سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

انتخاب رشته آزمون سراسری از فردا آغاز می‌شود و باز این مؤسسات کوچک و بزرگ آموزش کنکور هستند که با دریافت رقم‌های عجیب، مدعی هستند داوطلبان را از این مرحله نیز به سلامت عبور می‌دهند.

انتخاب رشته دانشگاه

همزمان سازمان سنجش و آموزش و پرورش نيز مدعي‌اند بهترين خدمات مشاوره انتخاب رشته را ارائه مي‌كنند. مؤسسات خصوصي ادعا مي‌كنند كه شگردها و تكنيك‌هاي پنهاني براي بهترين انتخاب رشته دارند و آموزش و پرورش اين مؤسسات را فاقد صلاحيت مي‌داند.

آموزش و پرورش اعلام كرده براي سهولت در انتخاب رشته داوطلبان ۲هزار پايگاه انتخاب رشته در سراسر كشور و در هر منطقه آموزش و پرورش به‌طور متوسط يك تا 4پايگاه انتخاب رشته داير كرده. معاون امور مشاوره دفتر كل امور تربيتي چند روز قبل مدعي شد كه بهترين مشاوران آموزش و پرورش آماده ارائه خدمات به دانش‌آموزان براي انتخاب رشته هستند.

محمد مصطفوي گفته بود كه خانواده‌ها مي‌توانند با امنيت بيشتري به اين پايگاه‌ها مراجعه كنند چرا كه مشاوران آموزش و پرورش، فضاي دانش‌آموزان و نيازهاي رواني، عاطفي و توانمندي‌هاي آنها را به خوبي مي‌شناسند.

او كه به‌طور تلويحي از داوطلبان خواسته تا از مراجعه به مراكز خصوصي انتخاب رشته خودداري كنند، تأكيد كرده كه آنها شناخت زيادي از دانش‌آموزان ندارند و پيشنهادهاي خود را در زمينه انتخاب رشته عمدتاً در قالب نرم‌افزار ارائه مي‌كنند.

مصطفوي علت ديگر درخواست براي مراجعه‌نكردن به مراكز خصوصي انتخاب رشته را دريافت مبلغ زياد (بين 80 تا 100هزار تومان) دانسته و اعلام كرده بود هزينه انتخاب رشته در پايگاه‌هاي آموزش و پرورش براي دانش‌آموزان 5 تا 20هزار تومان تعيين شده است.

در حالي او هزينه كم را دليلي براي بهتر بودن انتخاب رشته در مراكز آموزش و پرورش دانسته كه سخنگو و مدير روابط عمومي آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با همشهري هزينه انتخاب رشته داوطلبان در 70پايگاه‌ انتخاب رشته مستقر در مناطق 19‌گانه شهر تهران را 50 تا 60 هزار تومان اعلام مي‌كند.

به گفته ثقفي، هزينه انتخاب رشته در مناطق شهر تهران متفاوت و براي دانش‌آموزان مناطق يك تا 14 و 15 تا 19 به‌ترتيب حدود 60 و 50هزار تومان تعيين شده است. دانش‌آموزان تحت پوشش مراكز خيريه، ‌كميته امداد و بهزيستي و دانش‌آموزان خانواده معظم شهدا، ‌جانبازان، آزادگان و فرهنگيان نيز 50درصد تخفيف خواهند گرفت.

موضوع تفاوت هزينه خدمات مشاوره انتخاب رشته در پايگاه‌هاي آموزش و پرورش زماني جدي‌تر مي‌شود كه معاون پرورشي و فرهنگي وزير آموزش و پرورش هزينه انتخاب رشته در 2هزار پايگاه اين وزارتخانه را 5تا 50هزار تومان اعلام مي‌كند.

يكي از داوطلبان كنكور مي‌گويد: آموزش و پرورش مدعي است كه بهترين خدمات مشاوره براي انتخاب رشته را ارائه مي‌كند ولي از تعيين نرخ دقيق انتخاب رشته عاجز است. مگر مي‌شود در يك وزارتخانه براي يك كار مشخص چند نرخ وجود داشته باشد؟ مگر نوع خدماتي كه ارائه مي‌شود در مناطق مختلف فرق مي‌كند؟

البته سازمان سنجش نيز مدعي است بسته كاملي براي سهولت كار انتخاب رشته داوطلبان كنكور آماده كرده كه مي‌تواند به داوطلبان در اين زمينه كمك كند كه در 4بخش به داوطلب كمك مي‌كند. مهم‌ترين آن بسته انتخاب رشته مجازي است كه شانس قبولي داوطلب را براساس نمره و آخرين ضوابط پذيرش محاسبه مي‌كند و براي داوطلب حدود 250كد رشته معرفي مي‌كند.

به گفته حسين توكلي، مشاور عالي رئيس سازمان سنجش، ويژه‌نامه انتخاب رشته‌هاي تحصيلي كنكور سراسري با تمركز بر نيازهاي داوطلبان، والدين و مشاوران مدارس تهيه شده كه حاوي اطلاعات مفيدي درباره فرايند انتخاب رشته است كه از طريق كيوسك‌هاي مطبوعاتي توزيع مي‌شود.

منهاي مشكل نرخ‌هاي متعدد، به‌نظر مي‌رسد كه انتخاب رشته از طريق پايگاه‌هاي آموزش و پرورش و سازمان سنجش منطقي‌تر باشد. همشهري موضوع انتخاب رشته توسط مؤسسات خصوصي را فردا در گزارشي بررسي مي‌كند.

کد خبر 267803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha