همشهری آنلاین: دبیر کل ناتو در نشست سران ناتو طی سخنانی با بیان اینکه در صورت درخواست عراق،‌ این سازمان به بغداد برای مقابله با داعش کمک‌ می‌کند‌، گفت: مساله مداخله نظامی مستقیم در عراق را مورد بررسی قرار نداده‌ایم.

راسموسن

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو در کنفرانسی خبری اعلام کرد: ما باید آماده دفاع از هم‌پیمانان خود باشیم.

وی عنوان داشت: ناتو از تمامی هم‌پیمانان خود در هر زمانی دفاع می‌کند،‌ ما به هر متجاوز احتمالی که قصد لطمه زدن به یکی از کشورهای عضو ناتو را داشته باشد، می‌گوییم که با تمامی همپیمانان مواجه هستی. ناتو باید برای مقابله با چالش‌های کنونی و آتی آماده باشد.

راسموسن گفت: توافق کردیم که بر اساس آمادگی خود از لیبی در صورتی که شرایط فراهم باشد، حمایت امنیتی به عمل آوریم.

وی درخصوص اوضاع عراق نیز عنوان داشت: درصورتی که عراق درخواست کمک کند،‌ما آماده کمک به این کشور هستیم. ما از اقدام دولت عراق که از هم‌پیمانان ما درخواست کمک کرده بود،‌استقبال می‌کنیم.

دبیر کل ناتو در عین حال گفت: ما هیچ گونه مداخله نظامی مستقیم در عراق را مورد بررسی قرار ندادیم. ما در صدد هستیم تا درخصوص تلاَش‌ها برای جلوگیری از سفر و انتقال تندروها هماهنگی‌هایی را به وجود آوریم. تصمیم گرفتیم تا با همپیمانان خود برای جلوگیری از پیشروی‌های داعش عمل کنیم. جامعه جهانی نیز باید برای مقابله با داعش تمام تلاش خود را بکند.

دبیر کل ناتو در ادامه گفت: ناتو تصمیم گرفته است تا نیروی واکنش سریع را تشکیل داده و به صورت دائم در شرق اروپا حضور داشته باشد.

آندرس فوگ راسموسن همچنین اظهار کرد: هیچ کشوری حق ندارد گسترش پیمان آتلانتیک شمالی را وتو کند.

راسموسن در قبال موضع ناتو نسبت به روسیه نیز اظهار کرد: ما به توافق‌ها پایبند هستیم، ما از روسیه می‌خواهیم تا به تعهدات خود در قبال اروپا عمل کند. روسیه اصول این توافق را نقض کرده است.

وی همچنین در مورد درخواست برخی کشورها برای عضویت در ناتو خاطرنشان کرد: کشورهایی که خواهان پیوستن به ناتو هستند، در صورتی که شروط مطلوب را داشته باشند، می‌توانند به عضویت ناتو درآیند و ما بر اساس توانایی‌های هر کشوری درخصوص عضویت آن تصمیم می‌گیریم و استثنایی برای پیوستن به ناتو وجود ندارد و ما حمایت لازم را به این کشورها ارائه می‌دهیم. مذاکراتی را برای پیوستن مونته‌نگرو به ناتو آغاز کردیم. بسته‌ای از پیشنهادها را نیز به گرجستان ارائه دادیم که بر اساس آن می‌تواند به ناتو بپیوندد.

 

کد خبر 270989

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha