فدراسیون جهانی بورس‌ها گزارش ۶ماهه عملکرد بورس‌های دنیا را در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد؛ این فدراسیون همچنین در این گزارش از عبور بورس‌های دنیا از بحران ۲۰۰۸ میلادی و افزایش ارزش بازار‌های مالی دنیا در این مدت خبرداد.

به گزارش همشهري، پس از بحران مالي سال2008 بورس‌هاي سراسر دنيا با نزول زيادي مواجه شدند. اين موضوع منجر به بروز تلاطم‌هاي اقتصادي در سراسر دنيا شد و ميليارد‌ها نفر در سراسر دنيا هزاران ميليارد دلار از سرمايه‌هايشان را از دست دادند. اين بحران انگشت اتهام را به سمت بورس‌هاي دنيا نشانه رفت اما اقتصاددانان بزرگ دنيا ازجمله يوجين فاما كه جايزه نوبل اقتصاد را در سال2013 دريافت كرد در دفاع از بازار‌هاي مالي و بورس‌ها، بحران مالي دنيا را ناشي از ضعف اقتصاد مي‌دانند كه در سال2008 به بازار‌هاي مالي تسري پيدا كرده بود.

با اين استدلال و براساس گزارش فدراسيون جهاني بورس‌ها آمار‌ها نشان مي‌دهد كه بازار‌هاي مالي دنيا تحت‌تأثير اجراي سياست‌هاي اقتصادي جديد ازمرحله بحران عبور كرده و در مدار رشد قرار گرفته‌اند؛ در اين ميان بورس‌هاي آمريكا بيشترين رشد را از سال2008 تاكنون به ثبت رسانده‌اند.

فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار در تازه‌ترين گزارش خود اوضاع بورس‌هاي دنيا را در6‌ ماه نخست سال2014 و همچنين از ژوئن 2008 تاكنون مورد بررسي قرار داد. بر اين اساس ارزش بورس‌هاي دنيا كه پس از بحران مالي2008 از 53هزار ميليارد دلار با 20هزار ميليارد دلار كاهش به 33هزار ميليارد دلار رسيده بود با پشت‌سر گذاشتن بحران مالي اكنون 36هزار ميليارد دلار افزايش يافته و به 69هزار ميليارد دلار در پايان ژوئن سال2014 رسيده است.

گرگوري ناك آناليزور ارشد فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار در گزارش 6 ‌ماه اين فدراسيون اعلام كرد: ارزش كل بورس‌ها در سراسر دنيا رو به صعود است و در 6 ماهه نخست سال2014 معادل ارزش كل بورس‌هاي دنيا درمجموع 6درصد رشد كرد. در ميان كل بورس‌هاي دنيا بيشترين رشد مربوط به بورس‌هاي آمريكاست كه در مجموع 8درصد در 6ماهه سال‌جاري ميلادي رشد كرد.
تحليلگر ارشد فدراسيون جهاني بورس‌ها ادامه داد:بورس‌هاي آسياي جنوب شرقي با 5درصد رشد پس از آمريكا بيشترين ميزان رشد را به نام خود ثبت كرده و پس از آن بورس‌هاي كشور‌هاي اروپايي، آفريقايي و خاورميانه موسوم به EMEA با 3درصد رشد مواجه شده‌اند.

ارزش بورس نيويورك در 6ماهه سال‌جاري ميلادي 23درصد رشد كرده و از 17هزار ميليارد دلار به 19هزارو178 ميليارد دلار رسيده است. بورس نزدك آمريكا هم با ارزشي معادل 6هزارو671 ميليارد دلار همچنان دومين بورس بزرگ دنياست.براساس گزارش فدراسيون جهاني بورس‌ها، همه بورس‌هاي دنيا به غيراز بورس‌هاي اندونزي، تركيه، مجارستان، قزاقستان و شيلي با صعود مواجه شده‌اند.

بورس نمودار

 

کد خبر 267496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha