با اصلاح مصوبه ۸ بندی مربوط به طرح تفصیلی شهر تهران، احداث بنا در باغات به هم پیوسته طبق ضوابط قانون ماده ۱۴زمین شهری انجام شده و اراضی دولتی نیز به جای تبدیل شدن به پهنه سکونت و کار و فعالیت برای انجام خدمات به شهرداری تهران واگذار می‌شود که این امر در نهایت به نفع مردم شهر خواهد بود.

تهران

به گزارش همشهري،عليرضا نادري، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با بيان اين مطلب اظهار داشت: طرح تفصيلي شهر تهران، پنجم فروردين‌ماه سال 91توسط شهردار تهران ابلاغ شد و صدور پروانه از اين تاريخ بر مبناي اين طرح انجام مي‌شود. درست يك‌ماه پس از ابلاغ طرح تفصيلي در تاريخ 9ارديبهشت 91شوراي‌عالي شهرسازي و معماري در وزارت راه و شهرسازي مصوبه‌اي را تنظيم كرد كه به مصوبه 8بندي معروف شد كه اين مصوبه طرح تفصيلي را تحت‌الشعاع قرار مي‌داد و پهنه‌بندي‌ها را عوض مي‌كرد.

به‌عنوان مثال يكي از موارد اين مصوبه اين بود كه كليه پهنه‌هايي كه ساختمان‌هاي آن 2طبقه هستند 3طبقه شوند و ساختمان‌هاي 3و 4طبقه به 5طبقه تبديل شوند. به گفته معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران طبق اين مصوبه شهرداري موظف بود كه به باغاتي كه در طرح به پهنه R241معروف است، 4طبقه 30درصدي پروانه بدهد و كليه زمين‌هاي دولتي به پهنه‌هاي سكونت و كار و فعاليت تبديل شده بود. اما با استقرار دولت جديد و تشكيل شوراي‌عالي شهرسازي و معماري زمزمه‌هاي ابطال اين مصوبه آغاز شد. به گفته نادري به‌طور حتم ابطال اين مصوبه تبعاتي را در جامعه به‌دنبال داشته‌است.

بنابراين طي مدت 10‌ماه كش و قوسي كه وجود داشت هفته گذشته جلسه‌اي با حضور عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي، معصومه ابتكار معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران برگزار شد.

نادري با اشاره به توافقات صورت‌گرفته در اين جلسه به همشهري گفت: شايد مهم‌ترين نتيجه جلسه لغو بند 5اين مصوبه يعني همان R241يا باغات به هم پيوسته تهران بود كه به قانون ماده 14زمين شهري تبديل شد. وي تصريح كرد: به اين ترتيب احداث بنا در باغات طبق ضوابط باغات و دستورالعمل اجرايي ماده 14قانون زمين شهري انجام مي‌شود و در واقع براين اساس باغاتي كه تا 2هزار مترمربع هستند حداكثر تراكمشان 2طبقه و سطح اشغالشان 20درصد شد و به وضعيتي بازگشت كه از آنها به‌عنوان خانه‌باغ ياد مي‌‌كنيم.

  • عقبگردي وجود ندارد

نادري با بيان اينكه در جريان جلسه هفته گذشته به بندهاي ديگر مصوبه مذكور نيز پرداخته شد، افزود: در نخستين بند از مصوبه قبلي شوراي‌عالي شهرسازي زيرپهنه R111در نقشه‌هاي طرح تفصيلي شهر تهران به R112تبديل شده و احداث بنا در چارچوب مقررات زيرپهنه R112بلامانع خوانده شده بود، اين بند در واقع تبديل 2طبقه به 3طبقه بود كه شوراي‌عالي شهرسازي قصد داشت آن را ابطال كند اما درصورت تحقق اين امر عواقب بدي براي مردم دربرمي‌داشت. وي اظهار داشت:

بنابراين اين بند از مصوبه را بازبيني كرديم و حدود 300كار مطالعاتي در اين زمينه انجام داديم و خواستار اين شديم كه در اين بند R111به R112بازگشت به عقب پيدا نكند اما براي آن شرط تعيين كرديم. وي با تأكيد بر اينكه اين مصوبه شامل بافت‌هاي فرسوده و ناپايدار نمي‌شود، گفت: بافت فرسوده، زمين‌هاي تجميعي و ناپايدار مستثني هستند. زمين‌هاي دولتي براي تأمين زيرساخت‌هاي شهري بند مهم ديگري كه در مصوبه قبلي شوراي‌عالي شهرسازي وجود داشت و حذف شد، قرارگيري تمامي زمين‌هاي دولتي در پهنه سكونت و كار و فعاليت بود كه شهرداري‌ بر اين موضوع نقدهايي داشت وخواهان اين بود كه اين زمين‌ها در شهر تهران جهت ارائه خدمات مانند ايجاد بيمارستان، بوستان و غيره به شهرداري‌ واگذار شود كه خوشبختانه اين بند نيز حذف و زمين‌ها به شهرداري برگردانده شد.

لغو اين بند نيز برگ برنده ديگري براي مردم شهر تهران است. بند ديگري كه در مصوبه گذشته شوراي‌عالي شهرسازي وجود داشت مبني بر اين بود كه «به‌منظور ايجاد تعادل در توسعه شهر، تراكم پايه مالي در همه پهنه‌هاي مسكوني R واقع در شمال محور انقلاب معادل 120درصد وسعت ملك برابر سند مالكيت و در جنوب محور انقلاب معادل 180درصد وسعت ملك برابر سند مالكيت تعيين شود».

کد خبر 270582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha