گروه اقتصادی: پس از تصویب نهایی افزایش قیمت لبنیات در شورای اقتصاد کارخانجات تولید‌کننده مواد لبنی اقدام به افزایش 10 تا 30 درصدی بهای محصولات خود کرده‌اند.

این در حالی  است که ابلاغیه رسمی شورای اقتصاد مبنی بر افزایش قیمت فرآورده‌‏های لبنی و شیر خام هنوز ابلاغ نشده است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌‏های لبنی با بیان این که افزایش نرخ لبنیات هنوز از سوی شورای اقتصاد به دستگاههای ذیربط ابلاغ نشده است، در خصوص تعیین قیمت فرآورده‌‏های لبنی و شیر خام، در جمع خبرنگاران، گفت: تاکنون به طور رسمی و قانونی از سوی شورای اقتصاد ابلاغیه‌‏ای مبنی بر افزایش قیمت شیر و فرآورده‌‏های لبنی صادر نشده و قیمت‌‏های کنونی همچنان طبق پیش بینی‌‏های کارخانجات به فروش می‌‏رسد.

محمدرضا گنجی، با بیان این ‌‏که تا زمان اعلام ابلاغیه مبنی بر تعیین قیمت‌‏های فرآورده‌‏های لبنی کارخانجات قادر به تصمیم‌‏گیری قیمت در فروش محصولات تولیدی نیستند، افزود: به غیر از کالاهای پرمصرف و شیر پاستوریزه و ماست دارای 5/2 درصد چربی و پنیر، آمار قیمت مابقی محصولات تولیدی لبنی از سوی کارخانجات براساس قیمت‌‏های رقابتی تعیین و وارد بازار مصرف می‌‏شود.

وی افزود: قیمت کالاهای پرمصرف، شیر پاستوریزه، ماست 5/2 درصد چربی‌دار و پنیر باید طبق ابلاغیه شورای اقتصاد تعیین و وارد بازار مصرف ‌‏شود.

گنجی، در زمینه علت کمبود کره، گفت: هم ‌‏اکنون قیمت کره در سطح جهان افزایش یافته، ضمن آن که تولیدکننده واقعی کره در کشور وجود ندارد، کره بسته‌‏بندی که در فروشگاه‌‏ها به مردم عرضه می‌‏شود وارداتی است.

همچنین امسال با بروز خشکسالی در برخی مناطق دنیا و عدم تغییر میزان تعرفه قیمت کره افزایش یافت، ضمن آن‌‏که قیمت‌‏ها از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای اقتصاد اعلام نشده است، لذا تولیدکنندگان کره و کسانی که در امر بسته‌‏بندی این محصول دخیل هستند هنوز محصولاتشان را وارد بازار نکرده‌‏اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرآورده‌‏های لبنی گفت: به دلیل کمبود شیر در کشور میزان تولید کره بسیار کم است، همچنین خامه استحصالی از شیر برای تولید خامه پاستوریزه، پنیر خامه‌‏ای و ماست‌‏های پر چرب به مصرف می‌‏رسد.

کد خبر 25027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز