گروه اقتصادی: بر اساس آخرین مصوبه شورای اقتصاد در زمینه قیمت لبنیات، تولید کنندگان ملزم به بازگرداندن قیمت 3 قلم اصلی این محصولات به قیمت‌های سال گذشته شدند اما این مصوبه اجرایی نشد.

همچنین وزیر بازرگانی چندی پیش خبر از توافق نهایی برای تأمین زیان احتمالی تولید کنندگان و کاهش قیمت‌ها از سه شنبه هفته گذشته خبر داده بود اما هنوز نه تنها قیمت این کالاها کاهش نیافته بلکه این روزها شرکت‌های تولید کننده از عرضه فرآورده‌های لبنی کم چرب خودداری می‌کنند.

با محمد گنجی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌های لبنی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا با وجود مصوبه اخیر شورای اقتصاد و اعلام نظر وزیر بازرگانی مبنی بر توافق با تولید کنندگان برای کاهش قیمت لبنیات هنوز قیمت‌ها کاهش نیافته است؟

 برخی تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی قیمت‌ها را کاهش داده‌اند گرچه مقرر بوده تا قیمت‌ها از امروز به قیمت‌اسفند85 بازگردد و هنوز نمی‌توان در زمینه عملکرد شرکت‌های تولیدی برای کاهش قیمت اظهار نظر کرد.

از سوی دیگر هنوز وزیر بازرگانی یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان ابلاغیه یا نامه‌ای به کارخانه‌‌های تولید کننده فرآورده‌های لبنی مبنی بر توافق برای جبران زیان تولیدکنندگان و بازگشت قیمت لبنیات به قیمت‌های اسفند سال گذشته ارائه نکرده‌اند و تنها مصوبه شورای اقتصاد برای بازگشت قیمت‌ها به شرکت‌های تولیدی ابلاغ شده است.

اما در صورتی که این توافق‌نامه ابلاغ و اجرایی شود تولیدکنندگان مشکلی برای کاهش قیمت‌ها ندارند چرا که مانع اصلی این شرکت‌ها برای کاهش قیمت افزایش قیمت تمام شده تولید است و اگر زیان ناشی از این افزایش جبران شود ، تولیدکنندگان دلیلی برای کاهش ندادن قیمت‌ها ندارند.

  • تولید کنندگان از تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی در 3 گروه کالایی  اصلی اعلام شده خودداری می‌کنند، علت چیست؟

بعید می‌دانم تولید کنندگان از تولید فرآورده‌های لبنی کم چرب خودداری کنند. در حالی که اکنون بسیاری از تولید کنندگان قیمت‌ها را کاهش داده‌اند دلیلی ندارد تا از عرضه برخی محصولات لبنی خودداری کنند.

گرچه برای نظارت بر قیمت و عرضه لبنیات، اتحادیه‌ وظیفه‌ای بر عهده ندارد و وزارت بازرگانی مسئول کنترل قیمت‌ها و نحوه عرضه این فرآورده‌ها است. 

این شرکت‌ها قادر به تولید نکردن برخی اقلام لبنی نیستند و از سوی دیگر به دلیل اشکالاتی که در سبد کالایی این کارخانه‌ها با عرضه نکردن برخی اقلام ایجاد می‌شود، شرکت‌های لبنی قادر به عرضه نکردن محصولات لبنی کم چرب نیستند. 

  • آیا امکان جبران زیان افزایش نیافتن قیمت‌ها از طریق افزایش قیمت سایر اقلام لبنی وجود ندارد؟

اکنون سازمان حمایت در حال بررسی روش‌های تامین زیان تولید کننده است. بر اساس کار کارشناسی انجام شده میانگین هزینه‌های تولید در سبد کالاهای لبنی 15 درصد افزایش یافته که برای جلوگیری از زیان تولید کنندگان باید به همین میزان یارانه پرداخت شده یا ساز و کارهای جبرانی برای تامین زیان ناشی از افزایش هزینه‌های تولید در نظر گرفته شود.

با این وجود هنوز نشست‌کارشناسی سازمان حمایت برای چگونگی جبران زیان تولید کنندگان یا میزان افزایش احتمالی قیمت لبنیات برگزار نشده و امیدواریم این کار زودتر انجام شود.

کد خبر 27099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز