جمعه ۲۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مربوط به "سبک زندگی" در جهان تا سال 2015 دوبرابر خواهد شد، مگر ان که تلاش همه‌‌جانبه‌ای برای مقابله به عمل آید.

f گزارش خبرگزاری فرانسه  هر سال حدود 17 میلیون نفر در نتیجه همه‌گیری جهانی بیماری‌های مزمن عمدتا قابل پیشگیری دچار مرگ زودرس می‌شوند، که علت اصلی مرگ در جهان امروز محسوب می‌شود.

در راس فهرست این بیماری‌ها بیماری‌های قلبی-عروقی، عمدتا سکته قلبی و مغزی، سرطان، بیماری مزمن تنفسی، دیابت و چاقی قرار دارند.

شیگرو اومی، رئیس کمیته منطقه‌ای اقیانوسیه غربی WHO در این باره گفت: "36 میلیون نفر که نیمی از آنها کمتر از 70 سال دارند، در نتیجه این بیماری‌ها تا سال 2015 خواهند مرد، مگر این که مداخلاتی در سطح ملی در کشورها به عمل آید."

این کمیته از روز جمعه 14 سپتامبر (23 شهریور) در جزیره ججو در کره جنوبی اجلاسی پنج‌روزه خواهد داشت.

WHO در سال 2005 هدف جهانی کاهش روند پیش‌بینی‌شده میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مزمن را به اندازه دو درصد در هر سال تا سال 2015 اعلام کرد.

اکثریت وسیعی از این موارد ناشی از شمار کوچکی از عوامل خطرساز شناخته‌شده و قابل پیشگیری هستند. WHO می‌گوید سه مورد از مهمترین این عوامل رژیم غذایی ناسالم، بی‌حرکتی جسمی و مصرف دخانیات است.

اومی  رویکردی که "همه جامعه" را در پیشگیری از این بیماری‌ها دخیل کند، پیشنهاد می‌کند: "همه بخش‌ها از دولت تا شرکت‌های خصوصی، جامعه مدنی  و اجتماعات باید در این زمینه همگام با یکدیگر کار کنند."

وزیران بهداشت کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس  رهبران ملی را ترغیب کردند تا به عنوان سرمشق‌هایی برای سبک‌ زندگی سالم از جمله برای تشویق مردم به خوردن غذاهای مغذی محلی درآیند.

آنها همچنین خواستار اتخاذ راهبردهایی بهتر برای کاهش بیماری‌های غیرواگیردار شدند.

WHO می‌گوید تقویت سرویس‌های بهداشتی که به خاطر بار فزاینده بیماری‌های غیرواگیردار تحت فشار هستند، نیز بخشی از رویکرد دخالت "همه جامعه" است.

کد خبر 31415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز