همشهری آنلاین: تیمی از دانشمندان دانشگاه یوتا شیوه‌ای را برای تبدیل یک سوزن کوچک ۴۰ دلاری به یک میکروسکوپ سه‌بعدی جهت مشاهده ساز و کار درون مغز ارائه داده‌اند.

می‌شود درون مغز را با میکروسکوپ سوزنی سه‌بعدی دید

به گزارش ایسنا، گفته می‌شود این میکروسکوپ 70 برابر کوچک‌تر از عرض موی انسان است و نه تنها تصاویری با کیفیت بالا و قابل‌مقایسه با تصاویر میکروسکوپ‌های گران‌قیمت ارائه می‌دهد، بلکه می‌توان آن را در مغز موش‌های زنده جهت تصویربرداری از ساز و کار آن در سطح سلولی کاشت.

این روش میکروسکوپی توسط راجش منون، دانشیار مهندسی رایانه و برق، و گانگهون کیم، دانشجوی دانشگاه یوتا، طراحی شده و تصاویر مخابره‌شده این سوزن با استفاده از الگوریتم طراحی‌شده تیم علمی به شکل تصاویر سه‌بعدی بازسازی می‌شوند.

رویکرد ابداعی به دانشمندان امکان دسترسی به تصاویر بسیار کوچک‌تر از تصاویر میکروسکوپ‌های مینیاتوری کنونی را می‌دهد و همچنین فرآیند تصویربرداری را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. آنها از این میکروسکوپ برای بررسی چگونگی واکنش‌ نشان‌دادن تعدادی از پروتئین‌های مغز به محرک‌های مختلف بهره خواهند برد.

بهای ارزان، اندازه کوچک، میدان دید وسیع و ویژگی‌های قابل‌کاشت میکروسکوپ به محققان امکان استفاده از آن را در حوزه‌های مختلف از بیوشیمی گرفته تا حفاری معدن می‌دهد.

کد خبر 269028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha