چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
۰ نفر

گزارش نظارتی عملکرد سرمایه‌ای سال ۱۳۹۲ شهرداری تهران که سه‌شنبه گذشته در صحن علنی شورای شهر ارائه شد واکنش‌های متفاوتی را از سوی اعضای این شورا به همراه داشت.

تهران

برخي چنين شيوه‌اي در ارائه گزارش را مثبت و كم سابقه و نشان‌دهنده تحولي در شيوه گزارش‌دهي اعلام كردند و برخي آن را غيرقابل اعتماد و غيركيفي خواندند. رئيس كميسيون برنامه و بودجه هدف از نظارت بر عملكرد سرمايه‌اي سال ۹۲ شهرداري تهران را تعيين مشكلات اجرايي از مرحله انتخاب تا پايان اجراي پروژه‌هاي سرمايه‌اي و ارائه راهكار رفع مشكلات دانست و گفت: از هر ۲۲ منطقه شهرداري تهران بازديد ميداني انجام شده و همچنين عملكرد و پروژه‌هاي معاونت‌هاي فني و عمراني، فرهنگي و اجتماعي، حمل‌ونقل و ترافيك، خدمات شهري، شهرسازي و معماري و معاونت مالي و اداري نيز بررسي شد.

دبير درصد پيشرفت فيزيكي كل پروژه‌ها در زمان بازديد را به‌طور ميانگين حدود ۸۹ درصد اعلام كرد اين درحالي است كه انتظار شورا ۱۰۰ درصد بود. عليرضا دبير درعين حال گفت: هيچ كدام از پروژه‌هاي معاونت‌ها تعطيل نبودند. وي گفت:‌ نتيجه بازديدها نشان مي‌دهد عدم‌برآورد صحيح و دقيق اعتبار كل مورد نياز اجراي پروژه‌ها، تأمين اعتبار به‌منظور اتمام پروژه‌ها را با مشكل مواجه ساخته و موجب طولاني شدن زمان اجراي كار، افزايش هزينه‌ها، نيمه‌تمام ماندن پروژه‌ها و عدم‌بهره‌برداري بموقع آنها شده است. وي همچنين از اعمال تغييرات مكرر در نقشه‌هاي اجرايي، فقدان زمانبندي دقيق براي اجراي پروژه‌ها، عدم‌پرداخت بموقع مطالبات پيمانكاران به‌عنوان عواملي نام برد كه هم كار نظارت را با مشكل مواجه مي‌سازد.

اظهارنظر اعضا

در پايان اين گزارش احمد حكيمي‌پور نايب‌رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر گزارش كميسيون بودجه شورا را نشان‌دهنده انحراف بودجه در سال 92دانست وگفت: در بودجه‌بندي سالانه، اعتبارات مورد نياز براي پروژه‌ها، طول زمان اجراي پروژه و ميزان پيشرفت آن ديده مي‌شود، اما مهم آن است كه پيشرفت فيزيكي و ريالي پروژه با يكديگر مطابقت داشته باشند كه اينطور نبود.
اقبال شاكري نيز گفت: آمار فيزيكي و ريالي پيشرفت پروژه‌ها اصلا معيار قابل اعتمادي براي نظارت بر پروژه‌ها نيست و تنها مبناي علمي و دقيق، سيستم نرم‌افزاري است كه هنوز استفاده از آن چندان رايج نيست. نظر اسماعيل دوستي نيز اين بود كه يك گزارش خوب بايد قابل تجزيه و تحليل كيفي باشد.

محمد سالاري رئيس كميسيون شهرسازي اما ضمن تشكر از عليرضا دبير گفت: گزارش ايشان نشان‌دهنده تحولي در شوراي چهارم است و ايشان به خوبي انحرافات و ايرادات برخي پروژه‌ها را با ذكر اسم بيان كردند. وي اظهار اميدواري كرد، ساير كميسيون‌ها هم به ارائه اين قبيل گزارش‌ها تشويق شوند.

عبدالمقيم ناصحي رئيس كميسيون فرهنگي شورا با اشاره به طولاني شدن زمان ساخت پروژه مسجد الرضا در تهران گفت: زمان ساخت اين بنا بيش از 8سال طول كشيده و ديگر در حال فرسوده شدن است. وي خواستار آن شد كه براي اتمام پروژه‌ها سقف زماني تعيين شود.

مجتبي شاكري رئيس كميته فرهنگي شورا نيز يادآور شد: همه اين گزارش‌ها بايد كنار يكديگر قرار بگيرد و ما ارزيابي و تفسير كنيم كه وضعيت مهندسي چگونه است. گزارش‌ها بايد توصيف مناسب، تبيين اشكالات و ارائه راهكار داشته باشند. محسن پيرهادي سخنگوي كميسيون نظارت شوراي شهر نيز از بي‌سابقه خواندن شيوه گزارش‌دهي عليرضا دبير گفت: اين گزارش بايد مورد پيگيري قرار گيرد.

گزارش عملكرد كميسيون سلامت

اما در جلسه سه‌شنبه گذشته شوراي شهر رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شوراي شهر تهران نيز به ارائه گزارش عملكرد يكساله خود پرداخت. عدم‌كاهش سن معاينه فني، اهميت انتقال انبار نفت شهران از كنار بافت مسكوني، اثبات آلايندگي كارخانه سيمان، نيروگاه بعثت و شركت شن وما و لزوم خروج آنها از شهر تهران و معضل آلايندگي درياچه چيتگراز جمله مسائلي بود كه دراين گزارش به آن اشاره شد.

رحمت‌الله حافظي يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي كميسيون تحت امرش را مقابله با آلودگي هوا و نيز درخواست كاهش سن معاينه فني از 5سال به 2سال اعلام كرد و در ادامه از آلودگي مواد غذايي سخن گفت كه از سوي كميسيون سلامت شوراي شهر به‌صورت جدي پيگيري شده است. حافظي گفت: در حال حاضر ميزان سرب موجود در گوشت مرغ 47درصد بيشتر از حد استاندارد است كه براي آن اقدامات مقدماتي انجام شده است. وي همچنين به موضوع حفظ فضاي سبز منطقه خلازيل اشاره كرد وگفت: در اين مدت ساخت و سازهاي زيادي صورت گرفته و فضاي سبز آن محدوده نابود شده است.

واكنش اعضا به گزارش كميسيون سلامت شورا

محمد مهدي تندگويان نايب‌رئيس كميسيون معماري و شهرسازي خواستار پاسخ شهرداري تهران به گزارش‌هاي شوراي شهر شد و گفت: ما انتظار داريم شهرداري تهران در كنار توجه به گزارش‌هاي ارائه شده، پاسخ‌هاي عملياتي منظور نظر گزارش‌هاي ما را نيز بدهد.

وي به‌عنوان مثال گفت: احترام شهرداري به شوراي شهر اين است كه كار ساخت وساز در بوستان مادر تعطيل مي‌شد تا نهايتا بررسي شود كه حق با پيمانكار است يا شورا؟ در ادامه جلسه احمد حكيمي‌پور با تقدير از گزارش عملكرد كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران پيشنهاد داد كه سال دوم فعاليت شورا، سال تقويت نظارت نام‌گذاري شود.

کد خبر 268769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha