همشهری آنلاین: دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گردش مالی حاصل از فروش مواد مخدر در کشور را سه میلیارد دلار و خسارات ناشی از آن را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که کمک به داعش از طریق قاچاق مواد مخدر صورت می‌گیرد.

رحمانی فضلی

به گزارش عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست با ائمه جمعه استان تهران، با بیان اینکه داعشی‌ها خود قاچاقچیان مواد مخدر هستند، خسارات ناشی از مواد مخدر در کشور را 10 هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه سیاست اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر امری بسیار مهم است، ادامه داد: اکنون مشکل ما این است که خانواده‌ها متوجه اعتیاد اعضای خانواده خود نمی‌شوند زیرا مواد مخدر صنعتی بی‌بو بوده و دارای علامت و نشانه خاصی نیست.

رحمانی فضلی افزود: آگاهی لازم درباره خطرات مصرف مواد مخدر به مردم بسیار ضروریست که باید در قالب فیلم، مطلب، طنز و غیره به آنان اطلاع رسانی وسیع شود تا هرکسی مواظب افراد خانواده خود باشد.

وزیر کشور با اشاره به تنوع زیاد مواد مخدر صنعتی در تولید، مصرف و تبلیغات افزود: با توجه به گردش مالی سه میلیارد دلاری مواد مخدر هر روز با تنوع بسیار زیاد این مواد مواجه هستیم.

پیشگیری، بهترین راهکار در مبارزه با اعتیاد است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با توجه به اینکه 80 درصد از بهبود یافتگان اعتیاد مجدداً به مصرف مواد مخدر باز می‌گردند، پیشگیری، بهترین و موثرترین راهکار در مبارزه با اعتیاد است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به آمار معتادان کشور گفت: طبق آمار رسمی، بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن اعضای چهار نفره هر خانواده، می‌توان گفت نزدیک به پنج و نیم میلیون نفر به طور مستقیم با موضوع اعتیاد مواجه هستند.

وی افزود: 52 درصد از جامعه معتادان کشور متاهل‌اند‌ و با فرض این‌که هر یک از این معتادان متاهل، دو فرزند دارند باید گفت، در حال حاضر یک میلیون و چهارصد هزار فرزند معتاد در کشور وجود دارد که بیش از دیگر افراد جامعه مستعد اعتیاد هستند.

دبیرکل ستاد در ادامه بیان کرد: 5.7 درصد معتادان، بی‌سواد، حدود 30 درصد نیز دارای مدرک دیپلم و بیش از 20 درصد دارای مدرک لیسانس و بالاتر هستند، همچنین طبق آمار موجود، طی 3 سال گذشته آمار اعتیاد زنان از 5.2 درصد به 9.3 درصد افزایش یافته است که این موضوع با توجه به محوری بودن نقش زنان در خانواده‌ها نگران کننده است.

رحمانی فضلی افزود: به لحاظ اقتصادی گردش مالی حاصل از فروش مواد مخدر در کشور سه میلیارد دلار و معادل 10 هزار میلیارد تومان است، قاچاقچیان با تنوع در مواد مخدر صنعتی به دنبال افزایش سودآوری برای خود هستند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه 80 درصد از بهبود یافتگان اعتیاد دوباره به مصرف مواد مخدر باز می‌گردند، پیشگیری، بهترین و موثرترین راهکار در مبارزه با اعتیاد است. مردم باید در این مبارزه مشارکت کنند، همچنین به آنان آگاهی‌های لازم را در خصوص خطرات ناشی از مواد مخدر ارائه کرد تا هر کس مواظب خانواده خود باشد که در این زمینه جلسه‌های مختلفی را با هنرمندان، ورزشکاران، خیرین، بسیج و.. برگزار کرده‌ایم.

وزیر کشور در ادامه، منشاء 55 درصد طلاق‌ها، 24 درصد قتل‌ها، 35 درصد سرقت‌ها و 25 درصد همسر‌آزاری‌ و کودک‌آزاری‌ها و زندانی ‌بودن 60 درصد زندانیان کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مواد مخدر را اعتیاد خواند و گفت: سیاست پیشگیری از اعتیاد به عنوان یک سیاست محوری و مهم در دستور کار ستاد قرار گرفته و به دنبال آن هستیم تا به نقطه‌ای برسیم که هر کس این مسئولیت‌پذیری را در خود احساس کند تا خود و خانواده‌اش را از مسئله اعتیاد دور نگه دارد.

وجود 100 هزار معتاد خیابانی در کشور

رحمانی‌فضلی درمان معتادان را، سیاست بعدی ستاد عنوان کرد و گفت: دو ماده قانونی برای ترک اعتیاد معتادان وجود دارد، یکی مراکز ماده 16 که مربوط به معتادان کف خیابانی و دیگری مراکز ماده 15 است که حدود 82 درصد آن به بخش خصوصی واگذار شده است، هم‌اکنون نیز نزدیک به 100 هزار نفر معتاد خیابانی در کشور وجود دارد که طبق قانون، ما موظف به جمع‌آوری این افراد و انتقال آن‌ها به مراکز ماده 16 هستیم و آن‌ها را در این مراکز به مدت 3 ماه نگهداری کرده و درمان می‌کنیم.

وی با اشاره به همسایگی ایران با بزرگ‌ترین تولید کننده مواد مخدر در دنیا، بیان کرد: در سال گذشته، 210 هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت مواد مخدر رفت که این میزان به تولید 7000 تن تریاک، معادل 68 میلیارد دلار، منجر خواهد شد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر این‌که کشت مواد مخدر در افغانستان با حمایت گروه‌های سیاسی و تروریستی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر، شاهدیم که از سود حاصل از کشت مواد مخدر در کشور افغانستان، بسیاری از گروه‌های تروریستی تغذیه می‌شوند و کمک به گروهک تروریستی داعش نیز از سود حاصل از قاچاق مواد مخدر انجام می‌شود و این گروه نیز از خود قاچاقچیان مواد مخدر هستند.

رحمانی فضلی گفت: ما به عنوان کشور در مسیر ترانزیت مواد مخدر سعی کرده‌ایم مسیر را کنترل کنیم که تاکنون با ایجاد استحکامات مرزی و کارهای اطلاعاتی و امنیتی، 90 درصد از مرزهای کشور قابل مدیریت است.

وی افزود: در سال گذشته نیز 573 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شد که به طور میانگین، معادل کشف روزانه 1.5 تن انواع مواد مخدر است و این در حالی است که معتقدیم به همین میزان نیز مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود.

وی در ادامه تشکیل صندوق کمک بهبود یافتگان با مشارکت کمیته امداد، وزارت تعاون و بسیج را بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه صیانت از بهبودیافتگان دانست و با اشاره به فعالیت کمیته خانواده در ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این کمیته در حال حاضر به دنبال شناسایی خانواده‌های معتادان بدون سرپرست می‌باشد و قرار است برخی دستگاه‌ها کمک کرده و این خانواده‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند.

رحمانی فضلی در پایان به موضوع اعتیاد در میان دانش‌آموزان کشور پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه یک درصد از جامعه دانش‌آموزش کشور (مقطع دبیرستان) یا معتاد هستند یا به نوعی تجربه استفاده از مواد مخدر را دارند و این در حالی است که 2.6 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت علوم و 1.6 درصد از دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت درگیر مسئله اعتیاد به مواد مخدر هستند.

وی در پایان گفت: به رغم همه این ارقام، 97.4 درصد مردم ایران معتاد نیستند که باید تلاش کنیم 2.6 درصد مابقی نیز به جامعه پاک کشور ملحق شوند.

کد خبر 269374

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha