سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

دکتر فرنوش صفوی‌فر : تاکنون 120 روبات در بیمارستان‌های سراسر دنیا برای مراقبت‌های پرستاری به‌کار گرفته شده‌اند.

چند وقت پیش خبر از طرحی دادیم که در آن، محققان لباسی ساخته بودند که با آن می‌شد علائم حیاتی بیمار را اندازه‌گیری و کنترل کرد. حالا محققان روی روبات‌های پرستار کار می‌کنند. این روبات‌ها قرار است بخشی از وظایف پزشکان و پرستاران را در مراقبت از بیماران به عهده بگیرند.

 به گزارش آسوشیتدپرس، جراحان بیمارستان جان هاپکینز تصمیم گرفتند به‌کارگیری نسلی از روبات‌ها را که به نام روبات‌های RP-7 Remote Presence Robotic System مشهورند، روی مراقبت بعد از عمل بیمارانشان بررسی کنند.

پیش از این از روبات‌ها در مراحل گوناگون کار درمان و مراقبت بیماران به‌طور آزمایشی استفاده شده بود تا اشکالات کار آنها دربیاید. این بار هم محققان می‌خواستند بدانند استفاده از این روبات‌ها چه تاثیری بر بیماران دارد، به‌خصوص بیمارانی که یک عمل جراحی را از سر گذرانده بودند و اصلاً حال و حوصله نادیده گرفته شدن را نداشتند.

این روبات، که «باری» نام دارد، دو دوربین دارد که می‌توان آنها را روی هر نقطه دلخواه زوم کرد. یک صفحه نمایشگر دارد و دست‌هایی که کنترل آنها، با استفاده از یک جوی‌استیک، در اختیار دکتر است.

این کنترل، کاملاً به صورت «از راه دور» است، یعنی ممکن است دکتر بالای سر مریض دیگری در اتاق دیگر همان بیمارستان باشد، یا در سمیناری که در کشور دیگر در حال برگزاری است. ارتباط روبات با پزشک از راه سیستم ویدئوکنفرانس برقرار می‌شود.

نکته جالب توجه در مورد این روبات این‌که می‌تواند ارتفاعش را به صورت خود به خود با تخت بیمار میزان کند، حالش را بپرسد و اطلاعات مربوط به علائم حیاتی، مثل نبض و فشارخون و تنفس او را بگیرد و ثبت کند. پزشک همزمان می‌تواند این اطلاعات را ببیند یا این که آنها را ضبط کند تا بعداً روی آنها بررسی کند.

مطالعات محققان نشان داده که مشارکت این روبات در مراقبت و کنترل بیماران، عوارض اضافه‌ای برای بیماران نداشته و بیماران هم شکایتی از آن نداشته‌اند.گزارش کار این محققان در نشریه «کالج جراحان آمریکا»، نشان می‌دهد که این روبات کارش را با موفقیت انجام داده است.

«باری»، روبات پرستار، توانسته بود رضایت بیماران را به‌دست بیاورد. تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از بیماران زودتر از موعد مقرر از بیمارستان مرخص شده بودند و بیشتر آنها از دیدن این روبات دلسوز و زحمتکش، که می‌توانست جای خالی دکتر را گاهی وقت‌ها برایشان پر کند، احساس خوبی پیدا می‌کردند. یکی از بیماران گفته بود: «وقتی باری را می‌بینم، خیالم راحت است که دکتر از وضعم خبر دارد؛ احساس آرامش می‌کنم.»

تاکنون 120 روبات در بیمارستان‌های سراسر دنیا برای مراقبت‌های پرستاری به‌کار گرفته شده‌اند و این مطالعه یکی از اولین مطالعاتی است که آثار بالینی استفاده از آنها را به‌طور علمی سنجیده و مقایسه کرده است.

 این روبات‌ها که حدود 150 هزار دلار قیمت دارند، پیش از این به عنوان روبات مترجم به‌کار گرفته شده بودند؛ زمانی که پزشک بیماری داشت که به زبان دیگری صحبت می‌کرد یا برای فعالیت‌های بازتوانی و بازی‌های ویدئویی برای بیمارانی که دچار سکته مغزی شده بودند و بخشی از توانایی‌های حرکتی‌شان را از دست داده بودند.

البته به گفته این کارشناسان، استفاده از فناوری‌هایی مانند ویدئوکنفرانس، در دوران کودکی‌اش به‌سر می‌برد و هنوز برای قضاوت در مورد آنها بسیار زود است. با این حال باید ترس و مقاومت خود را برای استفاده از این‌گونه وسایل کنار بگذاریم و شهامت سپردن برخی کارهای بی‌خطر و روزمره بیماران را به این نوع فناوری‌ها داشته باشیم.

 نکته دیگر این‌که استفاده از این فناوری‌ها به معنی کمرنگ شدن نقش عوامل انسانی، مثل پرستار و پزشک در مراقبت از بیمار نیست. کاربرد این روبات‌ها و موارد مشابه، تنها برای پوشش بیشتر و کامل‌تر بیمار است.

کد خبر 26737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز