پس از آغاز به‌کار نخستین صندوق زمین و ساختمان از هفته گذشته که با استقبال و سرمایه‌گذاری مردم مواجه شد، مذاکرات برای راه‌اندازی ۴ صندوق زمین و ساختمان جدید آغاز شده است، ضمن اینکه برنامه‌ای برای اجرای پروژه‌های مجموعه‌های نوسازی شهرداری تهران در قالب این صندوق‌ها در حال انجام است.

بورس

به گزارش همشهري، ساختار ناكاراي بازار مسكن كه در طول دهه‌هاي گذشته مشكلات زيادي براي مردم ايجاد كرده است و همچنين تقويت طرف عرضه بخش مسكن فلسفه اصلي راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان بود. ساختار اصلي صندوق‌هاي زمين و ساختمان بر محور شفافيت عملكرد تنظيم شده است، ضمن اينكه صندوق‌ها تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فعاليت مي‌كنند و اين موضوع مي‌تواند نگراني مردم را از هرگونه سوء‌استفاده احتمالي رفع كند. اين صندوق‌ها همچنين مي‌توانند كيفيت ساخت‌وساز را افزايش دهند.

از هفته گذشته نخستين صندوق زمين وساختمان به مدد پتانسيل‌هاي بازار سرمايه فعاليتش را آغاز كرد. كارشناسان معتقدند توسعه اين صندوق‌ها مي‌تواند تا حد زيادي ساختار ناكارا وپيچيده بازار مسكن را درمان كند. علي سعيدي از طراحان اصلي صندوق‌هاي زمين و ساختمان است، او در گفت‌وگو با همشهري از تاسيس صندوق‌هاي جديد زمين و ساختمان خبر داد و تأكيد كرد:

هفته گذشته جلسه‌اي با شركت‌هاي تأمين سرمايه براي اجراي 4 پروژه در قالب صندوق‌هاي زمين و ساختمان برگزار كرديم، ضمن اينكه مجموعه‌هاي نوسازي شهرداري تهران هم پروژه‌هاي مسكوني است كه قابليت اجراي طرح‌هايش را با روش صندوق‌هاي زمين و ساختمان دارد. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: شركت نوسازي شهرداري تهران تعهد زماني براي تحويل پروژه‌هايش دارد و چون خريدار آن از ابتدا معلوم است ريسك طرح‌هايش كم است و اين موضوع براي اجراي اين طرح‌ها در قالب صندوق‌هاي زمين و ساختمان راهگشاست.

از او پرسيديم اين صندوق‌ها براي مصرف‌كننده چه مزيتي دارد؟ سعيدي توضيح داد:يك مزيت اين است كه با توجه به تورم اين امكان وجود نداشت كه فرد با پس‌انداز بتواند مسكن مورد نظرش را پس از چند سال خريداري كند اما با روش جديد فرد مي‌تواند با دارايي اندازه 5متر آن را ذخيره كند. به‌عبارت ساده‌تر اين ابزار به مصرف‌كننده كمك مي‌كند تا هر اندازه كه نقدينگي دارد آن را تبديل به يونيت يا واحدهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري زمين و ساختمان كند.

او افزود:صندوق‌هاي زمين و ساختمان كاملا شفاف عمل مي‌كنند و همه سرمايه‌گذاران مي‌توانند نظارت دقيق بر اجراي طرح داشته باشند. دوم اينكه سايت مشخصي وجود دارد كه به‌صورت هفتگي و ماهانه تصاوير جديد و هزينه‌هايي كه شده است را مرتبا به اطلاع مي‌رساند.

به گفته او واحد‌هاي خريداري شده مشخص شده است كه متعلق به كدام منطقه، كوچه و پلاك است و خريدار يونيت(واحدهاي صندوق) مي‌تواند از دور شاهد به اتمام رسيدن پروژه باشد.سعيدي در مورد چشم‌انداز صندوق‌هاي زمين و ساختمان گفت:اولين برنامه اين است كه اين صندوق‌ها به خارج از تهران و به شهرستان‌ها منتقل شود و يكي از علل آن هم اين است كه در تهران ساخت‌وساز زياد شده است و براساس آماري كه وزارت مسكن اعلام مي‌كند عرضه و تقاضا به شرايط مساوي رسيده است و ديگر نگران افزايش تقاضا و كمبود مسكن نيستيم. اما در شهرستان‌ها هنوز هم تقاضا بر عرضه غلبه مي‌كند.

کد خبر 271104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha