سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

نیلوفر قدیری: ۲ سال پیش وقتی موج انقلاب‌های مردمی جهان عرب را زیر و رو می‌کرد، کتابی از یک نویسنده عرب منتشر شد با این عنوان: قدرت مردم از مردان در قدرت بیشتر است.

اين روزها واكنش جهاني به فاجعه غزه، اين جمله را يك‌بار ديگر به رخ مي‌كشد.درباره چگونگي ايجاد اسرائيل از طريق اشغال سرزمين يك ملت در خاورميانه و اهداف و انگيزه‌هاي پشت آن توسط غربي‌ها، تاريخ مستند فراواني وجود دارد. همان انگيزه‌هايي كه موجب شد چنين پديده‌ شومي در خاورميانه به زور اسلحه و نيرنگ ايجاد شود، باعث شد تا در تمام اين سال‌ها اين رژيم با حمايت و پشتيباني اين كشورها به حيات خود ادامه دهد.

اسرائيل در بودجه سالانه آمريكا رديف خاص خودش را دارد. يعني در كنار بهداشت، آموزش يا ايجاد شغل براي آمريكايي‌ها، بودجه آمريكا يك بخش جداگانه هم دارد با عنوان تأمين مالي اسرائيل. در همين جنگ اخير غزه، كنگره آمريكا دوبار براي تعويض باتري سپر دفاع موشكي اسرائيل موسوم به گنبد آهنين، بودجه فوري تصويب كرد. كشورهاي غربي ديگر و متحدانشان از انگليس تا مثلا ژاپن هم تعهدات مالي مشخص جداگانه‌اي نسبت به اسرائيل دارند.

در كنار اين كمك‌هاي عملي، حمايت لفظي از اسرائيل در سخت‌ترين شرايط مانند جنگ‌ها عليه اعراب و بعدها عليه فلسطيني‌ها، پروتكل نانوشته رهبران و مقامات غربي است. غرب اين رابطه را يك هم‌پيماني استراتژيك در خاورميانه مي‌داند و كمتر كسي از سياستمداران غربي است كه در چنين شراكتي ترديد كند.

اما قدرت مردم، قادر است اين شراكت استراتژيك را بعد از نيم‌قرن با ترديد روبه‌رو كند و در آن ترك ايجاد كند. تصاوير خراب شدن خانه‌هاي مردم غزه روي سرشان و حملاتي كه در هر ساعت يك كودك را به كشتن داد چنان جهان را به حيرت واداشت كه تقريبا در همه كشورها مردم نسبت به حملات مرگبار به غزه واكنش نشان دادند. در واشنگتن براي نخستين‌بار ده‌ها هزار نفر عليه اسرائيل تظاهرات كردند. لندن و پاريس هم شاهد چندين تظاهرات بزرگ عليه اسرائيل بود. غزه، رويارويي‌اي را در كشورهاي غربي ايجاد كرد كه در آن، دولتمردان در يك‌طرف قرار گرفتند و رسانه‌ها و مردم در طرف ديگر. نشريه آمريكايي ديلي‌بيست همين ديروز گزارشي با اين عنوان منتشر كرد: غزه زير بمب‌هاي آمريكايي.

سرانجام سياستمداران تسليم قدرت مردم شدند. نه چون به اخلاق پايبند هستند يا 300كودك كشته شده غزه، دلشان را به رحم آورده ‌است، بلكه نگران رأي نياوردن در انتخابات بعدي هستند.شايد اين محكوميت اسرائيل كه اين بار به‌طور بي‌سابقه‌اي از زبان رهبران غربي شنيده شد، در حد لفظي باقي بماند. اما مردم جهان، جنايات اسرائيل را فراموش نمي‌كنند و آن را هربار به سياستمدارانشان گوشزد مي‌كنند. شراكت استراتژيك غرب با اسرائيل ديگر مانند گذشته نخواهد بود.

کد خبر 267897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha