درحالی‌که نخستین مذاکره مستقیم میان ولادیمیر پوتین و همتای اوکراینی‌اش امیدها به پیدا شدن راه‌حل سیاسی برای تنش اوکراین را افزایش داده‌بود، اعلام حضور نظامیان روسیه در شرق اوکراین توسط دولت کیف، واکنش هراسناک غرب، نشست ویژه شورای امنیت و ناتو را به‌دنبال داشت.

 این نقشه علت نیاز مبرم روسیه به مناطق مختلف اوکراین را نشان می‌دهد.

روز پنجشنبه يعني يك روز بعد از مذاكرات 2ساعته ميان پوتين و پوروشنكو در مينسك پايتخت بلاروس، رئيس‌جمهور اوكراين سفرش به تركيه را نيمه‌تمام گذاشت و به‌صورت اضطراري به كيف برگشت. او در سخناني مدعي شد كه بخشي از خاك اوكراين توسط نظاميان روسيه اشغال شده‌است. اشاره او به خبر حضور هزار نظامي روس در شرق اوكراين بود كه ساعتي قبل از سخنراني پوروشنكو، توسط دولت كيف و همچنين ناتو اعلام شد. دولت روسيه اين ادعاها را رد كرده و گفته‌است كه هيچ حضور نظامي در خاك اوكراين ندارد.

دولت روسيه در واكنش به تصاويري كه از حضور نظاميان روس در خاك اوكراين منتشر شده اعلام كرده كه اين نظاميان به اشتباه از مرز رد شده‌اند و اين حضور عمدي و برنامه‌ريزي‌شده نيست. ارتش اوكراين از‌ماه گذشته عملياتي را براي مقابله با جدايي‌طلبان شرق اين كشور آغاز كرد و آنها را در چند شهر به محاصره درآورد. دولت روسيه به اين محاصره اعتراض كرد و كاميون‌هايي براي كمك غذايي و دارويي براي جدايي‌طلبان شرق فرستاد. دولت اوكراين گفت كه اين كاميون‌ها حامل سلاح و تجهيزات نظامي براي جدايي‌طلبان بوده‌است. ديروز همچنين دولت اوكراين از محاصره صدها نظامي ارتش اين كشور توسط جدايي‌طلبان در حومه دونتسك خبر داد. پوتين ظهر ديروز در بيانيه‌اي از جدايي‌طلبان خواست كه سربازان محاصره شده اوكراين را آزاد كنند.

در همين حال شوراي امنيت پنجشنبه شب نشست اضطراري براي بررسي وضعيت اوكراين تشكيل داد. در اين نشست نماينده روسيه از ادامه كمك‌هاي انسان‌دوستانه به جدايي‌طلبان شرق خبر داد و نماينده آمريكا هم به‌شدت به موضع روسيه در اوكراين اعتراض كرد. ساعتي بعد هم باراك اوباما در نشست خبري كاخ سفيد، ضمن محكوم كردن اقدامات روسيه در اوكراين، گفت: واشنگتن اقدام نظامي در مقابل روسيه در اوكراين انجام نمي‌دهد زيرا باعث بي‌ثباتي بيشتر اوكراين خواهد شد. او از انزواي روسيه در جهان خبر داد و گفت كه با همتايان اروپايي‌اش تلاش مي‌كند تا با تحريم بيشتر، روسيه را در جهان منزوي كند.

ناتو هم ديروز نشست اضطراري براي بررسي اوضاع اوكراين تشكيل داد. همزمان با اين نشست، نخست‌وزير اوكراين بارديگر درخواست پيوستن اين كشور به ناتو را مطرح كرد. دولت اوكراين مي‌كوشد با تأييد عضويتش در ناتو، از كمك‌هاي نظامي ناتو در مقابل روسيه در اوكراين بهره بگيرد.مقامات اوكرايني مي‌گويند كه روسيه قصد دارد با تصرف مناطقي در حاشيه درياي آزوف در شرق اوكراين، دسترسي زميني شبه‌جزيره كريمه را به خاك روسيه فراهم كند.

کد خبر 270345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha