یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

انتخاب رشته آزمون سراسری که از چهارشنبه گذشته آغاز شده، تاپایان این هفته ادامه دارد.

انتخاب رشته دانشگاه

 اين4روز باقيمانده، براي داوطلبان روزهاي سرنوشت ساز و براي مؤسسات آموزشي و مشاوره روزهاي كسب سودهاي رؤيايي هستند. اين هفته، آخرين فرصت اين مؤسسات براي برداشتن ناني از سفره كنكور93 است و با پايان اين مرحله آنها تبليغات كنكور94 را آغاز خواهند كرد.

اينكه يك دانشجو 4سال در چه رشته‌اي، چه دانشگاهي و چه شهري درس بخواند، اينكه آينده حرفه‌اي و بخشي از سرنوشت زندگي‌اش كه به تحصيلات گره خورده چگونه باشد، اينكه در آينده چه شغلي داشته باشد و خيلي چيزهاي ديگر در همين يك هفته سرنوشت ساز مشخص مي‌شود. بنابراين همه داوطلبان حاضرند براي يك انتخاب رشته خوب هرقدر لازم باشد هزينه كنند و اين البته همان كليد خوشحالي مؤسسات مشاوره و انتخاب رشته است.

انتخاب رشته امسال از اين جهت متفاوت از سال‌هاي گذشته است كه نه‌تنها همه داوطلبان بلكه حتي غايبان كنور هم مي‌توانند انتخاب رشته داشته باشند. در بازار بي‌حساب و كتاب اين حوزه، برخي با تبليغات فريبنده و دريافت مبالغ چند صد هزار توماني داوطلبان را جذب مي‌كنند و حتي در مواقعي با راهنمايي غلط سرنوشت آنها را تغيير مي‌دهند.

درحالي‌كه دادن تضمين قبولي در رشته- شهر‌هاي مورد علاقه داوطلبان جز در مورد رتبه‌هاي خاص غيرممكن و مصداق بارز كلاهبرداري است، برخي مؤسسات و افراد ‌قبولي داوطلبان را در كنكور99 و حتي 100درصد تضمين مي‌كنند. برخي براي انتخاب رشته نوبت مي‌دهند و عده‌اي هم بازارگرمي مي‌كنند و مي‌گويند وقت نداريم. هزينه‌هاي انتخاب رشته هم از 50هزار تومان تا يك ميليون تومان متغير است. هيچ نرخ يا تعرفه‌اي هم وجود ندارد، هر مؤسسه‌اي خودش نرخ تعيين مي‌كند، از نظارت هم خبري نيست، وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و علوم هم فقط تماشاگر هستند؛ تماشاگراني كه البته گاهي هشدار هم مي‌دهند.

به همه مؤسساتي كه تبليغات محيطي‌شان در و ديوار شهر را پر كرده، بايد فعاليت در فضاي مجازي را هم اضافه كرد. كافي است كليدواژه‌هاي مرتبط با انتخاب رشته را در اينترنت جست‌وجو كنيد. نتيجه ده‌ها سايت مجوز دار و بي‌مجوز است كه همه مدعي به كارگيري بهترين مشاورها هستند و ارقامي بين 10 تا 300 هزار تومان دريافت مي‌كنند. برخي‌ها هم البته رايگان هستند و تنها اطلاعات كارنامه داوطلب را مي‌گيرند. ناگفته پيداست پيشنهاد اين دسته اصلا قابل اعتنا نيست و آنها تنها با اين وسيله بانك اطلاعاتي‌شان را تكميل مي‌كنند تا سال‌هاي آينده با تحليل همين اطلاعات، مشاوره‌هاي گران‌قيمتي به داوطلبان بدهند.

25ميليارد سود

رئيس سازمان سنجش در پاسخ به پرسش همشهري درباره سودجويي مؤسسات فاقد مجوز در فرايند انتخاب رشته و تبليغات غيرواقعي آنها و اينكه چرا نظارتي در اين‌باره نيست، مي‌گويد: مدعي تضمين قبولي صددرصدي هستند. برخي قبولي‌ها اصلا نياز به تضمين ندارد. مثلا فردي كه در گروه آزمايشي رياضي انتخاب رشته بكند حتما در يك دانشگاه پذيرفته مي‌شود، هيچ مشكلي هم ندارد، چون ظرفيت بيش از تعداد شركت‌كنندگان است. در رشته‌هاي پر متقاضي به‌ويژه در 110هزار ظرفيت روزانه است كه انتخاب رشته مفهوم پيدا مي‌كند.

خدايي با بيان اينكه سازمان سنجش با وجود تمايل شديد به نظارت بر فعاليت مراكز انتخاب رشته نمي‌تواند در اين بخش ورود پيدا كند، مي‌گويد:در بسياري مواقع راهنمايي غلط مي‌دهند، مثلا به فردي با رتبه 4هزار مي‌گويند پزشكي قبول مي‌شوي. داوطلب را اميدوار مي‌كنند و مي‌گويند فقط رشته‌هاي پزشكي را انتخاب كن. براي مثال امسال در كل رشته‌هاي پزشكي، داروسازي، دندانپزشكي در دوره روزانه 6هزارو 667نفر پذيرش داريم كه با 443هزار نفر شركت كننده، جزو پرمتقاضي‌ترين رشته‌هاي علوم تجربي است.

در آزمون امسال نزديك به يك ميليون نفر شركت كرده‌اند. همه اين تعداد و حتي ثبت نام كرده‌ها هم مي‌توانند انتخاب رشته كنند. اگر پرداخت هزينه از سوي انتخاب رشته نكرده‌ها و انتخاب رشته‌هاي چندباره را هم درنظر نگيريم و فرض را بر اين بگذاريم كه نصف اين افراد يك‌بار و مبلغ 50هزارتومان به مؤسسات انتخاب رشته پرداخت كنند، نتيجه گردش مالي 25ميليارد توماني براي اين مؤسسات است. اين بماند كه به‌طور ميانگين از هر 100داوطلب كنكور امسال 77نفر در دانشگاه‌ها پذيرفته مي‌شوند.

 

کد خبر 268281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha