درحالی‌که مدتی قبل انتقال پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) از سوی سازمان حج و زیارت تأیید شده بود، رئیس این سازمان به‌تازگی چنین انتقالی را مشروط به فراهم‌شدن امکانات و تمهیدات لازم در فرودگاه امام(ره) اعلام کرده است.

مسافران خانه خدا از کدام فرودگاه پرواز می‌کنند؟

 به اين ترتيب حدود 2هفته مانده تا آغاز سفرهاي حج عمره 93، هنوز تكليف بسياري از مسافراني كه قرار است از تهران عازم شوند، نامشخص است.

موضوع انتقال اين پرواز‌ها از مدت‌ها قبل مطرح است و هر چه سازمان هواپيمايي از اين موضوع استقبال مي‌كند، به‌نظر مي‌رسد سازمان حج علاقه‌اي به اين تغيير ندارد. سازمان هواپيمايي حدود يك سالي مي‌شود كه اعلام كرده آماده اين انتقال است. در آخرين مورد كمتر از 10روز قبل، مجري طرح توسعه فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) از انتقال پرواز‌هاي حج‌عمره 93 به فرودگاه امام خميني خبر داد.

غلامرضا شيرازيان با اعلام اينكه در فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) پروازهاي خروجي و ورودي و حتي پروازهاي ترانزيتي، معمولا شب‌ها انجام مي‌شود‌، گفت: پروازهاي حجاج در طول 24ساعت توزيع مي‌‌شود و اتفاقاً پروازهاي شب آن كمتر است. شرايط و وضعيت خدمات‌رساني به حجاج در فرودگاه مهرآباد بهتر از آن نيست كه فرودگاه امام نتواند اين خدمات‌رساني را انجام دهد. تنها موضوعي كه وجود دارد بعد مسافت است، اگر بتوانيم با تمهيداتي اين بعد مسافت را به خوبي پوشش دهيم، حجاج با آرامش بيشتري به سفر مي‌‌روند.فرودگاه مهرآباد يك فرودگاه تك ورودي است و اصلاً جوابگوي حجم ورودي و خروجي آن ايام نيست.

تأييد انتقال

اما پيش از اين سازمان حج و زيارت نيز انتقال اين پروازها را اعلام و تأييد كرده بود. 24تير‌ماه امسال معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زيارت از انتقال پروازهاي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه بين‌المللي امام‌خميني(ره) خبر داد.

ناصر خدرنژاد بعد از بازديد از فرودگاه

امام خميني‌(ره) گفت: اقداماتي در جهت رفع نيازهاي زائران صورت گرفته و مسيري مجزا و ترمينال كوچكي در فرودگاه براي آمادگي اوليه زائران، تحويل بار، كنترل گذرنامه، دريافت كارت پرواز و هماهنگي كاروان‌ها براي انتقال زائران به سالن ترانزيت درنظر گرفته شده است.

او گفت كه تيم شركت فرودگاه‌هاي كشور مصمم است تمام هماهنگي‌هاي لازم را درخصوص انتقال پروازها به فرودگاه امام(ره) انجام دهد و واضح است كه فرودگاه مهرآباد از توان و گنجايش لازم براي پروازهاي حج و عمره برخوردار نيست.

اما حالا رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه تمام مسافران خانه خدا مسافران ويژه‌اي هستند كه بايد براي آنها از امكانات ويژه استفاده كرد، گفت: انتقال پروازها به فرودگاه امام خميني(ره) مشروط به تأمين امكانات لازم است.تفاوت اساسي ميان مسافران سفرهاي زيارتي با مسافران ديگر سفرها وجود دارد؛ در پروازهاي زيارتي همه زائران با يك هدف و يك مطالبه مشخص آمده‌اند و همه ويژه هستند و حتماً بايد رفتار و برخورد با اين مسافران متفاوت باشد.

اوحدي با اعلام اينكه بايد نوع مجله‌اي كه در هواپيما براي زائران قرار داده مي‌شود، متفاوت باشد، گفته است كه حتي بايد پوشش مهمانداران در اين سفرها متفاوت باشد.

او البته باز هم تكليف سفرهاي عمره امسال را به‌طور قطعي مشخص نكرده و گفته اگر سازمان هواپيمايي و شركت فرودگاه‌ها براساس تعهدي كه كرده‌اند، تمهيدات و امكانات لازم براي اعزام حجاج را در فرودگاه بين‌المللي امام خميني(ره) فراهم آورند، پروازهاي حج به فرودگاه امام(ره) منتقل و در غير اين صورت پروازهاي همچنان از فرودگاه مهرآباد انجام مي‌شود.

بلاتكليفي هزاران مسافر

اما چرا به‌نظر مي‌رسد سازمان حج و زيارت علاقه‌اي براي اين انتقال ندارد؟ مدير يك آژانس زيارتي به همشهري مي‌گويد: «اين انتقال ممكن است باعث نارضايتي حجاج شود. اول اينكه فرودگاه امام خميني(ره) فاصله زيادي با شهر دارد. بسياري از كساني كه از ايستگاه تهران اعزام مي‌شوند، اهالي شهرستان‌ها و استان‌هاي مجاور هستند كه تردد به اين فرودگاه برايشان مشكل است. مديران آژانس‌ها هم سال‌هاست كاروان‌ها را از فرودگاه مهرآباد راهي مي‌كنند. آنها ياد گرفته‌اند كه چطور از فضاي بيرون ترمينال‌ها براي ساماندهي مسافران قبل از پرواز استفاده كنند، با اين تغيير ممكن است كارشان سخت‌تر شود. تفاوت‌هاي فرهنگي مسافران اين دو فرودگاه را هم نبايد فراموش كنيم. اگر مسافر ناراضي باشد، سازمان حج و زيارت متضرر مي‌شود و براي همين هم شايد خيلي دلشان نمي‌خواهد چنين تغييري انجام شود.»

در شرايطي كه چند روزي است بحث انتقال فرودگاه مهر آباد از تهران مطرح است، جابه‌جايي اين پرواز‌ها نبايد موضوع پيچيده‌اي باشد. با توجه به اعلام آمادگي سازمان هواپيمايي كشوري مي‌توان همه دغدغه‌هاي حج و زيارت را تأمين كرد و اين موضوع را درنظر داشت كه اين اتفاق بالاخره بايد بيفتد؛ پس امروز و فردا كردن نمي‌تواند راه‌حل خوبي باشد. با توجه به فوايدي كه اين انتقال براي اين محدوده پرترافيك دارد، به‌نظر مي‌رسد كه نهاد‌هاي مرتبط ديگر مانند راهنمايي و رانندگي و شهرداري هم از آن استقبال كنند.

اما هر چه هست بايد تكليف عمره93 را روشن كرد. در عمليات حج امسال ۶۴ هزار ايراني از ۱۹ ايستگاه پروازي كشور عازم سرزمين وحي مي‌شوند. زائران 7 استان كشور شامل استان‌هاي تهران، البرز، قم، قزوين، لرستان و مركزي از ايستگاه پروازي تهران به سرزمين وحي پرواز مي‌كنند. تا ۱۷ شهريور فرصت زيادي نمانده و بايد تكليف هزاران مسافر خانه خدا و خانواده‌هاي آنها را روشن كرد.

 

کد خبر 269627

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha