چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

ترجمه - دکتر علیرضا آشوری: افرادی که رژیم غذایی صحیحی دارند و بطور مرتب ورزش می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ حتی در دهه پنجاه و شصت زندگی کاهش می‌یابد.

پذیرفتن یک روش زندگی جدید برای داشتن قلبی سالم تغییرات مثبت فراوانی به همراه خود خواهد داشت، حتی اگر این تغییر روش زندگی تا سنین میانسالی مدنظر قرار نگیرد.

 در واقع بنا بر گزارش محققان دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی افرادی که رژیم غذایی صحیحی دارند و بطور مرتب ورزش می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ حتی در دهه پنجاه و شصت زندگی کاهش می‌یابد.

مصرف روزانه دست کم 5 عدد میوه و مقداری سبزیجات، دو ساعت و نیم ورزش در هفته وزن را در حد سلامت نگه داشته و نکشیدن سیگار شانس ابتلا به بیماریهای قلبی را در مقایسه با افراد بی‌توجه به این مسائل 35 درصد و خطر مرگ را 40درصد کاهش می‌دهد.

 دکتر دانا کینگ رئیس تیم تحقیقاتی می‌گوید: «می‌توان از این قضیه با عنوان به عقب بازگرداندن زمان یاد کرد. می‌خواهیم تأکید کنیم که برای تغییر هرگز دیر نیست. این تغییرات مثبت فقط مختص افرادی نیست که در تمام طول عمر به این اصول پایبند بوده‌اند بلکه اگر در دهه 50 و 60 زندگی هم کسی تصمیم به تغییر روش زندگی خود بگیرد، باز هم می‌تواند در ادامه از زندگی سالم و طولانی‌تری به واسطه این تغییرات بهره‌مند شود.»

 کینگ و همکارانش با این فرضیه کار خود را آغاز کردند که آیا برگزیدن عادات زندگی سالم در سنین میانسالی می‌تواند باعث بهبود وضعیت سلامت افراد شود یا خیر؟ دکتر کینگ می‌گوید: «نتیجه تحقیق ما نشان داد که برای اینکار هرگز دیر نیست. مزایای تغییر روش زندگی سریع و چشمگیر بودند؛ حتی در سن 65سالگی.»

 او می‌افزاید: «برخی از افراد میانسال تغییری در روش زندگی خود نمی‌دهند چون فکر می‌کنند سلامتی آنها صدمه دیده و این تغییر روش کمکی نخواهد کرد اما در واقع خطر مرگ یا حمله قلبی تنها بعد از چهار سال زندگی سالم یک سوم کاهش پیدا خواهد کرد.»

در این تحقیق کینگ و اعضای تیم تحقیقاتی اطلاعات مربوط به 15792 نفر زن و مرد در سنین 45 تا 64 سال را که در تحقیق مربوط به بیماری آترواسکلروز شرکت داشتند را جمع‌آوری کردند. محققان دریافتند تغییر شرایط زندگی و رعایت اصول زندگی سالم در سنین بالای 45 سال کاملاواضح بوده است.

 هرچه فرد مؤلفه‌های بیشتری از زندگی سالم را به کار می‌برد تغییرات مثبت در وضعیت سلامت او بیشتر و واضح‌تر به چشم می‌آمد. مثلا رعایت سه فاکتور از چهار فاکتور مصرف میوه و سبزی روزانه، رژیم غذایی صحیح، ورزش و نکشیدن سیگار احتمال مرگ و میر را بشدت کاهش می‌داد اما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کماکان وجود داشت.

 متأسفانه تنها 5/8 درصد از بیماران این تحقیق هر چهار مورد رفتارهای زندگی سالم را رعایت کردند و فقط هشت و چهار دهم درصد این تغییر عادات را در سن بالای 45 سال پذیرفتند. دکتر کینگ اشاره می‌کند که اغلب افرادی که از پذیرش این تغییرات امتناع کردند مردان سیاهپوست با سطح تحصیلات پایین یا با درآمد مالی اندک، با افرادی با سابقه بیماریهایی نظیر فشار خون یا دیابت بودند.

دکتر دیوید کاتس، مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری در دانشکده پزشکی ییل می‌گوید: «اغلب متخصصان اتفاق نظر دارند که یک زندگی سالم یعنی رژیم غذایی صحیح، فعال بودن و نکشیدن سیگار می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را به میزان 80 درصد، خطر ابتلا به سرطان را 60درصد و ریسک دیابت را تا 90 درصد کاهش دهد.»

 او می‌افزاید: «کینگ و همکارانش نشان دادند که برای شروع هیچ‌وقت دیر نیست. زندگی سالم قویترین داروهاست. نیازی به نسخه ندارد و تمامی عوارض جانبی آن مفید هستند. شاید پیروی از اصول آن کمی دشوار باشد اما مزایای آن به سختی‌هایش می‌ارزد. در عین حال هر زمانی می‌تواند نقطه شروع باشد.»

 پروفسور آلیس لیختنشتاین، مدیر بخش قلب و عروق و تغذیه در مرکز تحقیقات دانشگاه تافتز می‌گوید: «این تحقیق نتایج امیدوار کننده‌ای با خود به‌همراه داشت و نشان داد که التزام به یک زندگی سالم بدون توجه به سن و سال مزایای فوق‌العاده‌ای به‌دنبال خواهد داشت. به‌علاوه با شناخت افرادی که تمایلی به اجرای این روش ندارند و فهمیدن دلایل آنها می‌توان برنامه‌ای برای تشویق آنها جهت تغییر روش زندگی‌شان طراحی و در سطح جامعه به اجرا درآورد.»

 نتایج این تحقیق ماه جاری میلادی در ژورنال پزشکی آمریکا به چاپ خواهد رسید.

منبع: Health Day Reaporter 

کد خبر 26824

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز