همشهری‌آنلاین: باج خواهی مسئولان افغانی برای اجازه ورود به کامیون‌های حامل بنزین ایران سر مرز دو کشور همچنان ادامه دارد در حالی که طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی، کشور افغانستان نباید پولی جهت ورود ترانزیت سوخت دریافت کند و پس از یک وقفه طولانی مدت این اتفاق دوباره از سر گرفته شده است.

گمرک افغانستان

به گزارش تین‌نیوز از بیست و سومین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران، اعضای کمیسیون به ریاست مسعود خوانساری طبق روال همیشگی هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه داد.

در این جلسه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سهم حمل و نقل در مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل، گواهی صدور ترانزیت، ماده 104 قانون مالیات‌های مستقیم از جمله مواردی است که در جلسه اخیر کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا رئیس و سایر اعضای کمیسیون از زحمات گمرک کشور به دلیل همکاری با کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران تشکر کردند.

سپس امیری، کارشناس کمیسیون، چند مورد از قوانین دارای اشکال را جهت بررسی و اصلاح از سوی اعضا در جلسه بیان کرد که اولین مورد آن به قانون قاچاق کالا و ارز و تشکیل جلسه از سوی وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح این قانون اشاره داشت. در حالی که این قانون اصلاح پذیر نیست.

در ادامه، اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در حمل و نقل بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت.

سپس، موضوع گواهی صدور واردات و صادرات و ترانزیت طبق مصوبه کارگروه کنترل بازار مصوب سال 91 طرح شماره 798/11981ن37 هیئت وزیران در خصوص مشخص کردن نرخ خدمات آزمایشگاهی در بند "د" مورد مخالفت کلیه اعضا قرار گرفت زیرا طبق قانون برای ترانزیت کالا نیازی به اخز گواهی صدور نیست.

همچنین امیر عبدالله، عضو دیگر کمیسیون در این باره گفت: مطابق با قانون کیوتو، خدمات آزمایشگاهی نباید بر اساس حجم بار باشد بلکه هر کالا نرخ مشخص برای آزمایش دارد و در غیر این صورت هزینه ترانزیت و قیمت تمام شده کالا به ضرر مردم بالا می رود.

امیری با اشاره به ماده 104 قانون مالیات های تکلیفی گفت: خوشبختانه در کمیسیون اقتصادی مجلس این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر حذف آن از سوی کمیسیون گرفته شد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع باج خواهی مسئولان افغانی برای اجازه ورود به کامیون های حامل بنزین ایران سر مرز دو کشور بیان کرد: طبق مصوبات شورای عالی امنیت ملی، کشور افغانستان نباید پولی جهت ورود ترانزیت سوخت دریافت کند و پس از یک وقفه طولانی مدت، این اتفاق دوباره از سر گرفته شده است.

سپس نواقص آیین نامه گمرک کشور مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد نتیجه پس از اتمام بررسی به کرباسیان رئیس گمرک ارسال شود.

همچنین از گمرک به دلیل همکاری با کمیسیون حمل و نقل و ارتیاطات اتاق تهران و تبدیل 9 بخشنامه به یک بخشنامه تشکر شد.

کد خبر 267501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha