رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و معاون نظارت شورای شهر تهران در جلسه اخیر شورای شهر گزارش عملکرد خود را از اقدامات صورت گرفته در یک‌سال گذشته ارائه کردند.

شورای شهر

گزارش عملكرد يكساله كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران توسط حجت‌الاسلام عبدالمقيم ناصحي رئيس اين كميسيون در صحن علني شوراي شهر ارائه شد. ناصحي ابتدا به خلاصه‌اي از اهداف، ماموريت و وظايف كميسيون فرهنگي، اجتماعي شورا اشاره كرد و گفت:‌

حفظ انديشه‌هاي ديني و سياسي حضرت امام(ره)‌و مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در تمامي سياستگذاري‌ها، تعيين خط‌مشي و راهبردهاي كلان در حوزه‌هاي ديني، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي، هنري، برنامه‌ريزي در جهت تقويت هويت فرهنگ ديني، انقلابي، سبك زندگي، معماري اسلامي ايراني، برنامه‌ريزي در جهت اقدامات پيشگيرانه به‌منظور كاهش آسيب‌هاي اجتماعي و توانمندسازي اقشار آسيب‌پذير، حفظ وترويج فرهنگ ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، نظارت بر عملكرد فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران از اهداف كميسيون فرهنگي محسوب مي‌شود. رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي به تشريح برنامه‌هاي كميته‌هاي هفت‌گانه كميسيون فرهنگي شورا پرداخت.

در ادامه احمد حكيمي پور نايب‌رئيس اين كميسيون عهده دار ارائه گزارش شد. وي كه رياست كميته ميراث فرهنگي، گردشگري و بافت فرسوده را نيز عهده داراست، گفت: در اين مدت اقداماتي ازجمله برگزاري 6جلسه براي هماهنگ‌سازي تمامي نهادها و سازمان‌هاي ذي‌ربط در زمينه ميراث فرهنگي و همچنين تصميم‌سازي در مورد برجسته‌سازي رويكردهاي اجتماعي و مشاركت‌هاي مردمي در احياي بافت‌هاي فرسوده شهر تهران صورت گرفته است.

حكيمي پور گفت: كميته هنري نيز در اين مدت اقداماتي را به‌صورت وسيع و گسترده انجام داده است كه از آن جمله مي‌توان به تشكيل جلسات ستاد نجات ساختمان تئاتر شهر، برگزاري بيش از 20جلسه با انجمن‌هاي هنري براي احصاي مشكلات و تدوين طرح‌هايي براي رفع اين مشكلات اشاره كرد. وي گفت: اين كميته جلسات منظمي را با شوراياران مناطق مختلف تهران داشت و در آن به بررسي مشكلات و موانع و راه‌هاي گسترش فرهنگ مشاركت و گاه كار داوطلبانه شهروندي پرداخته شد. كميته ديني نيز در اين مدت اقداماتي ازجمله بررسي بودجه سال 93مساجد ومراكز ديني، بازديد از مساجد، سراي محلات، مؤسسات خيريه، سامان‌سراي لويزان و... را داشت ضمن اينكه در ماه‌هاي گذشته نيز موفق به تصويب طرح «ترويج و حمايت از كار داوطلبانه و جهادي» شد.

  • تغيير كاربري ساختمان‌هاي اراضي عباس‌آ‌باد

در جريان ارائه گزارش توسط رئيس كميسيون فرهنگي، بحث ساخت‌وساز در اراضي عباس آباد مطرح شد. دراين باره ناصحي گفت: جلسات زيادي با مديرعامل شركت نوسازي اراضي عباس آباد برگزار كرديم و از آنها خواسته‌ايم پروژه‌هايي كه در اين اراضي انجام مي‌شود حتماً پيوست فرهنگي داشته باشند زيرا ما تأكيد داريم از ساختمان‌هايي كه در اين اراضي ساخته شده بهره‌برداري فرهنگي صورت گيرد.

تأكيد مهدي چمران نيز اين بود كه در اراضي عباس آباد بايد كارهاي كلان فرهنگي انجام شود نه اينكه تنها به پيوست فرهنگي اكتفا شود كه در پاسخ ناصحي گفت: باتوجه به ساخت و سازهايي نظيرساختمان استانداري، كشتيراني و بانك‌ها، ما به پيوست اجتماعي هم راضي شده‌ايم. احمدمسجدجامعي رئيس شوراي شهر اما تأكيد كرد: چون براي تپه‌هاي عباس آباد مطابق اسناد بالا دستي، كاربري فرهنگي تعريف شده است، بايد بررسي شود كه چگونه مي‌توان از اين ساختمان‌ها استفاده فرهنگي صورت گيرد و حتي كاربري اين فضاها به فرهنگي تغيير كند.

  • لزوم تعيين تكليف املاك و مستغلات شهرداري

در ادامه جلسه سه‌شنبه گذشته عباس جديدي معاون نظارت شوراي اسلامي شهر تهران نيز به ارائه گزارش عملكرد6ماهه حوزه تحت امرش پرداخت و گفت: تعداد قابل ملاحظه‌اي از املاك و مستغلات شهرداري تهران در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي قرار گرفته كه بايد نسبت به تعيين تكليف آنها اقدام شود.

به گفته جديدي در حوزه شهرسازي و معماري پيگيري‌هاي انجام شده منجر به صدور بخشنامه شماره 80/3362مورخ 9فروردين 93شد كه براساس آن شوراي معماري مناطق ملزم به عمل طبق طرح تفصيلي شهر تهران شدند و نيز تمامي مصوبات و بخشنامه‌هاي قبلي لغو شد كه اين امر گام مهمي در اصلاح و پايش ضوابط ملاك عمل مناطق شهرداري تهران بود. وي ادامه داد: پس از ابلاغ اين بخشنامه، حوزه نظارت شوراي شهر تهران جهت رسيدگي و نظارت در تصميمات و صورت‌جلسات شوراهاي معماري مناطق و بررسي انطباق تصميمات آنها با احكام طرح جامع و تفصيلي وارد عمل شد.

در اين راه مناطق 12و 14شهرداري تهران به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و بيش از 114پرونده منطقه 12و 78پرونده منطقه 14مورد بازبيني قرار گرفت كه به گفته جديدي متأسفانه در بررسي‌ها مغايرت‌هاي متعددي مشاهده شد كه مي‌تواند منجر به زير سؤال رفتن فرايند اجراي طرح تفصيلي شود. وي گفت: با پيگيري‌هاي انجام شده موضوع تسريع لايحه نقض نحوه اخذ پهنه بهينه به‌منظور ايجاد وحدت رويه در اخذ عوارض و جلوگيري از دريافت وجوه غيرقانوني از شهروندان به رئيس شوراي شهر تهران ارجاع شده است.

يكي ديگر از موضوعات در دست رسيدگي توسط معاونت نظارت شوراي شهر ساماندهي اموال و املاك شهرداري تهران و ارتقاي خدمت‌رساني به شهروندان بود كه به‌گفته جديدي، عدم‌پرداخت كامل مطالبات شهروندان بابت املاك درطرح يكي از مشكلات قديمي و مسئله‌ساز است. وي پيشنهاد كرد، شوراي شهر تهران به‌طور جدي در بودجه سال آينده به موضوع تملك املاك واقع در طرح و پرداخت مطالبات شهروندان دخالت كند و شهرداري تهران مطالبات معوقه را در زمانبندي مشخص در چارچوب بودجه سالانه تعيين تكليف كند.

جديدي از ارائه طرح ساماندهي اسناد و املاك شهرداري تهران از سوي معاونت امور نظارت شوراي شهر تهران هم سخن گفت. معاون نظارت شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اقدامات مناسبي در سازمان املاك براي جمع‌آوري اسناد و املاك شهرداري صورت گرفته است ولي تعداد قابل ملاحظه‌اي از املاك و مستغلات شهرداري تهران در اختيار اشخاص حقيقي و حقوقي قرار گرفته است كه بايد نسبت به تعيين تكليف آنها اقدام شود. همچنين در گزارش معاون نظارت شوراي شهر نحوه تشخيص صلاحيت پيمانكاران، ارجاع كار به آنان، برگزاري مزايده‌ها و مناقصه‌ها و عملكردهاي حوزه مختلف شهرداري تهران مورد بررسي و پايش قرار گرفت. جديدي گفت:

با وجود صراحت تبصره 3ماده 15آيين‌نامه معاملات شهرداري مبني بر اينكه شهرداري تهران ملزم به رعايت ضوابط سازمان برنامه و بودجه سابق و مديريت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي فعلي جهت تعيين صلاحيت پيمانكاران است اما متأسفانه شهرداري تهران به جاي پذيرش نظام رتبه‌بندي پيمانكاران كه در آن صلاحيت پيمانكاران و نيز ظرفيت ارجاع كار آنان تعيين شده است رأساً پيمانكاران و شركت‌هاي عمراني، خدماتي و مشاوران را رتبه بندي مي‌كند.

اين امر ازنظر جديدي خلاف قوانين و مقررات است و ظرفيت ارجاع كار به پيمانكاران را نيز مشخص نمي‌كند. پيگيري مسائل و مشكلات ارجاع شده به‌صورت مستقيم و غيرمستقيم از رئيس و ساير اعضا از ديگر اقدامات معاونت نظارت شورا بود. در اين‌باره نيز جديدي گفت: ازابتداي فعاليت اين معاونت در دوره چهارم از 1054نامه ارسال شده به شهرداري 117مورد پاسخ لازم را دريافت نكرديم.

  • تقدير از قاليباف

به گزارش همشهري عباس جديدي معاون نظارت شوراي شهر تهران از حمايت‌هاي محمدباقر قاليباف شهردارتهران درخصوص امر نظارت تقدير كرد و گفت: در يك سال گذشته حوزه نظارتي شوراي شهر هر بار كه با مقاومتي از سوي بدنه شهرداري مواجه مي‌شد و چرخ نظارت مي‌رفت كه از حركت بازايستد اين محمدباقر قاليباف بود كه با حمايت و پشتيباني مؤثرش كاري مي‌كرد تا اين چرخ نظارت با اقتدار به حركت روبه جلوي خود ادامه دهد.اين امر از نظر جديدي نشان‌دهنده ولايتمداري شهردارتهران است زيرا مقام معظم رهبري در ملاقاتش با شوراي شهر براهميت امر نظارت بسيار تأكيد داشتند.

کد خبر 269496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha