چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸
۰ نفر

قانون استخدام فرزندان شاهد و ایثارگران در شهرداری تهران به تصویب شورای شهر رسید.

شورای شهر

عليرضا دبير رئيس كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اينكه ۶۶۷ نفر از فرزندان شاهد در شهرداري تهران شاغل هستند، اظهار داشت:‌ ۳۷2نفر از اين عزيزان به استخدام رسمي شهرداري درآمده‌اند، ۲۱۷ نفر نيز در حال تكميل اطلاعات براي استخدام هستند و مابقي با مصوبه شوراي شهر تهران رسمي مي‌شوند ضمنا اين طرح هيچ بار مالي براي شهرداري ندارد و تنها بحث تغيير وضعيت مطرح است. مجتبي شاكري نيز پيشنهاد كرد ايثارگران به فرزندان شهيد اضافه شوند كه اين پيشنهاد به تصويب رسيد.

  • رويكرد حفظ جان و حيثيت انسان‌ها

اما جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران با تسليت بابت فوت دردناك مرحوم علي چراغي يكي از كارگران حوزه شهري شروع شد.
احمد مسجد جامعي، رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه متوفي در حوزه‌هاي مربوط به تفكيك زباله كار مي‌كرد خواستار آن شد تا اين موضوع به‌صورت جدي ريشه‌يابي شود. رئيس شوراي شهر تهران توجه به جان و حيثيت انسان را از وظايف شوراي شهر دانست. وي درعين حال از تلاش‌هاي شوراي شهر براي پيگيري علت مرگ يك كودك 8ساله در استخر نيز سخن گفت.
به گفته مسجد جامعي، اين حركت شوراي شهر بسيار سنجيده بود و حتي باعث شد تا خانواده اين كودك 8ساله بابت پيگيري‌هاي شوراي شهر خوشحال شوند.

معصومه آباد رئيس كميته ايمني شوراي شهر نيز از رويكرد شوراي شهر در زمينه توجه به مسئله حق حيات كه حقوق شرعي و انساني هر شهرونداي است، تقدير كرد و درعين حال بابت فوت كارگري كه گفته مي‌شود پيمانكار بازيافت بود، ابراز تأسف كرد. به‌ويژه كه اين ماجرا در حضور فرزند 14ساله متوفي رخ داده است. وي گفت: مشاجره‌اي كه مي‌توانست به راحتي با دخالت پليس خاتمه يابد، به درگيري با پنجه بكس انجاميد و باعث شد تا مرحوم چراغي با 4فرزند بر اثر اين درگيري جان خود را از بدهد.

معصومه آباد همچنين با اشاره به حادثه فوت جوان 18ساله در پارك بسيج گفت: در جريان حادثه پارك ارم شوراي شهر قصد تعطيلي اين پارك را داشت اما به‌دليل محروميت شهر تهران از فضاهاي تفريحي و بازي مناسب از اين اقدام صرف‌نظر شد اما در اتفاقي ديگر در منطقه 14نوجوان 18ساله‌اي جان خود را ازدست مي‌دهد و ما با وجود اينكه 3روز است درباره علت آن مكاتبه مي‌كنيم اما هيچ پاسخي نمي‌گيريم حتي به مأموران سازمان آتش‌نشاني نيز اجازه ورود به‌منظور بررسي حادثه داده نشده است.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل نيز خواستار ارائه توضيح بابت دلايل فوت اين كارگر شد و خواستار روشن شدن نحوه واگذاري امور به پيمانكاران شد. ضمن اينكه چون اعلام شده متوفي با پنجه بوكس مورد حمله قرار گرفته از معاونت خدمات شهري خواست تا توضيح دهد كه اساسا نحوه گزينش پيمانكاران چگونه است ؟ وي درعين حال خواستار احقاق حق خانواده مرحوم علي چراغي شد.رئيس كميته حمل‌ونقل شورا در بخش ديگري از اظهارات خود همچنين گفت:

هر روز شاهد صحنه‌هاي سوءاستفاده از كودكان خردسال در سر چهارراه‌ها هستيم؛ امري كه تنها اختصاص به شهر تهران دارد و روز به روز هم درحال گسترش است. وي بابت اينكه هيچ نهادي درصدد برخورد با اين قضيه نيست ابراز تأسف كرد و گفت: تهران شهر دوستدار كودك لقب گرفته، درحالي‌كه دشمن كودك است. وي از لزوم تهيه يك نامه به وزارت كشور سخن گفت تا به هرنحو شده بساط سوءاستفاده ازكودكان در شهر تهران جمع‌آوري شود.

علي صابري عضو كميسيون برنامه وبودجه نيز در كنار محكوم‌كردن كودتاي 28مرداد و به نيكي ياد كردن از مرحوم دكتر مصدق بابت ملي كردن نفت، كسب جايزه فيلدز توسط خانم مريم ميرزاخاني رياضيدان ايراني را تبريك گفت. به گزارش همشهري مريم ميرزاخاني به‌دليل اينكه با يك تبعه خارجي ازدواج كرده ناچار است هر بار بابت رفت‌وآمد به ايران براي فرزندش ويزا بگيرد به همين دليل علي صابري پيشنهاد داد تا شوراي شهر موضوع تابعيت بخشيدن از طرف مادران ايراني به فرزندانشان را پيگيري كند.

عباس جديدي ديگر عضو شوراي شهر نيز با اشاره به بازديد اخيرش از منطقه 13يكي از مهم‌ترين مشكلات اين منطقه را تعريض خيابان پيروزي دانست وگفت: موضوع به عقب نشيني آن بخشي مربوط مي‌شود كه به ميدان شهدا، ساصد (سازمان صنايع جنگ افزار‌سازي‌) و اداره برق مي‌رسد. وي از دولت خواست تا درخصوص انتقال كارخانه ساصد اقدام كند تا مشكل تعريض خيابان پيروزي كه چند سال است بلاتكليف مانده برطرف شود.

مهدي چمران نيز با اشاره به سالروز كودتاي 28مرداد32 گفت: خاطرات بسيار تلخي از آن روز به ياد دارم مثلا شاهد بودم كه چگونه دلارهاي آمريكايي را از روي گاري بين مردم تقسيم مي‌كردند تا شاه بتواند به حكومت استبدادي خود ادامه بدهد. وي همچنين به سالروز شكستن حصر پاوه در 26و 27مرداد‌ماه اشاره كرد و گفت: يك حركت عمومي در كل كشور به‌وجود آمد و حضرت امام به‌عنوان فرمانده كل قوا فرمان داد تا همه نيروهاي مسلح از همه پادگان‌ها به پاوه و كردستان بروند ومسئله پاوه را حل كنند. اين امر به گفته چمران نقطه عطفي در تاريخ بود و سبب حماسه بزرگي شد.

ابوالفضل قناعتي عضو ديگر شوراي شهر هم با اشاره به نزديك بودن فصل سرد سال و بارش‌هاي جوي نگراني خود را بابت بلاتكليف ماندن گود برداري‌هاي صورت‌گرفته در خيابان ايران زمين، خدامي و خاكبرداري در كنار سالن همايش‌هاي برج ميلاد ابراز كرد و گفت: اين پروژه‌ها به دلايلي متوقف شده و از اين بابت مشكلاتي براي پيمانكاران آن از بابت طلبشان به‌وجود آورده است. وي ادامه داد: الان يك سال است كه خيابان‌هاي اطراف پروژه‌هاي ايران زمين و خدامي بسته شده و مشكلات بسياري را به‌وجود آورده كه بايد رسيدگي شود.

محمدمهدي تندگويان، عضو كميسيون معماري و شهرسازي بابت نحوه انتشار يادداشتي كه به روزنامه همشهري داده بود انتقاد كرد و گفت: وقتي يادداشتي به همشهري مي‌فرستم براي حك واصلاح آن يا بايد با من تماس بگيرند يا اصلا درج نكنند. وي ادامه داد: اگر درج نمي‌شد حرفي نداشتم، چون روزنامه صاحب اختيار است اما اگر چاپ شد نبايد مطلب را عوض مي‌كردند؛ اين كار تخلف است. وي در اين‌باره پرسيد: با چه توجيهي جمله حضرت امام را حذف مي‌كنيد، به‌دنبال اثبات چه چيزي هستيد؟

وي با اشاره به اينكه مديريت روزنامه به خطا مي‌رود، گفت: مشكل اساسي مدل دفاع غلط از عملكرد آقاي قاليباف است كه از توهين بدتر است. اصرار تندگويان به اين بود كه مسئولان همشهري به جاي سانسور اجازه نقد آزادانه در روزنامه را به وي مي‌دادند، در عوض خودشان نيز مي‌توانستند نقدي روي يادداشت او بنويسند. وي در نهايت به تذكر كتبي در اين‌باره تأكيد كرد و از روزنامه همشهري نيز خواست تا كتبا پاسخ دهد. در ادامه اين انتقاد، اسماعيل دوستي ديگر عضو شوراي شهر نيز به بحثي اشاره كرد كه درباره روزنامه همشهري ميان وي و رضا تقي سخنگوي شوراي شهر در راديو انجام شده بود.

وي اظهار كرد: ما به‌عنوان موافق و مخالف طرح نظارت بر روزنامه همشهري در راديو بحث داشتيم و جالب است بگويم هيچ فردي از روزنامه همشهري نيامد در اين بحث شركت كند. وي ادامه داد: اين روزنامه نه نظارت ما و نه نظارت شهرداري را برخود نمي‌پذيرد و به يك غول اقتصادي تبديل شده است. مجتبي شاكري نيز ضمن تأكيد بر اينكه مديرعامل همشهري به‌منظور پاسخگويي به انتقادات مطروحه به شورا بيايد گفت:

«من با خسرو دانشجو، عضو سابق شورا درباره تيم نظارت شوراي سوم بر روزنامه همشهري تماس گرفتم. وي در جواب گفت نظارت ما جنبه مالي داشت و اصلا محتوايي نبود.» حبيب كاشاني اما به‌عنوان يكي از سه‌نفري كه در آن دوران به‌عنوان ناظر بر همشهري انتخاب شده بود گفت: نظارت ما مالي نبود بلكه بحث محتوا در ميان بود. در صحن علني شوراي شهر گزارش عملكرد 10 ماهه كميسيون فرهنگي و اجتماعي و گزارش عملكرد ديگري از سوي حوزه معاونت نظارتي شوراي شهر نيز ارائه شد كه گزار ش آن رادر 30 مرداد  در اين صفحه مي‌خوانيد.

کد خبر 269389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha