یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

زهرا کریمی: «غُر و قهر خلاف است؛ حسادت در محبت است و مانع محبت می‎شود؛ یعنی اگر کسی غر زد و قهر کرد امتیازی به‌دست نمی‌آورد؛ این را یادتان باشد بلکه امتیاز از دست می‎دهد.

استاد محمد شجاعی

تعدادي روش‎ در زندگي زناشويي وجود دارد كه افراد معمولا از آنها استفاده مي‎كنند براي اينكه خودشان را تثبيت كنند درحالي‌كه با آنها خودشان را تضعيف مي‎كنند؛ قلدري، صدا را كلفت كردن، كتك زدن، از موضع قدرت صحبت كردن، خودخواهي، قهر، نق و غر زدن؛ از هر طرف باشد؛ اينها چيزهايي هستند كه ممكن است طرف را مجاب و ساكت و آرام كند ولي عشق توليد نمي‎كند. الان ما زن‌هايي را مي‌شناسيم كه خيلي حرمت شوهرانشان را نگه مي‎دارند ولي نمي‎توانند عاشق شوهرانشان باشند. مي‎گويند اگر من به او نرسم و كوتاه نيايم او يكسره مي‎خواهد زندگي را برايم جهنم كند. بدترين آدم‎ها كساني هستند كه به‌خاطر غر و قهر و داد و فرياد و عصبانيت، بقيه مجبور باشند ملاحظه‎ آنها را بكنند. اين افراد از خدا خيلي دور هستند و در دنيا هم آدم‎هاي ناآرامي خواهند بود. ياد بگيريم كه از يكديگر عيب‎جويي نكنيم و به جاي ديدن امور منفي، زيبايي‎هاي هم را ببينيم. براي دنيا عصباني نشويم، چون همسر ما يك انسان با ارزش‎هاي انساني است. لازمه آن پركردن دل از معنويت و ياد خداست. اگر معنويت نباشد انسان به پوچي مي‎رسد. هر قدر معنويت، اخلاق و عشق‎ورزي بيشتر باشد اختلاف كمتر است.» آنچه گفته شد يك نصيحت زودگذر نبود كه بخوانيم و خيلي زود از آن عبور كنيم بلكه درس‎هايي است كه جزئي از مهارت‎هاي زندگي است و باعث شده تا هر پنجشنبه جوانان زيادي براي آموزش اين مهارت‎ها به كلاس‎هاي درس استاد محمد شجاعي بروند و در محضر او ساختن يك زندگي با نشاط و پايدار را ياد بگيرند.

  • آقاي دكتر چرا مؤسسه شما طرح خانواده‎هاي مهدوي را ايجاد كرد؟

دشمن ما صريحا اعلام كرده كه در جمهوري اسلامي، ما بايد خانواده را به نابودي بكشانيم، بايد كاري كنيم كه ازدواج‎ها يا سر نگيرد يا اگر سر مي‌گيرد منجر به طلاق شود، به‌خاطر فسادي كه در پس طلاق ممكن است براي جامعه ما به‌وجود بيايد. ما اين دوره‎ها را بيش از 20سال است كه در مؤسسه تدارك ديده‌ايم و دخترها و پسرها را قبل از اينكه بخواهند ازدواج كنند آموزش مي‎دهيم.

  • زوجين در اين دوره‎ها چه آموزش‎هايي مي‌بينند؟

در انسان 5 صفت وجود دارد؛ سلامت و زيبايي، هوش، عقل، دين و اخلاق. ما اين صفات را در دوره‎هاي ويژه‌اي آموزش مي‎دهيم تا اين صفت‎ها را در جوان‌ها زيادتر كنيم. بعد موقع ازدواج كه مي‎شود به آنها آموزش صحيح ازدواج كردن را مي‎دهيم. روانشناسي ازدواج را آموزش مي‎ببيند تا ياد بگيرند چه ازدواجي انجام دهند كه شكست نخورند يا احتمال شكست در آن بسيار پايين بيايد. بعد مهارت‌هاي رفتاري دوران نامزدي و عقد را با آنها مرور مي‌كنيم. دوره‌هاي خوبي را هم تدارك ديده‎ايم براي زمان عروسي و پس از آن. طبيعتا اين‎ زوج‌ها بعد از عروسي به سمت فرزنددار شدن مي‎روند. در اين كلاس‎ها در مورد انعقاد نطفه و شرايطش و مراقبت‌هاي قبل از انعقاد و بعد از انعقاد دوره‎هايي وجود دارد. برايشان از‌ماه اول تا نهم بارداري هم دوره‎هاي ويژه‎اي داريم. برنامه‎اي به جوان‎ها مي‎دهيم تا بعد از تولد فرزندشان چه كارهايي انجام دهند، يكسري آموزش كه مربوط به 2سال اول و شيرخوارگي است؛ بعد 5 سال بعدي كه در مجموع 7 سال اول مي‎شود. پس از آن براي 7 سال دوم و سوم زندگي فرزندانشان نيز برنامه‎هايي داريم كه مجموعا مي‎شود 21سال. در اين زمينه هم حديث وجود دارد و پيامبر(ص) فرموده‎اند: بچه‌هايتان را 21سال مراقبت و بعد رهايشان كنيد ولي متأسفانه در كشور ما اين اتفاق نمي‎افتد؛ يعني بچه‌ها معمولا وقتي به 21سال مي‎رسند تازه خانواده‌ها مي‎گويند چرا اينها اينطوري شده‎اند و نياز به مشاوره و كارهاي ديگر پيدا مي‎كنند.

  • اين زوجين چگونه شناسايي مي‎شوند؟ آيا هركسي مي‎تواند در اين كلاس‎ها شركت كند؟

بله، شركت براي همه افراد ميسر است. مؤسسه در سراسر كشور شناخته شده است و از طريق سايت و سازمان‎ها و نهادهاي زيادي نيز قابل دسترسي است. در حال حاضر 10هزار دانشجو از كارشناسي تا دكتري در اين كلاس‎ها عضو هستند. همه آنها برنامه‎هاي معنوي، علمي، عملي و بهداشتي خاص خودشان را دارند. به‌صورت جداگانه ويزيت مي‎شوند و در جهات مختلف سعي مي‎كنيم به آنها كمك كنيم كه يك زندگي خوب داشته باشند. ما حد محدودي براي اين كلاس‎ها نداريم. هركس شركت كرد به او آموزش مي‎دهيم اما چون كلاس‎ها محدوده‎اي خاص دارد برخي از افراد به كلاس‎هاي حضوري مي‎آيند و براي عده‎اي فيلم‎هاي ضبط شده و فايل‎هاي صوتي همين كلاس‎ها را مي‎فرستيم.

  • كدام‌يك از محصولات مؤسسه بيشتر مورد رضايت زوجين است؟

دوره‎اي كه توليد كرديم تحت عنوان مهارت‎هاي زندگي كه 3مهارت را به زن و شوهرها ياد مي‎دهد؛ 1- مهارت اقتصادي، 2- مهارت عاطفي و اخلاقي و 3- مهارت‎هاي معنوي. اينها خيلي مورد استقبال قرار گرفته چون همه آن چيزهايي كه نياز دارند در اين 3 موضوع هست. حدود 42جلسه است. از محصولات تربيت فرزند هم همينطور، از آموزش ازدواج به‌عنوان ميثاق مقدس هم استقبال زيادي شده و به‎همين‎خاطر ما درصدد هستيم كه دوره‎ها را تجديد كنيم.

  • اين كلاس‎ها هزينه‎اي هم براي خانواده‎ها دارد؟

نه. دوره‎هاي ما معمولا رايگان است مگر اينكه براي پذيرايي يا هزينه استاد از مراجعين هزينه‎اي كم دريافت شود.

  • شيوه شما براي آموزش در اين دوره‎ها به چه صورت است؟ چه كاري انجام مي‎دهيد كه منجر به ايجاد يك خانواده مهدوي مي‎شود؟

آموزش‎هاي ما 2 قسمت است؛ يكي آموزش‎هايي است كه شيوه پيشگيري دارد، در واقع اصطلاحا به آنها گفته مي‎شود درمانگاهي. شما اگر دقت كرده باشيد ما در بحث بهداشت با 2 چيز روبه‌رو هستيم؛ يكي بهداري و ديگري بيمارستان‎ها. اسلام به شيوه‎ بهداري بيشتر اهميت مي‎دهد تا شيوه بيمارستاني چون شيوه بهداري ارزان و ماندگارتر است و ايمني بالايي دارد. شخص در بهداري واكسن مي‎زند و ديگر مريض نمي‎شود؛ واكسن هم رايگان است. پس با مراجعه بموقع به بهداري وقتي بچه را واكسن مي‎زني ديگر آن‎موقع از بيماري در امان است ولي اگر واكسن را نزني و آسيب ديد و بيمار شد بايد به بيمارستان مراجعه كني و آن‎موقع هزينه‎هاي درمان خيلي زياد مي‌شود و درد بيشتر مي‎شود و معلوم هم نيست كه اين آسيب‎ها واقعا به‌صورت كامل مداوا شود يا نه. خب، در مقوله تربيت فرزند و انتخاب زوجين نيز شيوه ما در مؤسسه بيشتر شيوه بهداري است.

در دوره‎هاي ميثاق مقدس‎مان، آموزش‎ها خيلي شفاف و صريح است؛ يعني ما خيلي راحت دخترها و پسرهايي كه خط قرمز ازدواج هستند را معرفي مي‎كنيم؛ مثلا مي‎گوييم با اين شخصيت‎هاي دختر و پسر نمي‎شود ازدواج كرد، اين نوع ازدواج‎ها غلط است و اين نوع ازدواج‎ها منجر به طلاق مي‎شود. شما الان نگاه كنيد در كشور ما تقريبا از هر 4 ازدواج 3 تا شكست مي‎خورد و اين آمار وحشتناكي است؛ يعني ما تقريبا 25درصد طلاق داريم و 50درصدي هم كه به طلاق منجر نمي‎شود يا دعوا و درگيري است يا طلاق عاطفي و آن عشقي كه بايد باشد به‌عنوان يك ازدواج موفق وجود ندارد.

پيامبر(ص) مي‎فرمايند: اگر مي‎خواهي ببيني شخصي چقدر مومن است ببين چقدر عاشق همسرش است. عشق به همسر در اسلام از علائم ارزيابي يك انسان خوب است؛ درواقع وقتي يك زن و شوهر زندگي‎شان را شروع مي‎كنند روزبه‌روز عشقشان بيشتر شود ولي متأسفانه امروز اينطور نيست. پسرها و دخترهاي ما با يك حجم زيادي از عشق زندگي را شروع مي‎كنند، وقتي محرم مي‎شوند يك ذره اين عشق كم مي‎شود، عقد كه مي‎كنند بيشتر كم مي‎شود، عروسي كه مي‎كنند باز كمتر مي‎شود و در ادامه زندگي آن شيفتگي اول را ندارند. اين نشان مي‎دهد ما سبك زندگي‎مان غلط است كه نمي‎توانيم آنطور كه دين‎مان مي‎گويد عمل كنيم. خب اين آموزش‎ها را در اين دوره‎ها انجام مي‎دهيم و بدين طريق پيشگيري مي‌كنيم از اينكه يك ازدواج غلط و انعقاد نطفه غلط صورت گيرد يا دوران بارداري را كار مي‎كنيم و براي اين بچه بعد از تولد در 3تا 7 سالگي برنامه‎ريزي مي‎كنيم، به‌خصوص 7 سال اول كه مقاومت كمتري براي تربيت‌شدن دارد.

  • خب آقاي دكتر ممكن است زن و شوهري از ابتدا با شما همراه نباشند و تصميم بگيرند پس از اينكه مدت‎ها از زندگيشان گذشت يا صاحب فرزند شدند و با مشكلاتي برخورد كردند به شما رجوع كنند، اصلا مؤسسه شما و دوره‎هاي آموزشي‎تان براي اين قضيه هم فكري كرده و برنامه‎اي دارد؟

بله. دقيقا اينجاست كه آن شيوه دوم درماني و بيمارستاني خود را نشان مي‎دهد. ببينيد يك دختر و پسر بعد از عقد به ما رسيده‌اند؛ يعني انتخابشان را كرده‎اند يا باردار شده‌اند يا بچه دارند و به ما مراجعه مي‎كنند. خب ما با اينها شيوه بيمارستاني را كار مي‎كنيم؛ به اين شكل كه حالا تو با اين مرد چگونه بايد زندگي كني كه زندگي‌ات شيرين شود؟ با اين زن بايد چگونه زندگي كني؟ چون طلاق مشكلات‌ات را بيشتر مي‎كند. ما با همين دوره مهارت‎هاي زندگي‎مان در مراجعين خودمان به جرأت مي‎توانم بگويم كه جلوي 95درصد طلاق‎ها را گرفته‎ايم؛ يعني زن و شوهرهايي كه حتي 5 يا 10سال با هم زندگي كرده‌اند و الان تصميم به جدايي دارند بعد از گذراندن اين دوره‎ها واقعا سبك زندگي‎شان را عوض كرده‌اند و ديگر اين مسير اشتباه را نرفته‌اند.

  • به اعتقاد شما بزرگ‌ترين مشكلي كه الان زوجين و خانواده‎هاي ايراني دارند چيست؟

بزرگ‌ترين مشكل اين است كه وقت ندارند تخصص‌هاي لازم را براي ازدواج كسب كنند؛ يعني برايشان بيشتر خود ازدواج مهم است و ماندگاري يك زندگي كمتر اهميت دارد. ما به آنها مي‌گوييم 10درصد مسئله اين است كه شما به هم برسيد 90درصدش اين است كه بتوانيد روي يك عشق پايدار سرمايه‎گذاري كنيد كه عشقتان نميرد و ادامه پيدا كند. دخترها و پسرها اصلا آموزش نمي‎بينند از 5صفتي كه اول بحث اشاره كردم يعني سلامت و زيبايي، هوش، عقل، دين و اخلاق بهره ببرند. خانواده‎هاي ايراني بيشتر روي 2 مسئله سلامت و زيبايي و هوش سرمايه‎گذاري مي‎كنند. در سلامت و زيبايي ما در بخش زيبايي‎اش خيلي موفق بوده‌ايم؛ يعني نسل‎هاي ما روزبه‌روز دارند زيباتر مي‎شوند؛ چون آموزش‎هايي هست كه اگر آنها را رعايت كنند مثل تغذيه قبل از انعقاد نطفه، روي پوست و زيبايي بچه اثر دارد. شما فرض بفرماييد كه موادغذايي مثل پياز، بادمجان، سير و اينها اگر كسي شب قبل از انعقاد نطفه مصرف كند بچه يك جور در مي‎آيد و مصرف خوراكي‌هايي مثل سيب و گلابي باعث مي‎شود قيافه بچه يك جور ديگر شود. به هر حال پدر و مادر در زيبايي بچه نقش دارند همانطور كه در هوش، عقل، دين و اخلاق بچه مؤثر هستند. متأسفانه خانواده‎هاي ايراني بيشتر روي اين دو موضوع سرمايه‎گذاري مي‎كنند ولي به بحث سلامت كمتر از زيبايي توجه دارند. در حال حاضر آمار سرطان‎ها هر روز بالاتر مي‎رود و بيماري‎هاي قلبي و عروقي خيلي دارد بيشتر مي‎شود؛ چون سبك زندگي غلط است و جلوي رشد بيماري گرفته نشده است. اگر سبك زندگي درست باشد هيچ‌وقت نبايد يك بچه 10ساله سرطان بگيرد.

دومين عاملي كه براي ايراني‎ها خيلي مهم است هوش است؛ يعني براي ايراني‎ها خيلي مهم است كه بچه‌هايشان باهوش باشند و درسشان را خوب بخوانند تا دكتر و مهندس شوند. از همه‌‌چيز مهم‌تر برايشان دانشگاه رفتن فرزندانشان است اما الان تعداد زيادي از كساني كه در جامعه ما مشكل دارند تحصيل‌كرده‎هايمان هستند. طلاق‎هاي ما بالاي 70درصد به تحصيل‌كرده‎ها مربـوط مي‎شــــود، خودكشي‎هايمان 90درصد بـــــه تحصيل‌كرده‎ها اختصاص دارد. پس اصلي‎ترين مشكل اين است كه جوانان ما اصلا وقت ندارند براي بخش‎هاي اخلاقي، ديني و عقلاني وقت بگذارند و چون شخصيت انسان به رشد اين 5بخش با هم بستگي دارد آنها را دچار مشكل مي‎كند.

علت اينكه ما جزو چند كشوراول دنيا در طلاق هستيم به‌خاطر سبك زندگي غلط است. اگر الان از يك جوان بپرسيد آرزويش چيست؟ برايش خيلي مهم است كه حتما يك جايي درس خوانده باشد و حتما جايي كار كند ولي اينكه چه محتوايي داشته باشد فرقي نمي‎كند و اين باعث شده ما بيشترين آسيب را ببينيم. تحصيلات نوعي غرور مي‎آورد و فكر مي‎كنند اگر در رشته‎اي در فلان دانشگاه درس خوانده‎اند ديگر احساس نياز به اين آموزش‎ها ندارند و مي‎توانند بهترين انتخاب‎ها را داشته باشند. ما بالاخره توانستيم دكتر و مهندس‎هايمان را زياد كنيم اما نتوانستيم آدم‌هاي آرام و شاد را آن‌قدر كه بايد زياد كنيم درحالي‌كه قرآن مي‎فرمايد: علامت مومن بودن انسان شادي و آرامش است. اگر كسي عصبي و پرخاشگر باشد هم دنيايش را خراب مي‌كند و هم آخرتش را.

  • آقاي دكتر شما چقدر توانستيد اين سبك زندگي را در زندگي شخصي خودتان و فرزندانتان پياده كنيد و بركات اين سبك زندگي براي شما چه بوده است؟

من و همسرم در سال 63 و در دوران جنگ زماني كه 19ساله بودم با هم ازدواج كرديم. همسرم را خودم انتخاب كردم براي اينكه به آرمان‎هايي كه من درخصوص دفاع‌مقدس داشتم نزديك باشد و با برنامه‎هاي فرهنگي‎ام همخواني داشته باشد. همسرم هم‎محلي‎مان بود. صحبت‎هاي طولاني بين ما ردوبدل شد تا بتوانيم همديگر را بشناسيم و بالاخره تصميم به ازدواج گرفتيم. در حال حاضر 3فرزند دارم دختر بزرگم ازدواج كرده و يك نوه تقريبا 2ساله دارم و پسرم 16ساله و دختر ديگرم 14ساله است. خيلي از زندگي‎ام راضي هستم. هم در مورد همسرم هم در مورد فرزندانم ما زندگي خوب و عالي‎اي داريم و زندگي ما هر روز بهتر از قبل و عشق و علاقه ما هر روز بيشتر مي‌شود. دخترم و دامادم نيز از شاگردان خودم هستند و همه مواردي را كه در كلاس‎ها عنوان مي‎شود رعايت مي‎كنند و من از اين بابت خوشحالم.

در جست و جوي يك زندگي پايدار

استاد محمد شجاعي، مدير مؤسسه منتظران منجي (عج) را شايد امروز خيلي از زوج‌هاي جوان بشناسند؛ كسي كه با آموزش‌ مهارت‌هاي زندگي قدم بزرگي در كاهش طلاق و شكل‌گيري يك ازدواج صحيح برداشته است. او طلبه دروس خارج فقه و دانش‌آموخته رشته فلسفه از دانشگاه تهران و داراي چندين جلد كتاب ازجمله آشتي با امام زمان(عج)، ضرورت خودشناسي، فرد و جامعه متعالي، كمالات وجودي انسان و... است كه در كنار فعاليت‌هايش براي فراهم آوردن مقدمات ظهور حضرت وليعصر(عج)، تدريس در دانشگاه و ارائه مشاوره خانوادگي اقداماتي را نيز براي پايداري زندگي مشترك و تربيت فرزند انجام داده است. قرارمان مي‎شود يكي از پنجشنبه‎ها قبل از شروع كلاس مهارت‎هاي زندگي؛ شهرري، ميدان فرمانداري، خيابان قم، خيابان شهيد كاشاني، كوچه برزگر، پلاك 13، مؤسسه منتظران منجي (عج). در مؤسسه باز است. سمت راست در ورودي، فروشگاه كتاب و محصولات مؤسسه است و سمت چپ داروخانه طب سنتي. ورودي همه طبقات پرشده از حديث‎ها و جملاتي در رابطه با زندگي مشترك: «زوجين بايد آرزوها، انتظارات، غم‎ها و شادي‎هايشان را با يكديگر درميان بگذارند.» «خانواده مطلوب، خانواده‎اي است كه نيازهاي اساسي همه اعضاي آن برآورده شده» و هزاران هزار جمله زيبا و درس‎آموز ديگر كه بايد خودتان برويد و ببينيد و استفاده كنيد. به طبقه چهارم و اتاق استاد شجاعي مي‎رسيم. كمي كسالت دارد ولي با رويي گشاده از ما استقبال مي‎كند. از تاريخچه تاسيس مؤسسه بعد از جنگ تحميلي برايمان مي‎گويد تا اقداماتي كه براي آشنايي مردم داخل و خارج از كشور با اهل‌بيت(ع) و به خصوص امام زمان(عج) انجام مي‎دهند. در اين ميان به طرح تاسيس خانواده‎هاي مهدويت اشاره مي‎كند كه براساس آن زوجين از طريق آموزش‎هايي كه در دوره‎هاي مختلف مهارت زندگي اين مؤسسه مي‎بينند، سبك زندگي اسلامي را انتخاب ‎مي‎كنند تا زندگي پايدار و آرامي را دركنار همسر و فرزندان تجربه كنند. همين موضوع تربيت خانواده‌هاي مهدوي، بحث را براي يك گفت‌و‎گوي جذاب با دكتر شجاعي باز مي‎كند.

معجزه نوشتن كتاب
آشتي با امام زمان (عج)

استاد شجاعي تقريبا از 10سال پيش با بيماري سرطان مبارزه مي‌كند و پس از مدتي تحمل درد و سختي به لطف خدا، توسط اهل‌بيت(ع) شفا مي‌گيرد. در مورد بيماري‌اش مي‌گويد: آن‌روزها حال و هواي خوشي داشتم، به من گفته بودند سرطانت از نوع خوبي نيست به همين دليل انقطاع قشنگي از دنيا برايم ايجاد شد. بعد از آن به خيلي از بيماران سرطاني كمك كردم. اگر انسان بتواند آرامش‌اش را حفظ كند شايد به جرأت بيش از 50درصد بيماري حل شود. من حتي يك ثانيه هم ناراحت نشدم و اصلا به اين فكر نكردم كه سرطان دارم چون هر چيزي كه از سمت خدا مي‌آيد زيبايي و هديه‌اي دارد و موهبت الهي است. قطعا اگر حادثه‌اي اتفاق مي‌افتد حتي در اثر سهل‌انگاري‌هاي خودمان، خداوند به نوعي براي ما جبران مي‌كند. در آن دوران بعضي از برنامه‌هاي تلويزيوني‌ام تعطيل شد؛ چون موها و ابروهايم ريخته بود ولي بقيه كارهايم تعطيل نشد. تدريسم در دانشگاه، برنامه‌هايم در راديو و مشاوره‌هايم. حتي من موقع شيمي درماني هم مشاوره مي‌دادم، همه ادامه داشت تا اينكه به بركت اهل‌بيت(ع) شفا گرفتم. من ابتداي شروع دوره شيمي درماني نوشتن كتاب آشتي با امام زمان (عج) را آغاز كردم و در پايان شيمي درماني اين كتاب و مريضي من تمام شد.

يك سال قهر و سال‌ها آشتي

مصاحبه‎مان با استاد كه تمام مي‎شود، زن و شوهر جواني وارد اتاق مي‎شوند. دكتر شجاعي احوالپرسي گرمي با هردوي آنها مي‌كند. اما چون مراجعه‎كننده دارد، براي مشاوره به اتاقش مي‎رود. زن و شوهر جوان هم در صندلي كنار من مي‌نشينند. از خلأ‌هاي زندگي‎شان مي‎گويند كه به واسطه حضور در اين كلاس‎ها پر شده است. هر دو شاغلند. آقاي خانه كارمند بانك و خانم خانه هم در مؤسسه‌اي خصوصي مشغول به‌كار ‎است. از شلوغي كلاس‎ها برايمان مي‎گويند و از اينكه هيچ سؤالي با شركت در اين دوره‎ها بي‎پاسخ نمي‌ماند. 3 سال است ازدواج كرده‌اند. زن جوان 26ساله مي‎گويد: ازدواج من و همسرم سنتي نبود ولي از آنجا كه من پيش از ازدواج در كلاس‌هاي استاد حضور داشتم وقتي با پيشنهاد ازدواج همسرم مواجه شدم به او برنامه كلاس‌ها را دادم و او پس از يك‌بار شركت در كلاس‌ها جذب اين مباحث شد تا اينكه ازدواج كرديم. اين كلاس‌ها خيلي تأثير داشته است. يكسري نقص‌ها در رفتارهاي خودم و همسرم مي‌بينم كه هر روز در حال كمرنگ شدن است. مثلا در خانواده من يكسري مسائلي وجود داشته كه همسرم آن را نمي‌پسنديده و با شركت در اين كلاس‌ها به راحتي توانست با مسائلي كه در خانواده من وجود دارد كنار بيايد و من معتقدم دليل اصلي موفقيت اين كلاس‌ها به‌خاطر اين است كه اساس و پايه‌اش روانشناسي ديني است. مرد جوان هم كه 29ساله است در ادامه حرف‌هاي همسرش مي‌گويد: زندگي من قبل از حضور در اين كلاس‎ها و بعد از آن كاملا متفاوت شده است. اگر يك پنجشنبه نتوانيم در كلاس‎ها شركت كنيم انگار گمشده‎اي داريم. من انسان سختگيري بودم و فكر مي‌كردم هرآنچه خودم فكر مي‌كنم درست است ولي صحبت‌هاي استاد اين نگرش را در من ايجاد كرد كه نگاه به زندگي با نگاه من فرق دارد و توانستم بازتر به زندگي نگاه كنم. اين كلاس‌ها در زندگي مشترك نگاهمان را حقيقتا عوض مي‌كند و اين باور را در من ايجاد كرد كه مشكلاتي اگر هست برايم شيرين باشد. سعي مي‌كنيم اختلاف سليقه‌ها را پررنگ نكنيم. ايشان مدام در كلاس‌ها مي‌گويند اگر بين دو طرف دعوا شد شما هميشه آب باشيد، آتش نباشيد تا دعوا و اختلاف تمام شود. بعد رو به همسرش مي‌كند و مي‌گويد شما هم در اين زمينه يك نظري بدهيد. زن جوان مي‌گويد: شايد باورتان نشود ولي اوايل عقدمان تا يك‌سال اول زندگي مشترك‌ ما خيلي با هم دعواي شديد مي‌كرديم، مرتب قهر بوديم، خيلي به مشكل برمي‌خورديم ولي الان ديگر شكرخدا اصلا دعوايمان نمي‌شود چون توانايي خوب گوش كردن به حرف‌هاي هم را خيلي خوب ياد گرفته‌ايم.

کد خبر 268320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha