یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که بیش از پنج ماه از درگیری ها در شرق اوکراین می گذرد، تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه غیر از خسارات مالی برای کشورهای عضو نتیجه دیگری نداشته و تنها به سردرگمی بیشتر این کشورها و اختلاف نظر برای اقدامات آتی منجر شده است.

کلاف سردرگم اوکراین برای اتحادیه اروپا

به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبری، سران اتحادیه اروپا روز شنبه در نشستی در بروکسل به روسیه هشدار دادند در صورتی که از اقدامات خود در شرق اوکراین عقب نشینی نکند، دور جدیدی از تحریم های اقتصادی را علیه مسکو در یک هفته آتی اعلام و اعمال می کنند.

ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس در آستانه این نشست هشدار داد اگر سربازان روس اوکراین را ترک نکنند، پوتین رییس جمهوری روسیه باید منتظر تبعات آن باشد.

ˈدالیا گریبائوسکهˈ رییس جمهوری لیتوانی نیز اعلام کرد روسیه در واقع در حال نبرد با اروپاست.

ˈرادک سیکورسکیˈ وزیر امور خارجه لهستان نیز وضعیت اوکراین را جنگی تمام عیار دانست.

ˈخوزه مانوئل باروسوˈ رییس کمیسیون اروپا بعد از رایزنی با ˈپترو پوروشنکوˈ و گفت و گوی تلفنی با پوتین گفت که ما در شرایط بسیار جدی هستیم. این شرایط هر لحظه بیشتر به موقعیت بازگشت ناپذیر نزدیک می شود. هر چند قرار است سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در نشست خود در ولز 4 و5 سپتامبر (13و 14 شهریور) حمایت خود را از کی یف اعلام کنند.

ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین بعد از دیدار با ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپایی ضمن ابراز نگرانی فوق العاده از وضعیت کشورش گفت: ˈ امیدواریم در روزهای آینده و هفته آتی شاهد پیشرفت واقعی در روند مذاکرات صلح باشیم، زیرا به مرحله ای نزدیک شده ایم که بازگشت به روند تنش زدایی ممکن نیست.

وی افزود: هزاران سرباز خارجی و صدها فروند تانک خارجی در سرزمین اوکراین مستقر شده اند، خطر بسیار زیاد است و این خطر تنها ثبات اوکراین را تهدید نمی کند بلکه برای امنیت و ثبات کل اروپا خطرناک است. ˈ

با این وجود بر پایه گزارش ها، کشورهای اروپایی نظرهای متفاوتی در مورد اعمال تحریم علیه روسیه دارند.

به گفته مقامات مطلع، انگلیسی ها خواستار تشدید تدابیر تنبیهی علیه مسکو هستند، در حالی که آلمان وقت دادن بیشتر به روسیه را خواستار است.

ˈآنگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان بیش از بقیه دولتمردان اروپایی برای توقف آنچه طرف های غربی جاه طلبی های پوتین در اوکراین می نامنند، تلاش کرده است. وی اولین رهبر اروپایی بود که هفته گذشته به اوکراین سفر و با مقامات کی یف دیدار و گفت و گو کرد.

ˈزیگمار گابریلˈ معاون وی روز گذشته گفت سران کشورهای اروپایی در این نشست، دور بعدی تحریم ها علیه روسیه را آماده می کنند.

ˈالکساندر استابˈ نخست وزیر فنلاند که کشورش پیش از این نیز خواستار راهکار دیپلماتیک برای پایان بحران اوکراین شده بود، روز گذشته گفت: سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد تحریم های جدید علیه روسیه بر سر بحران اوکراین در نشست امروز در بروکسل تصمیمی نخواهند گرفت.

وی افزود: یقینا در مورد تحریم های جدید علیه روسیه رایزنی خواهیم کرد در حالی که شرایط در روزهای اخیر در شرق اوکراین به شدت متشنج بوده است، اما در نشست امروز تصمیم قطعی در این مورد نمی گیریم.

ˈسالی نینیتسوˈ رییس جمهوری فنلاند نیز در هفته های اخیر در دیدار با پوتین گفت: فاجعه ای که در اوکراین روی داد یقینا بر همه ما تاثیر خواهد گذاشت و تبعات گسترده تری دارد که به یک کشور محدود نیست. روابط دیرینه روسیه و فنلاند قربانی این تحریم ها و یکی از تبعات اولیه آن بوده است.

همچنین ˈرونیسلاو کوموروفسکیˈ رییس جمهوری لهستان در گفت وگو با رادیو آلمان نسبت به آنچه ˈشکل گیری امپراطوری جدید روسیهˈ خواند هشدار داد و نسبت به احتمال مصالحه و سازش غرب با مسکو در این رابطه ابراز نگرانی کرد.

کوموروفسکی افزود: اشتباهات دهه 30 میلادی که منجر به ظهور هیتلر شد، نباید تکرار شود و غرب نباید بار دیگر با کوتاه آمدن در مقابل مسکو منجر به تکرار چنین اتفاقی شود.

رییس جمهوری لهستان در ادامه سخنان خود روسیه را به دخالت مستقیم نظامی در اوکراین متهم کرد و افزود: روس ها ابتدا به دنبال اشغال کریمه بودند و الان می خواهند دیگر مناطق این کشور را به خاک خود اضافه کنند مشخص نیست که این اقدامات روسیه تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

وی از غرب و اروپا خواست از استقرار دوباره امپراطوری روسیه جلوگیری کنند و با فراهم کردن زمینه افزایش نیروهای ناتو در مناطق شرقی اوکراین و تشدید تحریم ها علیه مسکو مانع تشدید بحران در منطقه شوند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در سخنانی خطاب به کشورهای غربی گفت: بهتر است با ما بازی نکنید، مسکو یکی از قدرت های مهم هسته ای در جهان است.

با وجود همه لفاظی های مقامات اروپایی در مورد تحریم های بیشتر علیه روسیه، پوتین روز گذشته گفت: فکر نمی کنم هیچ کشوری به رویارویی گسترده با روسیه بیندیشد، اما می خواهم یادآوری کنم روسیه یکی از قدرت های مهم هسته ای برتر جهان است.

رییس جمهوری روسیه در سخنانی بی سابقه بعد از زمان جنگ سرد، ادامه داد: روسیه از رویارویی گسترده با هر کشوری خود را دور نگه می دارد ، اما طبیعی است که همواره باید آماده پاسخ به هر رویارویی باشد.

گزارش ها نشان می دهد اتحادیه اروپا از کلمه آماده کردن تحریم های جدید برای به تعویق انداختن تدابیر تنبیهی استفاده می کند ، با این وجود اتحادیه اروپا اواخر ماه ژوئیه (تیر/مرداد) شدیدترین تحریم های اقتصادی و مالی را علیه بخش انرژی و دفاعی روسیه اعمال کرد.

مسکو نیز با ممنوعیت صادرات مواد غذایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این تحریم ها پاسخ داد؛ اما به نظر می رسد نبرد اقتصادی روسیه و اتحادیه اروپا تشدید شود در حالیکه دیپلمات ها از بررسی تحریم صنایع الماس، صادرات خاویار و برخی اقلام مهم دیگر روسیه خبر می دهند.

دیپلمات های ارشد اروپایی همچنین می گویند درخواست ها برای تحریم یا لغو جام جهانی 2018 روسیه نیز مطرح است.

اظهار نظرها در مورد اوکراین در حالی است که اوکراین و اتحادیه اروپا به همراه آمریکا روز پنجشنبه (28 اوت/ 6 شهریور) سربازان روس را به دخالت در درگیری های شرق اوکراین متهم کردند. درگیری ها در این منطقه، نگرانی از رویارویی نظامی مستقیم کی یف و مسکو را افزایش داد.

در پی این امر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرد دست کم یک هزار سرباز روس از جدایی طلبان طرفدار کرملین در اوکراین حمایت می کنند.

ˈآندرس فوگ راسموسنˈ دبیر کل این سازمان نیز روز جمعه گفت که نیروهای روسیه با نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، وارد عملیات نظامی مستقیمی در خاک این کشور شده اند.

تازه ترین گزارش های سازمان ملل نشان می دهد از اواسط اردیبهشت ماه تاکنون حدود دو هزار و 600 نفر در درگیری های شرق اوکراین کشته شده اند.

چند دور مذاکره مقامات مسکو و کی یف با میانجی گری آلمان و فرانسه تاکنون بی فایده بوده است و نشست هفته گذشته در مینسک که با حضور ˈکاترین اشتونˈ و روسای جمهوری بلاروس، قزاقستان، روسیه و اوکراین در حاشیه نشست اتحادیه گمرکی اوراسیا برگزار شد تنها به تاکید دو طرف بر ادامه مذاکرات برای کاهش تنش ها و یافتن راهکار دیپلماتیک بحران اوکراین انجامید.

 

کد خبر 270565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha