همشهری آنلاین: یک بررسی جدید یکی از بزرگترین پیشرفت‌های بالقوه در درمان نارسایی قلب را در طول بیش از یک دهه اخیر گزارش می‌دهد- نخستین داروی تجربی از نوع خود که احتمال مرگ و بستری شدن بیماران را حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

heart failure

به گزارش آسوشیتدپرس کارشناسان می‌گویند به نظر می‌رسد این داروی ساخت شرکت داروسازی نوارتریس - که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است- یکی از آن درمان‌های راهگشایی باشد که به سرعت باعث تغییر مراقبت‌های درمانی برای بیش از نیمی از ۲۴ میلیون نفری در جهان شود که دچار نارسایی قلب هستند.

دکتر کلاید یانسی رئیس بخش کاردیولوژی در دانشگاه نورث‌وسترن در شیکاگو و رئیس سابق انجمن قلب آمریکا می‌گوید: «با این دارو دوران تازه‌ای شروع می‌شود.» یانسی که نقشی در این بررسی نداشته است، می‌گوید:« دست کم برای یک دهه است که ما پیشرفت راهگشایی تا این حد نداشته‌ایم.»

این تحقیق بر روی حدود ۸۵۰۰ بیمار در ۴۷ کشور انجام شد و بزگترین تجربه‌ای بوده است که تا به حال بر روی نارسایی قلب انجام شده است.
این تحقیق که شرکت داروسازی نواتریس در بازل سوئیس آن را طراحی کرده و هزینه آن را پرداخته و در انجام بخشی از آن نقش داشته است.

پایشگران مستقل تحقیق را در ماه آوریل هفت ماه زودتر از موعد تعیین‌شده متوقف کردند،‌ زیرا در همان هنگام معلوم شده بود که این دارو تاثیربخشی بهتری نسبت به داروی قدیمی‌تر دارد که درمان استاندارد نارسایی قلبی است. این داروی ساخت نوارتریس نسبت به داروی قدیمی‌تر در طول دوره ۲۷ ماهه مطالعه احتمال مرگ ناشی از علل مربوط قلب تا ۲۰ درصد و احتمال مرگ به هر علت را تا ۱۶ درصد کاهش داد. این دارو همچنین خطر بستری شدن به علت نارسایی قلب را تا ۲۱ درصد کاهش داد.

دکتر میلتون پاکر از مرکز پزشکی ساوث‌وسترن دانشگاه تگزاس در دالاس که یکی از سرپرستان این بررسی بوده است، در این باره گفت: «ما واقعا هیجان‌زده هستیم. سودمندی این دارو فراتر از انتظارات اولیه ماست.»

نتایج این بررسی روز شنبه ۳۰ آگوست (۸ شهریور) در کنفرانس جامعه کاردیولوژی اروپا در بارسلونا اعلام شد و به طور آنلاین در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شد.

نوارتریس اکنون به دنبال گرفتن تایید برای این دارو که فعلا «ال سی زد ۶۹۶» نامیده می‌شود تا اواخر امسال در ایالات متحده و تا اوائل سال بعد در اروپا است.

نارسایی قلب علت اصلی بستری شدن افراد سالمند و یکی از علل اصلی مرگ آنهاست. نارسایی قلب هنگامی رخ می‌دهد که عضله قلب در طول زمان، اغلب به علت آسیب ناشی از حمله قلبی- تضعیف می‌شود و نمی‌تواند خون را به طور موثر پمپ کند. در نتیجه خون به درون ریه پس می‌زند و تنفس بیماران را دچار مشکل می‌کند.

افراد مورد آزمایش در این بررسی از قبل سه تا پنج دارو برای کنترل نارسایی قلب‌شان مصرف می‌کردند. یکی از این داروها که اغلب در درمان نارسایی قلب استفاده می‌شود، داروهای گروه مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) هستند که در این بررسی یکی از آنها به نام انالاپریل که به شکل ژنریک و با نام تجاری وازوتک به فروش می‌رسد- با داروی تجربی شرکت نوارتریس مورد مقایسه قرار گرفت.

این داروی جدید به صورت قرص دو بار در روز مصرف می‌شود ترکیبی از دو ماده دارویی که اثرات موادی را که به قلب زیان می‌رسانند، را مهار می‌کنند و در عین حال موادی را به حفاظت از قلب یاری می‌رسانند، را حفظ می‌کنند

در این بررسی ۲۵.۶ درصد از بیمارانی که بر روی داروی قدیمی‌تر انالاپریل بودند به علت علل مربوط به قلب فوت کردند یا برای نارسایی قلب نیاز به بستری شدن پیدا کردند در حالیکه در گروهی داروی جدید این میزان ۲۲ درصد بود. کیفیت زندگی هم با این داروی تجربی بهتر بود.

پاکر گفت: «ما اکنون شیوه‌ای برای پایدار کردن و کنترل این بیماری در اختیار داریم که می‌تواند مزیت‌های بیشتری نسبت به قلب در اختیار ما بگذارد.»

این داروی جدید ایمن‌تر هم به نظر می‌رسید و از این لحاظ اطمینان‌بخش است زیرا چند ترکیب دارویی دیگر در طول دهه پیش که امیدبخش به نظر می‌رسیدند،‌به علت عوارض جانبی وخیم کنار گذاشته شدند.

در گروه داروی نوارتریس موارد بیشتری از افت بیش از حد فشار خون و تورم زیرپوستی غیروخیم مشاهده شد و در مقابل در گروه داروی قدیمی‌تر انالاپریل موارد بیشتری از مشکلات کلیوی، زیادی پتاسیم خون و سرفه رخ داد. در گروه بر روی داروی قدیمی‌تر نسبت به گروه داروی نوارتریس موارد بیشتری از بیماران از مطالعه خارج شدند.

به ازای هر مورد پیشگیری از مرگ ناشی از علل قلبی لازم بود حدود ۳۲ نفر با داروی جدید درمان شوند.

دکتر جوزف جی راجرز از کاردیولوژیست از دانشگاه دوک که در این بررسی شرکت نداشت، می‌گوید: «این تعداد قابل‌قبول است. او می‌گوید منافع این داروی جدید آنقدر هست که «که من به محض در دسترس قرار گرفتن دارو بیماران را با آن درمان کنم.»

دکتر ماربل یزوپ رئیس بخش نارسایی قلب در دانشگاه پنسیلوانیا در اظهارنظری درباره این پژوهش در ژورنال نوشت، این دارو «ممکن است نمایانگر آستانه جدیدی از امید باشد.» این دارو ممکن است «به طیف وسیعی از بیماران، حتی آنهایی را که در حال حاضر بهترین درمان ممکن را دریافت می‌کنند» یاری برساند.»

کد خبر 270479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha