همشهری‌آنلاین - معصومه رشیدی: سازمان‌ها اغلب به دنبال یک رابطه با عموم افراد مخاطب خود هستند و برای یافتن روش‌های موثر برای انجام این کار کوشش می‌کنند.

در این زمان است که شرکت‌های روابط عمومی و امورعمومی به خدمت گرفته می‌شوند. اعتقاد به اینکه روابط عمومی (Public Relations) یک چتر و سایبان و امور عمومی (Public Affairs) یک تخصص صرف درون آن است، بسیاری از سازمان‌ها را به استخدام یک تیم روابط عمومی بدون آگاهی از مزایای کامل هر دو صنعت کشانده است. با این وصف تشخیص بین این دو می‌تواند برای بهره وری یک سازمان بسیار مهم باشد.

هر دو نوع شرکت (روابط عمومی و امور عمومی) به لحاظ کیفیت با هم تداخل دارند که همین امر می‌تواند دستیابی به یک انتخاب درست و صحیح بر اساس اهداف سازمان را با مشکل مواجه سازد. هر دو در ایجاد روابط از طریق راهبردها و کمپین‌های عمومی و اجرایی واجد شرایط هستند اما روش‌ها و اهداف آنها با یکدیگر متفاوت است.

امور عمومی به مسائلی مربوط می‌شود که مستقیما به نگرانی‌های مردم مربوط شده و مورد توجه آنهاست. این می‌تواند شامل قوانین، حفظ نظم و آرامش درکشور، مدیریت‌های عمومی و همچنین عناصر دیگرباشد.

روابط عمومی از سوی دیگر بیشتر بر ارتباط شرکت با مردم متمرکز است. شرکت‌های روابط عمومی می‌توانند به وسیله اجرای سیاست‌های بازارایابی و ایجاد کمپین‌ها و یا ازطریق بیانیه مطبوعاتی (اخبار رسمی) در جهت افزایش و تقویت این رابطه گام بردارند. روابط عمومی اغلب به عنوان یک بخش گسترش تبلیغات در نظر گرفته می‌شود.

در جهان، امورعمومی، پیام رسانی کمتر تجاری و کوتاه مدت است. به دلیل آنکه سازمان‌ها بر روی مسائل محلی از جمله مسائل بین مردم و قوه مقننه یا یک سازمان و جامعه خود متمرکزهستند. ایجاد روابط صادقانه و قوی بین سازمان و اجتماع اهمیت بسیاری دارد و آنچه که به دنبالش است حمایت در برابر مخالفان است.

هدف برقراری اتحاد با اجتماع ـ به عنوان مثال از طریق کمپین‌ها است. این کارتوسط شرکت‌های امورعمومی باید مشارکت اجتماعی را تشویق کند. سازمان‌ها در حال رقابت برای ایجاد تصویری مثبت به منظور انتشار از طریق جامعه فعال و یا مخاطبان هدف خاص هستند.
روابط عمومی؛ تجاری و پیگیرارتباط بین سازمان و عموم مردم است. این حرفه نیازمند خلاقیت و توانایی برای مطرح شدن ایده‌های بدیع و ابتکاری است. وظیفه دست اندرکاران روابط عمومی ربودن و تصرف توجه عمومی در میان آشفتگی انتشار پیام‌های متناقض است.

هدف می‌تواند توسعه یک نام تجاری، بهبود تصویر سازمان و جلب تبلیغات از طریق روش‌های متنوع ترفیع و ترویج باشد. افراد حرفه‌ای می‌دانند که چگونه به لحاظ راهبردی بر نفوذ رسانه‌ها برای به تصویر کشیدن پیام‌ها سرمایه‌گذاری نمایند. تاکتیک‌های مختلف مانند مدیریت رسانه‌های اجتماعی و مطبوعات نقش مهمی در پیام رسانی و انتقال تصویر مثبت از سازمان به مخاطبان هدف و ایجاد اعتبار برای شرکت در ذهن گروه‌های مصرف کننده بازی ‌می‌کنند.

سازمان‌ها باید از تفاوت‌های بین شرکت‌های امورعمومی و روابط عمومی آگاهی داشته باشند تا به طرز موثری به عموم مردم مخاطب خود دست یابند. قبل ازانتخاب، درباره اینکه مخاطبان هدف سازمان شما چه کسانی هستند و درکجا می‌خواهید اقدام به برقراری ارتباط نمایید فکر کنید. باید یک تصمیم شفاف و واضح برپایه اینکه هدف شما چیست و چگونه می‌خواهید به آن دست یابید، گرفته شود.

منبع: كاوشگران روابط‌عمومي

کد خبر 267383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha