشخص شدن نتايج مذاكرات هسته‌اي هستند.

آمار‌ها نشان مي‌دهد از ابتداي شهريور تاكنون 35درصد معاملات بازار سهام به‌صورت عمده انجام شده و 17درصد از كل معاملات هم مربوط به اوراق مشاركت بوده است. اين در حالي است كه هفته گذشته حجم معاملات اوراق مشاركت در بازار سهام با افزايش چشمگيري مواجه شد به‌طوري كه ميزان معاملات اوراق مشاركت دربورس هفته گذشته 375درصد رشد كرد.

درمجموع هفته گذشته از كل معاملات بازار سهام 23درصد معاملات به اوراق بدهي و19درصد به معاملات عمده اختصاص يافت. از مجموع هزار و 23ميليارد تومان اوراقي كه هفته گذشته در بازار سهام دادوستد شده، 233ميليارد تومان به اوراق بدهي اختصاص يافته است.

کد خبر 271659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha