جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) یک سامانه تصویربرداری ابداع کردند که فعالیت عصبی در مغز حیوانات زنده را به صورت سه بعدی نشان می‌دهد.

تصویر برداری سه بعدی از فعالیت‌های مغز

به گزارش ایرنا، این فناوری می‌تواند در کسری از ثانیه فیلم‌های سه بعدی از سراسر مغز تولید کند.

این فناوری می‌تواند به دانشمندان در کشف چگونگی پردازش اطلاعات حسی در شبکه‌های عصبی کمک کند.

محققان با استفاده از این فناوری، از فعالیت نرون‌های مغز کرمی به نام Caenorhabditis elegans تصویر گرفتند و تصویری پیچیده‌تر از چیزی که پیش از این تصور می‌شد از فعالیت سامانه عصبی به دست آوردند.

اد بایدن (Ed Boyden) استادیار مهندسی بیولوژی و علوم شناختی در موسسه فناوری ماساچوست می‌گوید: بررسی فعالیت تنها یک نرون در مغز، مطلبی در مورد چگونگی محاسبه اطلاعات نمی‌دهد و برای این کار لازم است که عملکرد نرون‌های بالادستی را نیز دریافت کرد.

پردازش اطلاعات نرون‌ها که شامل اطلاعات حسی، حرکتی، احساسی و تفکر می‌شود با استفاده از پالس‌های الکتریکی به نام پتانسیل عمل انجام می‌شود.

شلیک هر پالس الکتریکی به نوبه خود باعث جریان ین‌های کلسیم به طرف سلول‌های مغز می‌شود.

در این روش دانشمندان با مهندسی پروتیین‌های فلورسنت برای درخشیدن در زمانی که به کلسیم می‌چسبند موفق شدند شلیک الکتریکی نرون‌ها را مشخص کنند.

تا کنون هیچ روشی برای تصویر برداری از این فعالیت عصبی در این حجم زیاد و به صورت سه بعدی و با این سرعت بالا ابداع نشده بود.

اسکن مغز با یک پرتو لیزر نیز می‌تواند تصاویر سه بعدی از فعالیت عصبی تولید کند اما این کار زمان زیادی می‌برد و برای اسکن هر نقطه از مغز باید آن نقطه را به صورت جداگانه تصویر برداری کرد.

این روش جدید به دانشمندان رشته علوم اعصاب کمک می‌کند تا مطالب بیشتری در مورد پایه‌های زیستی اختلالات مغزی بیاموزند.

کد خبر 260264
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز