سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان به دولت کابل گفته است حضور آلمان در افغانستان طولانی‌مدت‌تر باشد.

در همین حال حامد کرزای هشدار داده است که شبه‌نظامیان طالبان قوی‌تر شده‌اند.
روزنامه "دی ولت" آلمان با انتشار این مطلب افزود، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در حالی که موج خشونت‌ها در افغانستان به شدیدترین حالت خود رسیده است، با تداوم حمایت برلین از این کشور موافقت کرد. او همچنین از افزایش مدت آموزش نیروهای پلیس افغانستان توسط نیروهای آلمان سخن گفت.
اشتاین‌ مایر پس از بازدیدی از آکادمی پلیس در کابل که آلمان مسوولیت اداره آن را بر عهده دارد، گفت که باید به این فکر کرد که آیا آموزش به دلیل اوضاع امنیتی جاری در افغانستان لازم است ادامه یابد یا خیر. وی افزود: "چیزی که به بهبود اوضاع امنیتی کمک کند، صرف هزینه و پول است."
با این حال، وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد که اوضاع امنیتی در افغانستان نسبت به سال گذشته بدتر شده است.

کرازی: وضعیت جدی در جنوب
ناامنی‌ها در افغانستان را حامد کرزای، رییس جمهور افغانستان نیز در دیدار با اشتاین‌مایر تایید کرد و گفت که اوضاع امنیتی در جنوب افغانستان یعنی جایی که طالبان دوباره تقویت شده، نسبتا جدی است. یکی از دلایل افزایش قدرت این شبه‌نظامیان کمبود نیروهای امنیتی افغانی در آن منطقه است.
آلمان در بخش بازسازی نیروی پلیس و پلیس مرزی با افغانستان همکاری می‌کند. از زمان سقوط طالبان در این کشور در سال 2002 میلادی، آلمان به درخواست سازمان ملل 50 هزار نیروی پلیس و 10 هزار حافظ مرز را در افغانستان آموزش داده است.

زخمی شدن نیروهای ایساف
مجددا تعدادی از سربازان نیروهای بین‌المللی ایساف در افغانستان مورد هجوم قرار گرفتند. احتمالا جنگجویان طالبان در جنوب افغانستان مسوول حمله به یک کاروان نیروهای کانادایی بوده‌اند که بر اثر این حمله دو سرباز مجروح شده‌اند. این کاروان دوشنبه شب در پنجاب ایالت قندهار مورد هدف قرار گرفته است.
سربازان ایساف هفته‌هاست که در جنوب افغانستان با حملاتی فشرده  مواجه‌اند. در جریان حملات هوایی نیروهای ایساف که شب دوشنبه انجام شد، دستکم 9 سرباز طالبان گشته شدند. ایساف اعلام کرد که احتمالا یکی از این کشته‌شدگان، از سران طالبان بوده است.
اشتاین‌مایر همچنین قصد بازدید از نیروهای زمینی آلمانی در مزار شریف و کندوس را دارد. نیروهای نظامی آلمان در ماه ژوئن رهبری منطقه‌ای نیروهای ایساف در شمال افغانستان را در دست گرفتند. در مجموع، آلمان 2850 نیرو در افغانستان دارد. این بیشترین تعداد نیروی نظامی است که آلمان در خارج از مرزهای خود دارد.

افزایش حملات انتحاری
افغانستان در حال حاضر بدترین موج خشونت‌ها را پس از سقوط طالبان که پنج سال پیش صورت گرفت، تجربه می‌کند. تقریبا همه روزه نبردهای خونینی میان نیروهای ایساف و شبه‌نظامیان افغانی صورت می‌گیرد. آمار حملات انتحاری نیز در افغانستان بالاتر رفته است. در سال جاری تاکنون حدود 1800 تن در جریان درگیری‌ها جان باخته‌اند که در این میان 80 تن از کشته‌شدگان را سربازان خارجی تشکیل می‌دهند.

کد خبر 2681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز